احمد پاکت‌چی به پیشنهاد منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با موافقت و حکم رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان آموزش علمی و فرهنگی ملل متحد - یونسکو منصوب شد.

احمد پاکت چی، دانش آموخته رشته تاریخ از دانشگاه تهران، مطالعات ادیان و زبان‌شناسی تاریخی از دانشگاه فارابی آلماتی و دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

او همچنین تدریس در دانشگاه‌های فارابی قزاقستان، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی، تألیف بیش از ۱۹ عنوان کتاب، حدود ۱۴۰ مقاله در مجلات علمی-پژوهشی یا مجموعه مقالات همایش‌های علمی، ۳۵۰ مقاله دانشنامه‌ای به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و روسی، کسب جایزه کتاب سال رضوی (۱۳۹۲)، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۴) و نیز کتاب سال دانشگاهی دانشگاه تهران (همان سال)، شرکت در بیش از ۳۵ همایش داخلی و خارجی، راهنمایی بیش از ۶۰ رساله دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد و افزون بر ۳۰ سال کار دانشنامه‌ای را در کارنامه آموزشی و پژوهشی خود دارد.

تقدیر روحانی از سفیر پیشین ایران در یونسکو

روحانی همچنین در نامه جداگانه‌ای خطاب به مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، با اشاره به فراخوان احمد جلالی، سفیر و نماینده سابق دایم جمهوری اسلامی ایران نزد آن سازمان، برای ضرورت ارجاع مسوولیت دیگری به وی، اظهار امیدواری کرد که او در مدت مأموریت خود، توفیق لازم را برای انجام وظایف محوله بین جمهوری اسلامی ایران و آن سازمان به دست آورده باشد.

احمد جلالی دانش آموخته فلسفه از دانشگاه آکسفورد، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خدمات فرهنگی شایان توجهی را در نظام جمهوری اسلامی از روز‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی و چهره‌ای نام آشنا در محافل علمی و فرهنگی است.

او در ۲ نوبت در سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵ و ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بوده و در دوران مسوولیت خود در این سازمان اقدامات مؤثری داشته و دارای کارنامه پرباری است.

ثبت اولین میراث طبیعی، کویر لوت، ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو، تصویب جایزه جهانی اخلاق در علم به نام جایزه ابن سینا به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و تاسیس کرسی‌های یونسکو مانند: کرسی حقوق بشر در دانشگاه شهید بهشتی، آموزش بهداشت و در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی، سلامت و توسعه اجتماعی در دانشگاه تهران از اقدامات و فعالیت‌های اثرگذار و ماندگاری هستند که سهم مهمی در معرفی داشته ها، ذخایر و میراث فرهنگی این دیار کهن در نزد جهانیان دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در نامه جداگانه‌ای خطاب به جلالی از خدمات او در زمان تصدی مسوولیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو قدردانی کرد.