حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهارداشت: در ایام قیام مردم قم در 19 دی 1356 هستیم و روز 17 دی مقاله‌ای اهانت‌آمیز به امام راحل(ره) در یکی از روزنامه‌ها منتشر شد و حرکتی در قم به وجود آمد و به کشتار خونین مردم منتهی شد. مردم از آبان سال 56 که شهادت حاج‌آقا مصطفی خمینی در نجف رخ داد، حرکتی در سراسر ایران آغاز شد و من در سخنرانی که در مسجد ارک برای ختم ایشان داشتم، آن‌جا پیشنهاد لقب «امام» را برای مرجع‌مان حضرت آیت‌الله خمینی مطرح کردم و مردم هم بلادرنگ پذیرفتند و در هفته‌های بعد در زبان مردم می‌دیدیم و این نشانه‌ی عشق مردم نسبت به رهبر انقلاب و نهضت اسلامی بود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی افزود: حرکتی که در آبان 56 شروع شد و رژیم در دی‌ماه کار احمقانه‌ای با اهانت به امام(ره) کرد، شور جدیدی به نهضت رسید و 19 همان سال سرآغازی برای حرکت مردم در برابر رژیم وابسته و فاسد شد؛ فاسد بودن، غیرقانونی بودن، وابسته بودن و غیردینی بودن از جمله دلایلی بود که مردم را به خیابان‌ها کشاند بعد از ماجرا، چهله‌ای در تبریز برپا شد و این چهله‌ها ادامه یافت و مقاومت و ایستادگی مردم در برابر رژیم وابسته از زمانی که با این حرکت سریع از دی ماه 1356 آغاز شد، یک سال بعد در دی 1357 به ثمر نشست و شاه مجبور به فرار و خروج از کشور شد و آن‌موقع معلوم بود انقلاب پیروز شده است البته اصل انقلاب از سال 41 و 42 شروع شده بود ولی در سال آخر خداوند با ایستادگی، پشتکار و مبارزه بی‌امانِ مردم، پیروزی نهایی را نصیب مردم کرد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در سال 1359 جنگ شدید تحمیلی از سوی مزدوران ابرقدرت‌ها و با حضور خود ابرقدرت‌ها به مردم ما تحمیل شد و تقریبا یکسال بعد، شاهد اولین پیروزی‌های بزرگ در این حرکت مردم بودیم. در مهر ماه سال 1360 با عملیات ثامن الحجج(ع) و شکست حصر آبادان به این پیورزیپیروزی رسیدیم و این موفقیت‌ها ادامه یافت.

روحانی با بیان اینکه مقاومت و ایستادگی مردم از سال 1397 در جنگ اقتصادی، ملت را به پیروزی رساند، اظهار داشت: در سال 1397 جنگ تحمیلی اقتصادی بر مردم ما تحمیل شد و کسی که در رأس یک قدرت بزرگ جهانی بود، به‌صراحت مدعی شد که "من باید نظام ایران را از طریق جنگ اقتصادی ساقط کنم و فشاری وارد می‌کنیم تا 22 بهمن 1397 به نتیجه می‌رسد و ایرانی‌ها نمی‌توانند چهلمین سالگرد انقلاب‌شان را جشن بگیرند و برای آمریکا در تهران فرش قرمز پهن می‌شود".

وی عنوان کرد: مردم با صبر، ایستادگی و مقاومت در یکسال به پیروزی رسیدند و آثار این پیروزی را در سال 1398 پدیدار شد؛ در اوایل سال 98 آرامش اقتصادی بهتری بود و اگر آن روند ادامه می‌یافت امسال شرایط بهتری می‌داشتیم و در پایان سال  1398 با کرونا مواجه شدیم می‌بینیم که دولت در شرایط غیرعادی و جنگ توانست کشور را به‌گونه‌ای اداره کند که هم فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای را ادامه دهد و هم زندگی مردم در شرایط سخت بتواند عبور کند؛ البته زندگی مردم سخت است و ما در جنگ و محاصره شدید بین المللی بودیم و این روشن بود.

