«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی در توییتر خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل درباره قصد ایران برای آغاز غنی‌سازی 20 درصد اطلاع رسانی کرده است.

اولیانوف در ادامه پیام توییتری خود نوشت: «به طور معمول چنین گزارش‌های محرمانه‌ای در 10 دقیقه به رسانه‌ها درز می‌کند. امروز این موضوع طی 2 ساعت اتفاق افتاد. فردی که این اطلاعات را درز می‌دهد عامل انسانی است و در تعطیلات است.»

ساعتی پیش نیز خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داد که امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داد که ایران در تاریخ 31 دسامبر 2020 (11 دی 1399) نامه‌ای ارسال کرده و در آن از قصد خود برای تولید اورانیوم غنی شده 20 درصد در فردو را در راستای طرح مجلس ایران اعلام کرده است.

مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته ای و نامه رئیس جمهور ایران به کشورهای اروپایی،در پاسخ به روند اقدامات خصمانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند. (جزئیات بیشتر)

دولت کنونی آمریکا تحت ریاست جمهور «دونالد ترامپ» در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دونالد ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که دوران ۴ ساله ریاست‌جمهوری ترامپ رو به اتمام است او در تحقق این هدف ناکام مانده و ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.