اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، شامگاه شنبه در دیدار روسای اتاق های مشترک بازرگانی ایران و اروپا و ایران و روسیه، اظهار داشت: اقتصاد کشور بدون حضور بخش خصوصی پیش نخواهد رفت و برای این منظور لازم است سیاست فرهنگی مناسبی از بخش خصوص پشتیبانی کند زیرا اگر جامعه به لحاظ فرهنگی با بخش خصوصی همراهی نداشته باشد، امکان فعالیت و رشد بخش خصوصی و به تبع آن توسعه اقتصادی محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به شرایط پیش رو و چشم اندازها نسبت به آینده کشور، گفت: با وجود احتمال تغییر در سیاست های دولت آینده آمریکا، همچنان باید برای شرایط سخت و ادامه تحریم ها آمادگی و برنامه داشته باشیم و امنیت غذایی مردم و تأمین کالاهای اساسی و دارو را در اولویت برنامه ها قرار دهیم.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: البته نباید نسبت به آینده مأیوس و ناامید باشیم و ضمن حفظ آمادگی برای مواجهه با بدترین شرایط، باید نسبت به تغییر شرایط خوش بین و امیدوار باشیم.

وی ادامه داد: البته بهبود شرایط و خوش بین بودن نسبت به تغییر شرایط در نتیجه راهبرد مقاومت و ایستادگی مردم در سال های سخت تحریم حاصل شده است. مقاومت مردم باعث شد که اگر ترامپ هم در این دوره انتخاب می شد دیگر نمی توانست سیاست های گذشته را ادامه دهد زیرا سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران به اذعان خود غربیها با شکست مواجه شده است.

جهانگیری با یادآوری اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا در دوره ترامپ تحریم هایی بی سابقه بود، خاطرنشان کرد: علاوه بر تحریم ها، دشمنان دیرینه ملت ایران نظیر رژیم صهیونیستی و هم پیمانان آن در منطقه نیز در این سال ها بیشتر از گذشته فعال شدند و اکنون از سر استیصال دست به اقدامات ماجرا جویانه و خطرناکی می‌زنند.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: خوشبختانه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی مردانه پای کار آمدند و عملکرد خوبی داشتند و با تأسی از راهبرد مقاومت مورد تاکید مقام معظم رهبری توانستیم سیاست فشار حداکثری آمریکا را با شکست مواجه کنیم.

جهانگیری ادامه داد: هدف آمریکا این بود که اقتصاد کشور و زندگی مردم ایران را با فروپاشی مواجه کند اما ایستادگی و مقاومت مردم، اقدامات دولت و فعالان اقتصادی باعث شد که آنها نتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به ترور شهید دکتر محسن فخری زاده افزود: تردیدی وجود ندارد که در فرصت مناسب پاسخ لازم به این اقدام ناجوانمردانه آنها داده خواهد شد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید با عقل و تدبیر و همراهی فعالان اقتصادی از فرصت های پیش رو در جهت منافع مردم و اقتصاد کشور استفاده کنیم، تصریح کرد: باید صدایی واحد از همه مسئولین قوای سه گانه و فعالان اقتصادی شنیده شود تا دنیا بداند که با کشوری یکپارچه و متحد روبرو است.

معاون اول رییس جمهور با قدردانی از عملکرد و اقدامات مثبت اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در دوره فشار حداکثری آمریکا گفت: در دوره تحریم های ظالمانه بخش زیادی از درآمدهای نفتی کشور محقق نشد اما با این وجود جریان تولید در کشور ادامه پیدا کرد و خوشبختانه با کمبود کالا مواجه نبودیم که این دستاوردها نتیجه عملکرد فعالان اقتصادی و صادرکنندگان و وارد کنندگان بوده است که اقتصاد کشور را سرپا نگه داشته است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نقش موثر و تعیین کننده ای در تعاملات اقتصادی با کشورهای دیگر دارند، تصریح کرد: با توجه به محدودیت های منابع ارزی کشور، اگر گشایشی در ایام پیش رو حاصل شود باید منابع مالی مسدود شده در کشورهای دیگر را آزاد کنیم تا این منابع به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.

جهانگیری با اشاره به کاهش سرمایه گذاری در کشور طی سالیان اخیر این موضوع را موضوعی نگران کننده برای آینده کشور دانست و از اتاق بازرگانی ایران خواست برنامه ریزی های لازم را برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی انجام دهند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به برخی گلایه های بخش خصوصی نسبت به ابلاغ مقررات و بخشنامه ها در مقطع تحریم ها گفت: بسیاری از این بخشنامه ها در دوره فشار حداکثری ابلاغ شده و هدف این بوده که اقتصاد و زندگی مردم دچار فروپاشی نشود اما در صورتی که شرایط تغییر کند و گشایشی حاصل شود، بخشنامه ها و مقررات دست و پاگیر که مختص دوران فشار و تحریم بوده، اصلاح خواهد شد.

جهانگیری از اتاق بازرگانی ایران خواست فعالیت اتاق های مشترک بازرگانی ایران با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای هدف صادراتی و همسایگان را جدی بگیرند و زمینه فعالیت رایزن های اقتصادی را در این کشورها فراهم کنند.

معاون اول رییس جمهور در ابتدای این جلسه نیز با ابراز خرسندی از کاهش آمار فوتی های ناشی از کرونا، گفت: خوشبختانه ظرف دو هفته اخیر با همراهی مردم و اصناف، آمار فوتی ها که روندی نگران کننده را در پیش گرفته بود، کاهش پیدا کرده اما همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین و تعیین کننده ترین راه برای قطع زنجیره انتقال این بیماری است.

در این جلسه که رییس اتاق بازرگانی ایران، رییس سازمان توسعه تجارت و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند، روسای اتاق های مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا، فرانسه، سوئیس، ایتالیا، سوئد، آلمان، برزیل و روسیه نیز به بیان دغدغه ها و نظرات خود در خصوص راهکارهای توسعه تعاملات اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک با شرکتهای خارجی پرداختند.