حسین ذوالفقاری معاون وزیر کشور در نشست کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح اقداماتی که در طرح محدودیت‌های هفته آینده باید اجرا شود، گفت: در این طرح کسانی که در شهر قرمز یا شهر نارنجی حضور دارند حق ورود به هیچ شهر دیگری در کشور را ندارند و اگر سکنه هر شهری که وضعیت نارنجی دارد وارد شهر دیگری از کشور شود مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و اگر وضعیت شهر قرمز باشد یک میلیون تومان جریمه خواهد شد.

وی گفت: در خصوص موارد اضطراری اعلام شده که ستادهای استانی و شهرستانی با همکاری نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی موارد ضروری را مشخص کنند، کارمندان خیلی از سازمانها، نهادها و کارگاه های تولیدی هستند که محل کارشان در شهر دیگری قرار دارد و در این مورد اختیار به خود استان و شهرستان‌ها داده شده که بر اساس تجربیات که وجود دارد تصمیم گیری کنند.

ذوالفقاری تصریح کرد: در زمان اجرای طرح، پروتکل های بهداشتی که از قبل وزارت بهداشت اعلام کرده همه الزامی است و با اجرای محدودیت ها این پروتکل ها پابرجا خواهد بود.

وی افزود:  می دانیم که فشار در رابطه با محدودیت ها بالاست، اما باید توجه کنیم که وقتی ناقص اعمال محدودیت می شود هم به نوعی محدودیت شامل مردم شده و هم نتیجه دلخواه کسب نمی شود برای همین همه باید پای کار بیایند.

معاون وزیر کشور اظهار داشت: امروز بسته پیشنهادی خود را برای حمایت از کسب و کارهایی که در اجرای طرح محدودیت ها با مشکلاتی مواجه می شوند را به ستاد ملی ارائه خواهیم کرد.

ذوالفقاری در ادامه خطاب به مسئولان استان ها و شهرستان ها و مردم گفت: ما اگر با همدیگر تلاش کنیم وضعیت شهرمان بهبود پیدا کند این باعث رفع محدودیت‌ها خواهد شد. اگر مسئولین و مردم شهری پای کار بیایند و با هم تلاش کنند زودتر می‌توانند شرایط شهر خود را از وضعیت قرمز، زرد، و نارنجی خارج کنندو انشالله همه تلاش کنند تا از مشکلاتی که در محدودیت‌ها وجود دارد نجات پیدا کنیم.

وی ادامه داد: این طرح باید با جدیت، پیگیری و نظارت و همراه کردن حداکثری مردم و درعین‌حال به صورت قاطع اجرا شود. آمار مرگ و میرها خیلی بالاست و باید این مسئله را جدی بگیریم و محکم اجرا کنیم. ما باید ۵۰ -۶۰ درصد وقت خود را روی مسئله کرونا بگذاریم و خیلی میدانی و جدی کار را دنبال کنیم و امیدواریم با همراهی مردم در یک بازه زمانی ۱۵ روز تا یک ماه شاهد کاهش مرگ و میر و بهبود شرایط باشیم.

ذوالفقاری یاداور شد: روزانه حدود ۵۰۰ نفر از هموطنان ما جان خود را از دست می‌دهند، خیلی‌ها را رعایت می‌کنند و شاید برخی‌ها هم احساسی نسبت به این ماجرا ندارند، امیدواریم مردم کشور همراهی کنند. اگر بحث اقدامات سلبی و جریمه هم در نظر گرفته شده به خاطر آن تعدادی است که ممکن است را رعایت نکنند.

معاون وزیر کشور گفت: جدیداً وظایف سازمانی دستگاههای مرتبط مشخص شده و امیدواریم این وظایف از سوی مسئولان از دستگاه ها مطالبه شود. 

وی اظهار داشت: هر دوشنبه که وزارت بهداشت وضعیت شهرها را اعلام کرد باید اقدامات مورد نیاز در این شهرها بر اساس آنچه اعلام شده انجام شود و دیگر نیاز به ابلاغ از مرکز نیست.