نشست مجازی « مکتب سلیمانی و ارتقای قدرت نرم جمهوری اسلامی» پیش از ظهر امروز با حضور سردار غلامرضا جلالی ، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و علی‌اصغر کاراندیش؛ رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سعید جابری انصاری؛ مشاور پارلمانی و امور استان‌ها و دبیر کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، مدیران کل معاونت‌های ستادی، نمایندگان سازمان‌های تابعه، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، معاونین و روسای ادارات شهرستان‌های مربوطه (به صورت وبیناری) شرکت داشتند.

سردار جلالی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه برای تبیین ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی باید به این نکته توجه داشت که وی نه‌تنها یک فرمانده‌ بزرگ و نخبه نظامی بلکه به تمام معنا در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خود، وارسته و با تقوا بود، تصریح کرد: فرماندهی شهید سلیمانی را باید از دو دیدگاه «قدرت سخت مقاومت» و «قدرت نرم جبهه مقاومت» مورد بررسی قرار داد.

تفکر تکفیری برای مقابله با جمهوری اسلامی شکل گرفته است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به نقش‌آفرینی حاج قاسم در جبهه جنگ سخت تصریح کرد: جبهه استکبار، تفکر تکفیری را به عنوان زمینه‌ای برای گشودن جبهه جدیدی از جنگ علیه جمهوری اسلامی از طریق آل سعود مبنای کار خود قرار داد که داعش و القاعده مولود نامبارک آن هستند.

وی ادامه داد: ائتلاف استکبار، در تمام طول جنگ وظیفه پشتیبانی مالی و لجستیکی از داعش را انجام داد و حداکثر فناوری های نظامی در اختیار آنها قرار گرفت. در چنین شرایطی نیروی قدس سپاه به فرماندهی سردار سلیمانی به عنوان محور مقابله با داعش وارد عمل شد.

تشکیل بسیج مردمی نخستین تدبیر حاج قاسم در برابر داعش

سردار جلالی با بیان اینکه با تکیه بر تجربه دفاع مقدس نخستین تدبیر حاج قاسم، تشکیل دو ارتش مردمی در سوریه و عراق بود، تصریح کرد: در شرایطی که هیچکس حتی دولت‌های عراق و سوریه، تصور تاب آوردن در برابر تهاجم و وحشی‌گری‌های داعش را نداشتند این حاج قاسم سلیمانی بود که تحت تدابیر مقام معظم رهبری به سازماندهی جبهه مقاومت پرداخت.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بارز سردار سلیمانی که در پیروزی جبهه مقاومت تاثیر بسزایی داشت حضور این شهید در خط مقدم میدان نبرد بود در حالیکه او می‌توانست از تهران هم این نبرد را مدیریت کند، تصریح کرد: این کار اعتماد به نفس را در نیروهای جبهه مقاومت برای ایستادگی در برابر داعش ایجاد و تقویت کرد و تاثیر مهمی در این پیروزی داشت. 

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، پیروزی بر داعش در واقع پیروزی در یک جنگ نیابتی مدرن بین جریان انقلاب و جریان استکبار بود که از این نظر حاج قاسم کاری بسیار بزرگ انجام داد. در واقع آمریکایی ها هم در صحنه راهبردی و هم در صحنه تکنیکی متحمل شکست شدند.

حاج قاسم بعد از شهادتش دوباره و در قالب مکتب سلیمانی متولد شد

سردار جلالی با بیان اینکه پیشروی در جبهه جنگ نرم بدون توفیق در جبهه سخت ممکن نیست تصریح کرد: در واقع مبنای اقتدار در قدرت نرم، پیروزی در جبهه قدرت سخت است.

وی با بیان اینکه شهادت حاج قاسم نیز خود یک رخداد منحصر به فرد بود، تصریح کرد: نحوه شهادت، ایشان را به یک قهرمان ملی و قهرمان جهان اسلام تبدیل کرد و سبب شد تا خون تازه‌ای به رگهای جبهه مقاومت تزریق شود. به تعبیری حاج قاسم بعد از شهادتش دوباره و در قالب مکتب سلیمانی متولد شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با مطرح کردن و تبیین ابعاد مکتب سلیمانی، بر ادامه راه این شهید تاکید دارند، تصریح کرد: از مکتب سلیمانی می‌توان به عنوان مظهر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، برای تولید گفتمان محوری مقاومت و انقلابی‌گری نام برد. 

به بیان سردار جلالی، این گفتمان، محور همان مقاومت فعال است که راهبرد مورد تاکید مقام معظم رهبری برای عبور از پیچ تاریخی بزرگی می باشد که ملت ایران در آن قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: گفتمان مقاومت، در ذات خود دارای ویژگی‌هایی مانند جاودانگی، اقناع و پویایی است. زمانی که داعش توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود در منطقه ایجاد شد، حاج قاسم در دو جبهه نظامی و گفتمانی- فرهنگی با تروریسم تکفیری وارد نبردی تمام عیار شد و همین نیز عامل پیروزی مقتدرانه جبهه مقاومت در برابر دشمنان قسم خورده اسلام شد.

