« ناصر کنعانی » رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره امروز (یکشنبه) هفتم دی ماه در مطلبی در واکنش به اظهارات «مصطفی الفقی» سفیر سابق و رئیس کتابخانه اسکندریه در مورد جمهوری اسلامی ایران نوشت: مصطفی الفقی سفیر سابق و رئیس کتابخانه اسکندریه مصر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ام.بی.سی مصر، ایران را در کنار رژیم صهیونیستی ، دشمن کشورهای عربی برشمرد. وی همچنین جمله‌ای را به امام خمینی رحمه الله علیه منتسب کرد که پایه و اساسی ندارد. الفقی همچنین در مقاله اخیر منتشره خود در پایگاه خبری ایندیپندنت عربی که در روزنامه الشروق مصر نیز بازنشر شد، با شخم زدن مسائل تاریخی و طرح برخی مسائل مرتبط با روابط فارس و عرب، مفاهیم ناقصی را در خصوص هویت قومی ایرانیان مطرح کرد. مضافا آنکه اتهاماتی را به ایران در خصوص مداخله در کشورهای عربی وارد کرد.

* نظام صهیونیستی هیچگاه دوست جهان عرب نبوده و نخواهد بود

وی می‌افزاید: لازم می‌دانم برخی نکات و ملاحظات را در خصوص اظهارات و اتهامات نادرست ایشان مطرح کنم: اولا؛ از خطرهای بزرگ و بسیار مهمی‌ که جهان عرب با آن مواجه است، این است که برخی طرف‌ها بین دشمنی بنیادین و وجودی رژیم صهیونیستی با جهان اسلام و عرب با برخی اختلافات سیاسی بین کشورهای منطقه با یکدیگر از جمله ایران تفاوت قائل نمی‌شوند. هیچ تشابهی بین روابط ایرانی - عربی با روابط عربی - اسرائیلی وجود ندارد.

کنعانی تصریح می‌کند: نظام صهیونیستی که ماهیت تکوین آن براساس دشمنی با جهان اسلام و عرب است، هیچگاه دوست جهان عرب نبوده و نخواهد بود.

*ایران هرگز تعارض و تقابل ذاتی با جهان عرب نداشته 

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر خاطرنشان کرده است: ثانیا؛ دکتر الفقی در بخشی از مقاله منتشر شده خود در ایندیپندنت، تلاش کرد تا با طرح برخی مسائل تاریخی از روابط تاریخی فارس و عرب، نوعی از رویارویی تاریخی را بین این دو قومیت برجسته کند. این در حالی است که ایرانیان و اعراب، تاریخی طولانی از تعاملات و تبادلات تمدنی، فرهنگی و حتی زبانی با یکدیگر داشته و ایران هرگز تعارض و تقابل ذاتی با جهان عرب نداشته است، کما اینکه دین اسلام عامل بزرگی در تحکیم پیوند قومی ایرانیان و اعراب بوده و این پیوند در طول قرون متمادی عاملی برجسته در شکوفایی و گسترش تمدن اسلامی در مقابل تمدن غربی بوده است.

کنعانی اضافه کرده است: ثالثا؛ دکتر مصطفی الفقی در مقاله خود در ایندیپندنت، در بخشی از تفسیر قومی و نژادی خود از تحولات منطقه، اظهاراتی را به امام خمینی رحمه الله علیه (در خصوص نگاه انقلاب اسلامی‌به جهان عرب) منتسب کرده که کاملا بی اساس و غیرمستند است. رابعا؛ ایشان در گفت‌وگو با شبکه ام.بی.سی اشاره مضحکی در خصوص روابط پنهان بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی دارد، که فاقد اعتبار بوده و حتی ارزش پاسخگویی ندارد.

* ایجاد شکاف و دشمنی بین ایران و جهان عرب، سیاستی صهیونیستی و آمریکایی است

وی می‌افزاید: و در نهایت ایشان اتهاماتی را در خصوص مداخله ایران در بعضی کشورهای عربی همجوار و منطقه ای مطرح کرده است. طبیعی است که ایران به عنوان یک عضو برجسته منطقه نمی‌تواند نسبت به آنچه که در منطقه خاصه در سایه سیاست‌های سلطه طلبانه آمریکا و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی و تهدید امنیت ملی ایران می‌گذرد، بی تفاوت و دست بسته باشد. ایران در طول چهار دهه گذشته ثابت کرد که همواره در تلاش برای شراکت و همکاری منطقه‌ای با همسایگان است و امنیت همسایگان مرزی و منطقه‌ای را امنیت خود تلقی می‌کند، کما اینکه قوی‌ترین نقش را در سالیان اخیر در مقابله با تروریسم سیاه داعشی و تکفیری - که می‌توانست تهدیدی ویرانگر برای تمام کشورهای منطقه باشد - ایفا کرده است.

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره در پایان تصریح کرده است: ایجاد شکاف و دشمنی بین ایران و جهان عرب، سیاستی صهیونیستی و آمریکایی است و منافع ایران و جهان عرب در بستر چنین تقابلی تأمین نخواهد شد.