در ادامه نگرانی‌ها و هشدارهای مقامات رژیم صهیونیستی به دولت احتمالی « جو بایدن » رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، « ران درمر » سفیر تل‌آویو در واشنگتن نیز بار دیگر خواستار تجدیدنظر در این موضوع شد.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، درمر طی مصاحبه‌ای ضمن اشاره به مواضع بایدن در حمایت از رژیم صهیونیستی، از او خواست در موضوع تعامل با ایران، اشتباهات گذشته را تکرار نکند.

وی که ماه آینده دوره هفت ساله سفارتش در آمریکا به پایان می‌رسد، مدعی شد سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۵ علیه توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا، پایه‌گذار مسیری شد که اکنون کشورهای عربی به سازش با تل‌آویو روی آورده‌اند.

این دیپلمات صهیونیست اظهار داشت: «امیدواریم دولت جدید [آمریکا] برای یافتن موضع مشترکی تلاش کند که در آن به اشتباهات گذشته باز نگردند. بدون آن سخنرانی [نتانیاهو]، شک دارم توافق‌های صلح کنونی با کشورهای عربی را داشتیم. آن زمان انتظار نداشتم که [آن سخنرانی] چنین تاثیری روی کشورهای عربی بگذارد».

درمر با ادعای اینکه سخنرانی پنج سال پیش نتانیاهو برای کشورهای عربی حکم اعلام استقلال از آمریکا را داشت، افزود: «تا آن زمان، اسرائیل را تابع آمریکا می‌پنداشتند، پس چرا با تبعه آمریکا توافق کنند وقتی می‌توانند با خود آن توافق داشته باشند؟ می‌توانم بگویم که آن سخنرانی به‌طرز چشمگیری تماس‌های مخفیانه بین کشورهای عربی و اسرائیل را تسریع کرد».

بر اساس این گزارش، وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته با سفیران کشورهایی دیدار کرده که در ملأ عام  از اسرائیل انتقاد می‌کردند، ادامه داد: «بسیاری از مقامات و سفیران، حتی کشورهایی که روابط رسمی با ما نداشتند،‌ با من تماس برقرار کردند».

سفیر تل‌آویو در واشنگتن سپس بایدن را «متحد قدرتمند» رژیم صهیونیستی توصیف کرده و گفت: «به‌گمانم او تعهد احساسی عمیقی به اسرائیل دارد... او پنجاه سال در سیاست بوده و معتقدم ارتباطش با اسرائیل شدیداََ محکم است».

پیش از این نیز، «دنی دانون» نماینده پیشین رژیم صهیونیستی در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که دولت احتمالی بایدن با شرایط قبل وارد توافق هسته‌ای با ایران نشود.

امیدواری مقامات صهیونیست برای بازنگشتن بایدن به برجام کنون در حالی است که او در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفته هنوز بر سر موضع بازگشت به برجام در صورت تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها ایستاده است.