رئیس‌جمهور گفت: مردم صف نبستند و برای پیدا کردن کالای اساسی در خیابان‌ها سرگردان نبودند؛ بخشی از افزایش قیمت‌ها برای شرایط جنگی، مقداری برای بی‌انصافی برخی فعالان اقتصادی و مقداری هم باید در مدیریت‌ها باید کار بیشتر انجام می‌دادیم و دست به دست هم دادیم و مردم در فشار بودند.

روحانی گفت: دولت اقدامات خود را انجام داد و در هر مقطع کمکی را برای اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفت و از آبان سال 98 بسته حمایتی معیشتی ماهیانه برای 60 میلیون نفر مقرر کردیم و همینطور هم ادامه دادیم. ما در شرایط کرونا برای چندماه بسته‌های حمایتی متعددی را برای 3میلیون نفر که خیلی در شدت و سختی بودن و  در کنار آن وام در اختیار بنگاه‌ها و مردم قرار دادیم این اواخر هم یک بسته حمایتی جدید برای 35 میلیون نفر در نظر گرفتیم در همه مقاطع نخستین هدف دولت این بود در این جنگ، اقشار آسیب‌پذیر به‌گونه‌ای بتوانند حداقل زندگی و معیشت خود را داشته باشند.

وی افزود: دولت در عین حال نیز به فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای خود ادامه می‌دهد و هر هفته و هر روز در این کشور در سال‌های 97، 98 و 99 افتتاح‌های متعدد داشتیم. دیدم برخی در رسانه‌های خارجی خیلی عصبانی شده بودند که من گفتم در این دولت بیش از دولت‌های قبل به افشار آسیب‌پذیر رسیدگی کردیم و مجری خارجی خیلی بر سرو سینه می‌زد که  از کجا و چگونه؟ از همین‌جا که در این دولت با همه فشار و این جنگی که وجود داشت آمار و ارقام در زمینه آب، برق، ارتباطات، راه، بهداشت و آموزش به‌ویژه برای روستاهای دورافتاده نشان می‌دهد که بیش از دولت‌های دیگر رسیدگی کردیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در هفته‌ای که گذشت 137 روستای ما به شبکه آب سالم پایدار متصل شد و در طول این 7 سال و چند ماه بیش از 12 هزار روستای ما متصل به شبکه آب سالم پایدار شد. قبلا گفتم که تا آخر این دولت به بیش از 8 میلیون نفر آب سالم پایدار در اختیار قرار می‌گیرد. قبل از این دولت تا 92 حدود  9صدهزار نفر از روستاییان ما دارای آب سالم پایدار بودند و پایان این دولت آن نهصدهزار تبدیل می‌شود نه به 9 میلیون به بیش از 10 میلیون نفر.

روحانی ادامه داد: کاری است که دولت برای افراد کم مصرفی انجام می‌دهد که معمولا از اقشار محروم آب، برق و گاز مجانی شده است. حالا شما عصبانی هستنید که تقصیر ما نیست این کار ملت ما است. ملت به‌رغم فشار دشمن و تحریم ما در این زمینه حرکت کرده است. دولت به‌رغم فشار و تحریم برای مردم و اقشار آسیب‌پذیر تسهیلات فراهم کرده و به روستاها آب، برق، گاز، راه، شبکه بهداشت و ارتباطات رسانده و از طرف دیگر با همه توانی که دولت داشته بسته‌های حمایتی در اختیار اقشار کم درآمد قرار داده است. در هر سه مقطع تاریخی که از 19 دی در سال 56 شروع می‌شود در یک سال بعد یعنی دی 57 شاه از این کشور اخراج می‌شود و در بهمن به پیروزی نهایی می‌رسیم. در سال 59 جنگ به ما تحمیل می‌شود، یک سال بعد در مهر سال 60 پیروزی شکستن حصر آبادان و ثامن‌الائمه را داریم و بعد هم پیروزی‌های بعدی که ادامه پیدا کرد. یک سال بعد از جنگ اقتصادی سال 97، در سال 98 برای مهار و کنترل رشد تورم و همچنین در مسیر رشد و توسعه کشور، ما دارای پیروزی بودیم.

