به گزارش پارس ، حجت الاسلام سید محسن صالح مدیر سیاسی سابق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو بافارس، به تمکین اصولگرایان به قانون اساسی در انتخابات ۹۲ و قانون شکنی برخی افراد در سال ۸۸ اشاره کرد و اظهارداشت: مردم و به تبع آن نخبگان و خواص نسبت به حوادث و فتنه سال ۸۸ به بلوغ سیاسی و اجتماعی رسیدند و شاهد بودیم در این انتخابات که منحصر به فردترین انتخابات بعد از انقلاب بود یک نوع عقلانیت و نجابت بین رای دهندگان و کاندیداها وجود داشت که از جمله آن برخورد خواص و کاندیداها نسبت به انتخابات، نحوه انتخاب کاندیداها، تبلیغات آنها و برخوردهایی که مردم نسبت به جریانات داشتند حاکی از آن بلوغ دارد.

مسئول اداره روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر همین اساس اتفاقات سال ۸۸ را بنا به تعبیر مقام معظم رهبری تدارک دیده شده در خارج از مرزها دانست که عده ای در داخل به آن دامن زدند و پیروزی ۴۰ میلیون را به کام ملت ایران تلخ کردند.

*انتخابات ۹۲ نشان داد این انقلاب هیچ تقلبی را در سطح وسیع و کم بر نمی تابد

وی با بیان اینکه وقتی انتخابات ۸۸ و ۹۲ در کنار یکدیگر قرار می گیرند جریانات مدعی تقلب متوجه شدند که دچار هیجان زدگی شده و پیروی احساسی از یک توهم شدند، افزود: مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸ تلاش داشتند مردم و انقلاب را با چالش رو به رو کنند اما انتخابات ۹۲ نشان داد این انقلاب هیچ تقلبی را در سطح وسیع و کم بر نمی تابد و فردی با ۲۵۰ هزار رأی بالاتر رئیس جمهور می شود.

حجت الاسلام صالح در عین حال به حضور ۷۳ درصدی مردم در پای صندوق های رأی اشاره و اضافه کرد: آنهایی که پای صندوق رأی رفتند نشان دادند که به نظام و سیستم های نظارتی و اجرایی آن اعتقاد دارند، چراکه این سیستم ها در طول ۴ سال تغییر نکرده بود؛ از این رو کسی نمی تواند ادعا کند در سال ۸۸ تقلب شکل گرفت و امروز هم اقدامات افراط گرایانه و حادثه جویانه در بین مردم و خواص وجود ندارد.

مسئول اداره روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه در توضیح شعار اعتدال که از سوی رئیس جمهور منتخب مطرح می شود، اظهارداشت: در حال حاضر نسبت به آقای روحانی در دو ساحت می توانیم قضاوت کنیم؛ اول پیشینه سیاسی و رفتاری وی است که کاملاً سابقه سیاسی روشن و معتدلی دارد یعنی با حفظ اصول و مواضع ارزشی خود، اعتقاد به روش اعتدال گرایانه دارند.

وی با بیان اینکه آقای روحانی در ایام انتخابات شعار اعتدال و همچنین تدبیر امید را مطرح کرد، گفت: فعلا فقط می توان بر اساس سخنان وی سخن گفت و باید صبر کرد و دید در عمل چگونه است و در آینده چه رخ می دهد.

حجت الاسلام صالح با تأکید بر اینکه آقای روحانی اعتدال را در چارچوب ارزش ها و مواضع اصولی و اساسی نظام تفسیر می کند، افزود: وی عزت نظام، انقلاب و مردم را مد نظر قرار می دهد و با حفظ این عزت و اصول معتقد است از روش های افراطی نباید استفاده کرد بلکه باید از روش های اعتدالی استفاده کرد؛ با توجه به سابقه آقای روحانی می توان به بخش عظیمی از این دست یافت.

*هیئت دولت یک شرکت سهامی نباشد

مسئول اداره روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت وگوی خود با فارس به ویژگی های افراد کابینه یازدهم اشاره و اضافه کرد: تمام سلیقه های فکری مدنظر اهداف آقای روحانی را می توان در هیئت دولت استفاده کرد اما نباید هیئت دولت به یک شرکت سهامی از گروه های مختلف تبدیل شود.

وی با تأکید بر اینکه باید در هیئت دولت یک هم افزایی صورت گیرد، تصریح کرد: باید اعضای کابینه به عنوان ابزارهای اجرایی آقای روحانی و دولت به دولت وی کمک کنند.

حجت الاسلام صالح در عین حال به برخی از دولت های قبلی اشاره کرد که هیئت دولت در آنها به شرکت سهامی تبدیل شد و دولت را به سمتی که خود می خواستند، می کشید، این مسئله برای دولت آفت است.

مسئول اداره روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه آقای روحانی استفاده از سلایق گوناگون را سرلوحه خود قرار دهد اما مواظب باشد افرادی روی کار آیند که و همدیگر را قبول داشته باشند، گفت: علاوه بر سلایق گوناگون افراد باید هماهنگ کار کنند و نظام را به سمت جلو ببرند؛چراکه اگر از هر جناح عده ا ی با سلایق مختلف که شاید در اصول هم با یکدیگر متفاوت باشند کنار هم بنشینند به چالش می انجامد؛ از این رو باید در فضایی که افراد اصول اسلامی را قبول دارند و مخالفتی هم نیست هیئت دولت شکل بگیرد.