فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات خصمانه دولت ایالات متحده آمریکا علیه سلامت ایرانیان بیانیه ‌ای صادر کرد. 

متن کامل بیانیه فراکسیون هلال احمر به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

اقدامات تحمیلی و خصمانه بیگانگان بر ضد سیاست استقلال طلبانه جمهوری اسلامی ایران تازگی نداشته و از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تاکنون ادامه دارد.

اعمال تحریم‌های غیرقانونی ویژگی اصلی سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا، دولت آمریکا نه تنها به تعهدات عام خود در زمینه اقلام انسان‌دوستانه عمل نمی‌کند بلکه در اقدامی مغایر با اصول صریح حقوق بین‌الملل، قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری صادره در تاریخ 3 اکتبر 2018 را نیز اجرایی ننموده است. 

دولت آمریکا با وجود تعهدّات ِمبرم و آشکار خود، برخلاف قواعد پذیرفته شده بین‌المللی با اقدامات خودسرانه و یک‌جانبه، سیاست فشار حداکثری را علیه ملت ایران دنبال می‌‍کند. حاکمان کاخ سفید با نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، به زعم خویش عرصه‌های مختلف بازرگانی و اقتصادی ملت مظلوم ایران را هدف قرار داده اند. 

فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی بنا به وظیفه ذاتی خویش اعلام می‌دارد که غیر بشری‌ترین رفتار ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران، تحریم اقلام و تجهیزات پزشکی و دارویی است که به نحو فزاینده‌ای به ویژه در حوزه بیماری‌های خاص ازجمله هموفیلی، صرع، سلول درمانی، پیوند مغز استخوان، بیماری پروانه‌ای یا اپیدرمولایزیس بولوزا (EB) و نیز حوزه توانبخشی، روزانه جان افراد بی‌گناه را در معرض خطر و حتی مرگ قرار داده است. این اقدامات خصمانه و غیرانسان دوستانه آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که مقامات این کشور و متحدان غربی آنها مزورانه بیان می‌کنند که دارو، اقلام و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست. 

کدام انسان آزادی‌خواه و شریف می‌تواند این ادعای دروغین آمریکا را تصدیق نماید که اخذ مجوز صادرات برای تولیدکنندگان خارجی دارو و یا ارسال مواد اولیه دارو به جمهوری اسلامی ایران برقرار است! با هر تأخیر یا وقفه در دریافت دارو و خدمات پزشکی، جان میلیون‌ها بیمار یا نیازمند در معرض خطر حیاتی قرار دارد و بدون شک مسئولیت آن بر عهده دولت ایالات متحده آمریکا می‌باشد. لازم است به صراحت گفته شود اگر دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی یران توسط دولت ظالم و خبیث آمریکا و برخی از بانک‌های اروپایی که به اصطلاح مدافع حقوق بشر می‌باشند، آزاد شود، به تنهایی برای رفع نیازمندی‌های حوزه درمان و بهداشت کفایت می‌کند.   

براساس گزارش انجمن تالاسمی ایران که یک نهاد غیردولتی و عام‌المنفعه می‌باشد، 23 هزار بیمار ایرانی در بدترین شرایط ممکن قرار دارند و تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدان غربی آن بیشترین خسارات مادی، معنوی، روحی و روانی را بر بیماران مذکور وارد کرده است، همچنین براساس گزارش مرکز ملی تحقیقات حقوق سلامت، اقدام ایالات متحده در تحریم و ممانعت از تجارت دارو و اقلام و تجهیزات پزشکی به جمهوری اسلامی ایران، مغایر با دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری صادره در تاریخ 3 اکتبر 2018 می‌باشد. دیوان در دستور مزبور تداوم تجارت دارو و تجهیزات پزشکی و نقل و انتقالات مربوط به معاملات این کالاها را تضمین کرده است. 

در حال حاضر طرف‌های خارجی معامله کننده با اتباع ایرانی نیز از ترس مواجهه با جریمه‌های اعمال شده ازسوی آمریکا حاضر به معامله نمی‌باشند که این امر موجب وارد شدن خسارتهای غیرقابل جبران بر سلامت و حیات ایرانیان شده است. علاوه بر این صادرات و واردات دارو، آموزش و پژوهش پزشکی نیز مستقیماً از این تحریم‌ها تاثیر پذیرفته است. همچنین انتشار مقالات و شرکت در سمینارهای پزشکی و همکاری بین دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانی با سایر دانشگاهها به جهت تحریم آمریکا دچار مشکل شده است. در گزارش مرکز، به موارد متعددی از تاثیر مخرب تحریم‌ها بر روابط و معاملات بین‌المللی دارویی اشاره شده است. به طور مثال اثرات تحریم تولیدات واکسن انسانی (که سبب کاهش یا قطع همکاری شرکتهای Rieckermann،Roquette ، ELLAB با انستیتو پاستور شده است) و حوزه انتقال خون و نیز حوزه‌های علمی و پژوهشی کشور در زمینه‌های پزشکی را متأثر ساخته و این جنگ اقتصادی، ابعاد علمی و انسانی گسترده‌ای را موافق خواست ایالات متحده و به رغم ادعاهای مکرر او در بر گرفته است. تهدید سلامت و امنیت روانی یک کشور، دیر یا زود تهدید سلامت و امنیت روانی سایر کشورها می‌باشد.

ضروری است مجامع مستقل بین‌المللی و دولت‌های مستقل با چنین اقدامات غیرانسان دوستانه و مغایر با اصول اولیه حقوق بشر مقابله کنند و تدابیر لازم را برای ممنوعیت آن معمول دارند چرا که اگر چنین اقداماتی مشروعیت یابد در آینده نزدیک بهای آن را کشورهایی خواهند پرداخت که در مقابل تحریم حق سلامت شهروندان ایرانی سکوت کرده‌اند. 

فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی از تمامی اعضای جامعه بین‌المللی علی‌الخصوص کشورهای اروپایی می‌خواهد در این جنایت هولناک و سازمان یافته علیه بشریت با دولت تروریست آمریکا همراه نشوند.

ایجاد هرگونه مانع یا اخلال در روند واردات کالاهای خریداری شده دارویی، کیت‌های تشخیص و دیگر تجهیزات و لوازم پزشکی شدیداً محکوم می‌شود و انتظار آنست که کشورهای اروپایی در سریعترین زمان ممکن با توجه به بحران همه‌گیری کرونا موانع نقل و انتقالات پولی و مالی را در این زمینه برطرف سازند. از نگاه جمهوری اسلامی ایران، چنین اقداماتی مصداق بارز جنایت علیه بشریت بوده و مسئولیت مستقیم آن برعهده دولت آمریکا می‌باشد. 

فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی خاطر نشان می‌سازد که حق بر سلامت که به معنای دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی بوده و در بسیاری از اسناد بین‌المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق‌ بشر و میثاقین (میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) به صراحت بر آن تاکید شده، از سوی مدعیان حقوق‌بشر به طور آشکار در حال نقض است. دسترسی آحاد شهروندان به بالاترین استانداردهای سلامت جسم و روان حق مسلم هر فرد می باشد. 

جمهوری اسلامی ایران همواره عضوی فعال، سازنده و سرافراز در جامعه جهانی است و در دشوارترین شرایط حیات بشری، از اصول انساندوستانه در کمک به افراد بشر دریغ نخواهد کرد.