وی اظهار کرد: امسال به‌رغم تحریم، جنگ و کرونا در 6 ماهه اول رشد اقتصادی را می‌بینیم و ما رشد مثبت داریم و این رشد تا پایان امسال مثبت است و جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که در شرایط کرونا رشدمان مثبت است. در تورم آذرماه هم می‌بینیم که تورم ماهانه ما کنترل شده و یک مقدار کاهش پیدا کرده و تورم نقطه به نقطه کاهش یافته و این روند به شکلی است که کشور روی پای خود ایستاده و کسی در دنیا فکر نکند که تحریم و جنگ اقتصادی ملت ایران را از پا در می‌آورد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: ما این مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم البته هر وقت طرف مقابل ما تسلیم قانون شد ما استقبال می‌کنیم. یک فردی که در کوچه ظلم می‌کند و سنگ می‌زند و شیشه می‌شکند و بعد در یک لحظه‌ای عاقل می‌شود و می‌گوید من از این به بعد نمی‌خواهم شیشه بشکنم، آیا ما نباید استقبال کنیم؟ هر زمانی این فرد که شیشه ما را می‌شکند آمد و فهمید که شکستن شیشه هنر نیست و هر زمانی شیشه را می‌شکند فردا شیشه‌بر می‌آورید و شیشه دیگری می‌اندازید و کار من هیچ اثری ندارد، من به شما خسارت می‌زنم و شما را به زحمت می‌اندازم ولی من هم به هیچ‌چیزی نمی‌رسم، حالا دست برداشتم و توبه کردم. هر وقت این کار انجام شد استقبال می‌کنیم.

روحانی تصریح کرد: دولت آینده آمریکا دولت آقای بایدن که 2 هفته دیگر بر سر کار می‌آید، اگر گفت آمریکا دیگر شیشه شکستن را رها و توبه کرده و می‌خواهد در مسیر قانون قرار بگیرد و می‌خواهد به تعهداتش عمل کند اگر از ما سوال کند، جواب را ما خیلی صریح و روشن و ساده است و می‌گوییم اگر شما به همه تعهدات عمل کردید ما هم به همه تعهدات عمل می‌کنیم و اگر عمل نکردید ما برابر شما سر فرود نمی‌آوریم.  البته شما اگر به تعهدات عمل کردید، منتی سر ما نگذاشتید و یک کار خلاف قانونی تاکنون انجام می‌دادید، که حالا از کار خلاف قانون دست برداشتید، پشیمان شدید و متوجه شدید که اشتباه کردید ما هم استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود یادآور شد: مردم ما در سه مقطع یعنی در برابر رژیم، در جنگ تحمیلی و در جنگ اقتصادی مقاومت کردند و امروز سه سال است که با صبر و وحدت توانسته‌اند در برابر دنیا پروز شود؛ ملت ما در این سه مقطع تنها بوده و توانسته مقاومت کند و تا امروز هم پروز بوده و خواهد بود.

روحانی گفت: برخی دوستان در رسانه‌ها که صحبت می‌کنند حواس‌شان باشد که ما چه شرایطی داشتیم و در شرایط مختلف، اقدامات مختلفی باید انجام شود؛ یک‌وقت شکور در شرایط تعادل است و یک‌زمان هم شرایطی داریم که دشمن جنگ اقتصادی را بر ما تحمیل کرده و جامعه ملتهب است، در این وضعیت اقدامات دیگری می‌طلبد. دولت با همه‌سختی‌ها برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی مقرر کرده تا کالاها را با قیمتی که قابل تحمل باشد به مردم برساند؛ کسی نگوید چرا 4200 تومانی؟ می‌گویند که یک نفر سوءاستفاده کرده؛ این حرف است؟.

وی گفت: ما بسته‌های حمایتی را برای مردم آماده کردیم و اگر در این ماجرا یک‌نفر دزدی کرد، باید بگوییم کل این بسته اشکال داشته است؟ بله، کسانی بودند که ارز گرفتند و کالا نیاورند؛ این‌ها را محاکمه کرده و طبق قانون عمل کنید. اینکه عده‌ای غیرقانونی عمل کردند، نباید گفت کار اشکال داشته و بلکه کار درست بوده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما برخی کالاها مانند چای، برنج، شکر، لاستیک و حبوبات را از ارز 4200 تومانی خارج کرده و به آن ارز نیمایی داده‌ایم و این کار را هم آرام‌آرام انجام دادیم تا مردم مردم اذیت نشوند؛ هنوز کسانی هستند که متوجه این‌کار نشده‌اند. ما ارز 4200 تومانی را قدم به قدم خارج کردیم و چند قلم کالا باقی‌مانده که مهم بوده و آن‌ها را نگه داشتیم. ممکن است دولت درباره آن کالاها نیز در شرایط مناسب قابل قبولی تصمیماتی بگیرد.

