«دن کِرتزِر» سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی گفت، « جو بایدن » نامزد مدعی پیروزی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش از اقدام درباره توافق هسته‌ای با ایران، با تل‌آویو مشورت خواهد کرد.

به نوشته پایگاه «اسرائیل نشنال نیوز»، کرتزر در مصاحبه‌ای درباره بایدن گفت: «او حامی قدیمی اسرائیل و امنیت و سلامت اسرائیل است. او ارتباطی طولانی با نخست‌وزیر [بنیامین نتانیاهو] و بسیاری از مقامات دارد. او حقیقتاً عاشق اسرائیل است و فکر می‌کنم دولتی را [در آمریکا ] شاهد خواهیم بود که تلاش خواهد کرد روابطی مستحکم و حتی عمقی‌تر و بهتر [با اسرائیل] ایجاد کند».

این دیپلمات سابق آمریکایی گفت، با این حال تل‌آویو و کاخ سفید تحت رهبری بایدن دیدگاه متفاوتی نسبت به برخی مسائل به ویژه در خصوص ایران خواهند داشت.

او در این باره توضیح داد: «البته  همواره برخی مسائل وجود دارند که ما با آن‌ها مخالفیم. فکر می‌کنم برنامه هسته‌ای ایران یکی از این موارد باشد؛ اما پیش‌بینی می‌کنم که بایدن سعی خواهد کرد به طور جدی در این‌باره با نخست‌وزیر صحبت کند تا اینکه بخواهد به‌صورت یک‌جانبه در این خصوص اقدام کند. فکر می‌کنم وارد گفت‌وگوهای عمیق درخصوص برخی اختلافات خواهیم شد».

کرتزر افزود: «قطعاً آن‌ها راهی پیدا خواهند کرد تا برنامه هسته‌ای ایران را که تحت توافق [برجام] میسر شده است متوقف کنند. در خلال سه سالی که این توافق پابرجا بود، برنامه ایران در مسیر خود متوقف شده بود و بعد از خروج [دونالد] ترامپ [رئیس جمهور آمریکا] دوباره از سر گرفته شد. بنابراین حدس من این است که دولت بایدن راهی خواهد یافت تا به آن برگردد. فکر می‌کنم آن‌ها پیش از آنکه کاری انجام دهند با اسرائیل صحبت خواهند کرد اما نفع بزرگی در ادامه چنین ترتیباتی برای توقف برنامه ایران و غنی سازی اورانیوم وجود خواهد داشت».

وی با بی‌نتیجه توصیف کردن اعتراض ترامپ به نتیجه انتخابات گفت:‌ «اگر پرونده به دیوان عالی برود، دیوان عالی بر اساس مسائل قانونی و نه سیاسی، تصمیم خواهد گرفت و به نظر نمی‌رسد قانونی نقض شده باشد. برای مثال جمهوری‌خواهان چند ماه پیش درخصوص پنسیلوانیا شکایتی مطرح کرده‌اند که اکنون همان را برای سومین بار به دیوان عالی برده‌اند. شواهدی از وجود مشکل [در انتخابات] وجود ندارد بنابراین چنین اقداماتی، تکنیکی برای طفره رفتن [از شکست] بوده و ارزشی ندارد».

بایدن شنبه شب با ادعای تصاحب آرای الکترال پنسیلوانیا و نوادا، خود را پیروز انتخابات اعلام کرد اما ترامپ همچنان معتقد است در انتخابات تقلب صورت گرفته و در حال تنظیم شکایات خود برای تحویل به دیوان عالی آمریکا است.