محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز سه شنبه ۶ آبان ماه در همایش بین المللی « افول آمریکا ؛ روند گذشته و تحولات آینده» گفت: افول آمریکا به چند دلیل به ملت و نظام ما ارتباط دارد که اصلی ترین دلیل آن ایجاد مانع در راه پیشرفت ملت ایران است که از دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آغاز شده و تا ۴٠ سال پس از انقلاب اسلامی نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: از سویی دیگر انقلاب اسلامی ایران حرف های جدیدی در منطقه غرب آسیا دارد که در تعارض با فرهنگ آمریکاست، به همین دلیل نیز افول آمریکا برای ملت ما یک مسأله مهم اعتقادی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا و اروپا در حدود ٢٠٠ سال است که وارد منطقه غرب آسیا شده اند، اظهار کرد: آمریکا و اروپا از ابتدای ورود خود به منطقه غرب آسیا همواره نگاه ارباب و رعیتی به کشورهای منطقه داشته‌اند که بدترین برخورد آن ها با حکام عربستان بود که آن ها را به گاو شیرده تشبیه کردند. این همان نگاهی است که آمریکا سال هاست به ملت های منطقه غرب آسیا دارد که آن ها همچون نوکران آمریکا محسوب می شوند.

وی ادامه داد: رفتارهای آمریکا با مردم خود نیز بسیار بد و منزجر کننده است، چرا که دولت آمریکا به اسم دولت دموکراتیک با مردم خود برخورد های خشونت آمیز و بسیار بدی دارد. اقتصاد آمریکا نیز در رقابت با قدرت های نو ظهور رو به افول گذاشته و در حال عقب ماندگی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نداشتن هزینه نگهداری نیروهای سرکوبگر در خارج از مرزها و دلارهای بی‌پشتوانه بحران‌های اقتصادی بی شماری را برای آمریکا ایجاد کرده است، تصریح کرد: این بحران ها در آینده مانند بمب ساعتی عمل خواهند کرد. در دولت صلح طلب اوباما و در دولت جنگ طلب ترامپ قدرت نظامی و قدرت دفاعی و امنیتی آمریکا کاهش یافته است و به همین دلیل آمریکا رهبری خود را در جهان از دست داده است.

وی افزود: طرح جدید آمریکا و اسرائیل در محاصره ایران با شکستی بزرگ‌تر در منطقه روبرو خواهد شد. بحران سیاسی درون آمریکا و کشورهایی مثل فرانسه حکایت از یک بحران فلسفی، اعتقادی و ارزشی در غرب دارد. شنیدن صدای جدایی طلبی ایالت هایی از آمریکا و حتی طرح پیش‌بینی‌هایی از قبیل تبدیل شدن اتحادیه های مشترک المنافع نشان از فروپاشی آمریکا دارد.‌ در آمریکا نظام سیاسی ظالمانه است و نبود عدالت در کنار آزادی عمل، باعث سقوط آنها خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آزادی و اختیار بدون عدالت به ظلم مدنی و زیر پا گذاشتن حقوق مردم در جهان تبدیل شده است. آزادی و عدالت نیز هر دو بدون انسانیت الهی به جایی نخواهد رسید و همه اینها بدون هم دروغی بیش نیست. آینده بشریت در گرو نظراتی است که آزادی و عدالت را تفسیر و پیاده‌سازی کند. امروز ما بحران فلسفی را در تئوری پردازان غربی کاملا مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: همان‌هایی که دیروز از بهشت لیبرالیسم صحبت می‌کردند امروز از پایان آن سخن می‌گویند. نبود عدالت و آزادی پایان غرب خواهد بود. آنچه به کشور و جامعه ما مربوط می‌شود از دو بعد قابل بررسی است. اولین مورد این است که افکار آمریکایی در اداره کشور و تاکید آنها بر تحریم‌های آمریکایی منافع ملت ما را به خطر انداخته است‌. امروز ما باید نگاه جدیدی به رویکردها و اندیشه‌های اداری و اقتصادی کشور بیاندازیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: وقتی صاحبان اصلی اقتصاد سرمایه داری و نظام های اقتصادی غربی در حال فروپاشی هستند بسیار تعجب آور است که چرا باید در ایران از آنها استفاده شود. نکته دوم این است که اگر بخواهیم در برابر افول آمریکا جهش پیدا کنیم باید در زمینه اقتصاد، علم و فناوری و همه زمینه‌ها قوی شویم. خوشحالی ما از افول آمریکا کافی نیست، بلکه باید در استفاده از قدرت فناورانه در ادامه زندگی خود و حضور در منطقه جدی باشیم.

وی افزود: افول آمریکا باید با تقویت جمهوری اسلامی و اقتصاد و علوم و فنون در ایران همراه باشد. اگر صرفا نظاره‌گر افول آمریکا باشیم و قدرت‌های دیگر جای آمریکا در منطقه را پرکنند نظاره‌گری بیش نخواهیم بود. بدون بهره بردن از علوم و فنون و دانش های جدید نمی‌توانیم از افول آمریکا استفاده کنیم.