سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) ضمن محکوم کردن حمله تروریستی شب گذشته در اتریش ، با ملت و دولت این کشور و همچنین خانواده های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تروریسم در هر شکل آن محکوم است و حادثه تاسف بار وین بار دیگر نشان می دهد که تروریسم و افراط‌گرایی مرز نمی‌شناسد و جایگزین شدن عقلانیت با نفرت‌پراکنی و تحریک موجب تولید دور باطلی میشود که تنها فضا را برای گسترش گرایشهای افراطی و خشونت طلبانه مهیا می کند. 

خطیب زاده تعامل و تشریک مساعی جامعه بین المللی در مقابله ریشه ای با تروریسم را امری ضروری دانست و تاکید کرد :جمهوری اسلامی ایران همواره بخشی از این تلاشها خواهد بود.

شامگاه دوشنبه به وقت محلی تیراندازی‌های متعددی در وین به وقوع پیوست که طبق گزارش‌های اولیه اولین تیراندازی‌ها حدود ساعت ۲۰:۰۰ دوشنبه به وقت محلی (۲۲:۳۰ دوشنبه به وقت تهران) در میدان «اشودن» واقع در مرکز وین آغاز شد.

رسانه‌های اتریش خبر دادند که افراد مسلح به ۶ نقطه در وین حمله کرده‌اند و تمامی این ۶ نقطه در نزدیکی کنیسه مرکزی هستند. پلیس اتریش دست‌کم ۴ تروریست را که در این عملیات دست داشته‌اند بازداشت کرده است.

در این تیراندازی دستکم سه نفر از جمله دو مرد و یک زن جان خود را از دست دادند و ۱۵ نفر نیز از جمله یکی از افسران پلیس به شدت زخمی شدند.

بنا بر گفته نیروهای امنیتی پلیس، فرد مظنون به یک اسلحه شکاری و سلاح‌های دیگری مسلح بوده است و ظاهراً یک جلیقه انفجاری به تن داشته که بعداً مشخص شد که جلیقه انفجاری نبوده است.

وزیر کشور اتریش هم در این باره گفت که یکی از عوامل پشت پرده تیراندازی از طرفداران گروه تکفیری داعش بوده است.

 اخیرا نیز حمله تروریستی در نیس فرانسه رخ داد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه این حمله را محکوم کرد و گفت: افراط‌گرایی تنها افراط‌گرایی بیشتر به همراه می‌آورد و نمی‌توان از طریق تحریک‌آفرینی‌های زننده به صلح دست یافت.