حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بیان جزئیات نشست امروز این کمیسیون اظهار داشت: جلسه امروز با حضور رئیس دیوان محاسبات و معاونان وی برگزار شد.

وی افزود: در نشست امروز گزارشی از تفریغ بودجه سال ۹۸ ارائه شد که به موجب آن احکام به دو دسته‌ی الزامی و اجازه‌ای تقسیم می‌شود؛ بیش از دو سوم احکام در بودجه ۹۸ اجرایی نشده یا ناقص اجرا شده است.

وی با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در جلسه کمیسیون صنایع نیز یادآور شد:  در لایحه بودجه سال آینده هزینه‌ها ۴۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته در حالی که رشد درآمدها حدود ۱۰ درصد است که این امر بیانگر کسری بودجه در سال آینده است. آنجا که درآمدهای کشور از ۹۶ تا ۱۴۰۰ کاهش یافته، علیرغم برنامه‌ها و اسناد بالادستی، وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در سال آینده همچنان تداوم دارد درواقع به دلیل سیاست‌گذاری غلط دولت، درآمدهای پایدار به میزان نیاز ایجاد نشده بنابراین بودجه به نفت وابسته است.

فیروزی ادامه داد: از ۲۴۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور در سال آینده،  ۱۵۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و ۹۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی است. به زعم اعضای کمیسیون، نظارت‌های پسینی پس از بروز تخلف اجرایی می‌شود بنابراین خیلی کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد،  برای رفع این مشکل نمایندگان بر نظارت برخط تاکید کردند که تحقق این امر نیازمند ایجاد سازوکار و سامانه هایی مربوط به اطلاعات دستگاه های اجرایی است.