علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه بودجه 1400 هم عنوان کرد: متأسفانه رئیس جمهور حتی به خود اجازه نداد و زحمت آوردن لایحه بودجه به مجلس را متحمل نشد و توضیحات لازم را به نمایندگان در مورد بخش‌های مختلف این لایحه ارائه نکرد، به نظر می‌رسد که ما در سال 1400 با مشکلات متعدد اقتصادی مواجه هستیم.

** عدم اصلاح فراوان بودجه یعنی مواجه با انبوهی از مشکلات اقتصادی

وی افزود: متأسفانه دولت آقای روحانی در طول سال‌های اخیر کشور را در مسیری هدایت کرده که جمهوری اسلامی به بن‌بست برسد و دولت آینده که قرار است در نیمه 1400 تشکیل شود، با انبوهی از مشکلات و آسیب‌ها مواجه خواهد شد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه بودجه 1400 به هیچ وجه عملیاتی و دقیق و با برنامه‌ریزی لازم نگاشته نشده است و به نظر می‌رسد که اگر اصلاحات لازم در آن صورت نگیرد، خسارات سنگینی را باید در انتظار باشیم.

نظری گفت: حدود 200 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1400 برای فروش 2.3 میلیون بشکه نفت در روز در نظر گرفته شده است، که قطعا این رقم تحقق نخواهد یافت، زیرا وقتی در سال جاری میزان فروش نفت‌مان به حتی یک میلیون در روز هم نرسیده است، چگونه ممکن است که فروش نفت بیش از 100 درصد افزایش پیدا کند.

** گرانی مضاعف یکی از اثرات کسری بودجه 1400

وی افزود: ما در سال آینده باید بدانیم که نهایتا یک چهارم درآمد پیش بینی‌ شده دولت در نفت محقق خواهد شد و اگر اصلاح لازم در این باره صورت نگیرد، دچار کمبود بودجه و کسری بودجه خواهیم شد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: منابع تأمین بودجه سال 1400 آن گونه که دولت در لایحه آورده است دست نیافتنی است، ضمن این که کسری بودجه هم منجر به گرانی مضاعف در کشور خواهد شد.

نظری گفت: دولت در سال 1400، 75 هزار میلیارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملی را در نظر گرفته است، در حالی که در هیچ سالی سابقه برداشت از صندوق و هزینه‌کرد آن در بودجه سنواتی را نداشته‌ایم و نمی‌توانیم از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران درآمدهای پیش بینی‌شده در نظر بگیریم.

** مجلس شدیدا به‌دنبال اصلاح ساختار بودجه است

وی افزود: عدم تحقق فروش سهام دولت در شرکت‌های دولتی هم از دیگر اشکالات عمده بودجه 1400 است و رقم 95 هزار میلیارد تومانی درآمد دولت در این بخش هم قطعا تحقق پیدا نخواهد کرد و در این زمینه هم دچار کسری بودجه خواهیم شد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مجموع نمایندگان در باره لایحه بودجه 1400 این گونه تصمیم گرفتند که باید اصلاحات اساسی در این باره صورت گیرد و مطالباتی که مقام معظم رهبری به منظور اصلاح ساختار بودجه بر آن تأکید کرده‌اند هم بایستی در بودجه سال آتی دیده شود و اگر حتی نتوانستیم همه این اصلاحات ساختار را انجام دهیم، ولی باید بکوشیم بخشی از آن را لحاظ کنیم.

** ایرادات بودجه 1400 هم کار دولت قبل است !

نظری افزود: بحث بازنگری بودجه در کمیسیون تلفیق و تغییرات فراوان با همراهی مجلس و دولت در روزهای آینده می‌تواند بخشی از آسیب‌های بودجه‌ای که دولت روحانی به لایحه وارد آورده ترمیم کند.

وی افزود: ایرادات بودجه 1400 مانند عدم پاسخ رئیس جمهور به کاهش ارزش پول ملی تا سقف یک پنجم، پراید بالای 100 میلیونی، کاهش ارزش سهام خرد بورس، تشدید تحریم‌ها، فشار به طبقات متوسط و پایین جهت تعطیلی فزاینده مراکز تولیدی، اختلاس‌های فزاینده، حقوق‌های نجومی و ده‌ها موضوع دیگر که بر زمین مانده است و او و دولتش نشان داده‌اند که همواره به دنبال مقصر هستند تا اشتباهات و سوءمدیریت‌ها را گردن او بیندازنند.