روحانی افزود: از امروز «دوردور کردن» و «طبل و دُهُل» به راه انداخته‌اند که "دوران ارز 4200 تومانی پایان یافته"؛ به چه کسی خدمت می‌کنید؟. باید به حرف‌ها عمل کرد و الان زمانِ جارزدن نیست که شعار دهیم؛ نتیجه این شعار چه می‌شود و درباره این هم رانت و فساد درست می‌شود.

وی اظهار داشت: از نمایندگان عزیز مجلس می‌خواهم که ما کار بزرگی قرار گذاشتیم تا با یکدیگر انجام دهیم؛ ما ماه‌ها تلاش و فکر کردیم و بودجه‌ای را برای اداره کشور در سال 1400 تحویل مجلس دادیم و از تبصره تبصره‌ی این بودجه دفاع می‌کنیم. این بودجه یکی از بهترین بودجه‌هایی بوده که دولت نوشته و توقع داریم که مجلس آن‌را بررسی کند و اگر پیشنهادی دارد، اصلاح می‌کنیم اما شاکله بودجه باید باقی بماند. دولت طبق قانون اساسی باید به مجلس بودجه بدهد و مجلس نمی‌تواند بودجه بنویسد، دولت بودجه را می‌نویسد؛ البته مجلس حق دارد که اصلاح کرده و پیشنهاد بدهد و ما توقع داریم که با یکدیگر همکاری کنیم تا بودجه بهتری به نفع مردم داشته باشیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بودجه خط قرمزهایی داریم که قابل شکستن نیست و از نمایندگان هم می‌خواهیم به این توجه کنند، تصریح کرد: وضع اقشار کم درآمد جامعه خط قرمز ماست و ما نمی‌توانیم بیش از این به مردم فشار بیاوریم و خودِ این جنگ به مردم فشار آورده و افرادِ بی‌انصافی هم به مردم ضربه زدند؛ افزایش مالیات درست نیست و کمر مردم خرد می‌شود. ما برای بودجه مسیر پیشنهاد کردیم و گفتیم که مصمم هستیم در سال آینده روزانه 2.3 میلیون نفت و میعانات بفروشیم و قدرت این را هم داریم؛ اینکه مالیات را به‌عنوان بگذارید، به مردم فشار می‌آید و باید راه برای آن راه حل پیدا کنیم.

روحانی گفت: ما در جنگ اقتصادی بودیم و ارزش پولی ملی ما کاهش یافت و مردم شاهد شرایط هستند و ما در برای سال آینده پیش‌بینی دیگری کردیم؛ البته در بودجه اسم قیمت دلار را جز در یک مورد نیاوردیم و قیمت را بر مبنای 1500 تومان در نظر گرفتیم و این اگر به 17000 تومان برسد، آثار و تبعات زیادی دارد و باید در این‌باره فکر شود و مردم در مشکل قرار نگیرند و دولت را در ماه‌های آخر در مشکل قرار ندهیم، این‌ها خط قرمزهای ماست.