سردار جلالی با بیان اینکه مکتب سلیمانی در واقع نسخه به روز شده مکتب عاشوراست، تصریح کرد: حضور خودجوش جوانان در سوریه و عراق در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در واقع نمادهایی از قدرت نرم جمهوری اسلامی است. 

وی با بیان اینکه تاکید رهبر انقلاب بر سیره و سلوک، رفتار و تفکر حاج قاسم به عنوان مکتب سلیمانی برای تعریف و ترسیم یک الگوی روزآمد مبارزه با استکبار برای نسل جوان انقلابی است، تصریح کرد: جاودان‌سازی خط گفتمان حاج قاسم و تبدیل آن به یک فرصت برای جریان فکری و انقلابی، از جمله مهمترین وظایف دستگاه فرهنگی ماست. 

ویژگی‌های مکتب سلیمانی 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه به بیان و تبیین ابعاد مکتب سلیمانی پرداخت و تصریح کرد: قدرت سازی از مردم، اتکای به مردم در دفاع، حمایت و دفاع از مظلوم، نترسیدن از دشمن، شجاعت انقلابی، مدل و الگوی جدید فرماندهی، معنویت در جنگ، رعایت اخلاق و برادری در جنگ از جمله ابعاد نظامی مکتب سلیمانی است.

حضور همزمان حاج قاسم در صحنه‌های راهبردی و تاکتیکی جنگ

سردار جلالی ادامه داد: حضور در صحنه‌های راهبردی جنگ همزمان با صحنه‌های تاکتیکی جنگ یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد و حاصل نبوغ حاج قاسم است که افراد نادری در میان فرماندهان نظامی از آن برخوردارند.

جلالی با بیان ویژگی‌ها و اقدامات مهم سردار سلیمانی ابراز کرد: مجاب سازی دولت روسیه و شخص پوتین برای حمایت از جبهه مقاومت و به کارگیری توان هوایی و پدافندی از جمله اقداماتی بود که صرفا سردار سلیمانی می توانست انجام دهد. 

به گفته وی در بعد سیاسی نیز مکتب سلیمانی نگاهی جامع به جهان اسلام دارد و مرزهای جغرافیایی جای خود را به مرز جهان اسلام داده است. تاکید بر دیپلماسی دفاعی و تولید قدرت سیاسی، دفاعی و قدرت نرم در محور مقاومت نیز از دیگر ویژگی‌های برتر این مکتب است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: در بعد سیاست داخلی نیز مکتب سلیمانی مردم را سیاسی نگاه نمی‌کند بلکه همه را همانند خانواده خود و آنان را ملت و امت می‌داند و در رفع مشکلات و خدمت به آنها لحظه‌ای درنگ نمی‌کند. 

وصیت نامه حاج قاسم ولایت‌نامه است

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی، ولایت فقیه را محور انسجام ملی می‌دانست، تصریح کرد: بسیاری، وصیت نامه حاج قاسم را ولایت‌نامه می‌دانند چون در آن به پیروی از ولایت فقیه برای حفظ انسجام ملی تاکید شده است.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: در بعد فرهنگی، خلق مفهوم فرهنگی گفتمان مقاومت از جمله آموزه‌های مکتب سلیمانی است. در واقع باز تعریف گفتمان مقاومت موضوع مهمی بود که حاج قاسم به آن عینت بخشید. به تعبیری حاج قاسم بر آن لایه‌ای از فرهنگ دفاعی که می‌تواند بخش دفاعی کشور را تقویت کند، تاکید داشت. 

وی متذکر شد: باز تولید ارزش‌های دفاع مقدس دوباره در صحنه جنگ محور مقاومت توسط حاج قاسم و رزمندگان جبهه مقاومت اتفاق افتاد که در واقع محور جدید فرهنگی است که اصحاب فرهنگ و هنر باید به تقویت آن کمک کنند. 

قاسم سلیمانی رستم دستان زمانه ماست

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: فرهنگ، شخصیت و مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی امروز به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران مطرح است که در بعد اجتماعی کاملا می‌تواند تاثیرگذار باشد و جامعه از برکات آن بهره مند شود و نماد قدرت ملی ما قرار بگیرد.

جلالی با اشاره به اینکه مکتب سلیمانی باید به‌عنوان گفتمان باورپذیر باشد، تصریح کرد: رستم شاهنامه که یک اسطوره افسانه‌ای در ایران شناخته‌شده بود، با شهادت سردار سلیمانی به حقیقت پیوست به‌گونه‌ای که اکنون به قاسم سلیمانی به رستم زمانه ما تبدیل‌شده است.