به گزارش پارس به نقل از فارس، نشریه آمریکایی فارن پالیسی در بحبوحه تحولات مصر که به عزل محمد مرسی از قدرت به دستور ارتش منجر شد، با آقای محمد توفیق، سفیر مصر در آمریکا مصاحبه ای انجام داده است که در زیر آن را می خوانیم.

فارن پالیسی: آیا این (اقدام ارتش برای برکناری مرسی) کودتا بود؟

محمد توفیق: کودتا نبود چون ارتش قدرت را به دست نگرفت. ارتش آغازکننده ماجرا هم نبود چون یک قیام مردمی شروع شده بود. ارتش وارد کار شد تا از خشونت جلوگیری کند. ارتش در هیچ مرحله ای قصد حکمرانی بر مصر نداشته است. این اتفاق نیفتاده و نخواهد هم افتاد. باید به یاد داشته باشیم که درست بعد از سقوط حسنی مبارک، همه بخش های مصر از ارتش خواستند بر کشور حکومت کند اما ارتش داوطلبانه از قدرت کنار رفت که نشان می دهد آنها علاقه ای به داشتن نقش سیاسی ندارند.

فارن پالیسی: آیا کارکنان سفارت حکومت ارتش را به رسمیت خواهند شناخت؟

محمد توفیق: ما نماینده مردم هستیم و مردم انتخاب بسیار روشنی داشته اند. انتخابات و صندوق های رأی مهم هستند. ما همچنان نماینده منافع مردممان خواهیم بود. انتخاب مردم مصر این است که دوره ای انتقالی داشته باشند و پس از آن انتخابات زودهنگام برگزار شود.

فارن پالیسی: انتخابات کی برگزار می شود؟

محمد توفیق: تاریخ آن هنوز معلوم نشده است.

فارن پالیسی: آیا رئیس جمهور موقت به واقع قدرت را به دست خواهد داشت یا ارتش؟

محمد توفیق: من هیچ شکی ندارم که تمام اختیارات در دست او خواهد بود. ارتش، کودتاگر نبود. اتفاقی که افتاد چیزی بود که مردم مصر، یعنی ۱۰ میلیون نفر در خیابان های نه تنها قاهره بلکه در تمامی شهرها، انتخاب کردند. موضع مرد م بسیار روشن بود. اخوان المسلمین به جای آنکه به خواسته های مردم مصر توجه کند، حامیانشان را در خیابان ها بسیج کرد و کاری کرد که اوضاع بدر شود. ارتش برای نجات کشور از این شرایط بسیار سخت چاره ای جز مداخله نداشت. ارتش حکومت نخواهد کرد آنها این را از ابتدای کار مشخص کرده اند که قصد حکومت ندارند.

فارن پالیسی: مرسی الان کجاست؟

محمد توفیق: نمی دانم.

فارن پالیسی: از جنگ داخلی نمی ترسید؟

محمد توفیق: نه. ممکن است خشونت های پراکنده وجود داشته باشد اما بخش اعظمی از مردم مصر تصمیمشان را گرفته اند.

فارن پالیسی: آیا ارتش مصر با ژنرال ها تبانی کرده بود؟

محمد توفیق: آمریکا هیچ دخالتی در تصمیم مردم مصر نمی کند

فارن پالیسی: موضع آمریکا درباره تازه ترین تحولات چیست؟

محمد توفیق: ما هنوز هیچ تماسی با دولت آمریکا نداشته ایم. هیچ تماسی.

فارن پالیسی: آیا اسرائیلی ها باید نگران تغییراتی باشند که در مصر رخ می دهد؟

محمد توفیق: من دلیلی نمی بینم که این اتفاقات بر اسرائیل اثری بگذارد.

فارن پالیسی: سوریه چطور؟

محمد توفیق: ما طرفدار صلح در سوریه هستیم، یعنی انتقال به دموکراسی؛ دوست داریم ببینیم که سوریه متحد باشد. ما همچنین دوست داریم ببینیم که مردم سوریه هم از همان موج دموکراسی که در منطقه راه افتاده است، بهره مند شوند.