وی بیان داشت: ما برای کالا و خدمات از فرد مالیات می‌گیریم و نباید برای تراکنش مالیات بدهد و این‌ها خط قرمزهای مهم دولت است. در جلسه‌ای خصوصی با رئیس مجلس و کمیسیون تلفیق درباره کالاهای اساسی صحبت کردیم که درباره ارز 4200 تومانی باهم فکر کنیم و به نتیجه برسیم، وقتی به نتیجه رسیدیم باید عمل کنیم. بودجه باید از فروردین‌ماه اجرا شود و مردم در سه ماه پایانی سال در فشار قرار می‌گیرند؛ بودجه هنوز که در صحن تصویب نشده و الان در کمیسیون تلفیق است.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: البته من از تلویزیون هم گله‌ای دارم و درباره مصوباتی که کمیسیون تلفیق دارد نمی‌توانم بگویم که آن پخش نشود ولی باید توضیح داده شود که این نظر ابتدایی مجلس می‌باشد و ممکن است که تغییر کند مطالبی را نگوییم که از فردا در بازار تأثیر بگذارد و بعد هم در مجلس تصویب نشود. از مجلس می‌خواهم که با یکدیگر همکاری کنیم و در این چندماه نیز نتیجه همکاری و یا عدم همکاری را دیده‌ایم.

روحانی در ادامه سخنان خود به حادثه هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و گفت: 18 دی‌ماه روز تأسف‌انگیزی برای ما بود و هواپیمایی به خطا و اشتباه مورد هدف قرار گرفت و عزیزان ما جان باختند این واقعه برای ما دردناک و روز سختی بود؛ البته آغازش برای ما روشن نبود که حادثه چیست و روز جمعه کامل گزارشات آمد که شرایط چگونه بوده و ما به مسئولین گفتیم که هر چه هست را به مردم اعلام کنند و ما چیزی از مردم مخفی نداریم. ما همان‌روز گفتیم که مسببین این حادثه باید در دادگاه عادلانه محاکمه شوند و امروز هم بر آن اصرار داریم و قوه قضائیه این کار را خواهد کرد.

وی گفت: دولت تلاش خود را در این یکسال انجام داده و در هفته قبل به این تصمیم رسید که خسارات مردم را پرداخت کند و در این‌باره هم تابعیت را در نظر نگرفت و همه را مساوی دیدیم و 150 هزار دلار به‌عنوان خسارت مد نظر قرار دادیم و اینپول پرداخت خواهد شد. در باره هواپیما نیز با اوکراین در مذاکره هستیم. سی میلیون دلار تهیه شد تا این بخش از مسئله را حل کنیم و به این معنا نیست تأثیری در محاکمه عاملان بگذارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: یاد ایشان را را گرامی می‌دارم و ایشان در سه مقاومت ملی که بیان کردم، در دو مقاومت جزو سرداران حرکت مردمی بود؛ چه در انقلاب اسلامی جزو خط مقدم و در کنار مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و مطهری و همه عزیزان در کنار امام(ره) بودند و بعد نیز در اداره کشور و در مقاومت دوم در جنگ تحمیلی وظایف سختی را بر دوش داشت.

روحانی افزود: من خاطرات زیادی از ایشان دارم و ضمن اینکه ایشان حکم ریاست قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) را به من داد و مقام معظم رهبری نیز حکم فرمانده پدافند هوایی را به بنده دادند داد و حکم ستاد کمک هایی که انجام میگکرفت برای جبهه بود بعه من دادند. مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تلاش‌های فراوانی کرد تا موفقیت‌های جنگ به وجود بیاید. آیت‌الله رفسنجانی یکی از مظلومین تاریخ است و جای تأسف دارد؛ مظلوم اول ما شهید بهشتی بود که جمله‌ای خود آیت‌الله هاشمی از شهید بهشتی نقل کرد و که آقای هاشمی از مظلومیت شهید بهشتی گفته بود و او به آیت‌الله هاشمی گفت که" نوبت شما هم می‌شود". شهید بهشتی مظلومی بود که بعد از شهادت، منزلت و جایگاه ویژه‌ای در افکار عمومی یافت اما مظلومیت آقای هاشمی مقداری کم شد ولی ولی متأسفانه هم‌چنان ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: همه باید از بزرگان‌مان قدردانی کنیم و اگر ملتی از خادمانش قدردانی نکند، تاریخ قضاوت خوبی نسبت به آن ملت نخواهد کرد و البته ملت ما همیشه قدردان بوده و از آن اقلیت هم می‌خواهیم که قدردان بزرگان باشند. همه باید بتوانیم راهی که امام(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز امروز برای ما مشخص کردند را ادامه دهیم و مردم مانند همیشه در صحنه حضور داشته باشند و باید اتحاد و وحدت به اهداف‌ انقلاب برسیم.