رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی از پیگیری بحران کاهش جمعیت از سوی مجلس خبر داد و گفت:  جمعیت جوان و مولد در محاسبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم و تاثیرگذارند و اساسا جمعیت یکی از عناصر تشکیل دهنده کشور است و در خصوص اهمیت جمعیت موثر همانقدر باید گفت که اگر چنین جمعیتی وجود نداشته و یا ضعیف باشد، کشور مفهومی نخواهد داشت.

فاطمه قاسم پور در گفت و گو با پارس نیوز اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که جمعیت ایران در حال پیر شدن است. این افزایش سن، شاید در ظاهر خطرناک به نظر نرسد، اما عواقبی قابل اعتنایی دارد. علاوه بر مخاطرات سیاسی و امنیتی که در پی سالخوردگی جمعیت یک کشور پدید می آید، مشکلات اقتصادی و کم شدن نیروی کار یک معضل اساسی است. با پایین آمدن نیروی کار، چه بسا شاهد تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها باشیم و یا برای جلوگیری از این تعطیلی، مجبور به وارد کردن نیروهای مهاجر کارگر شویم که مضرات اقتصادی و یا حتی فرهنگی و اجتماعی این اتفاق شاید زیاد نیاز به توضیح نداشته باشد. با کم شدن نیروی کار، تولید داخلی رو به کاهش می گذارد و برای مایحتاج معمولی، نیازمند به واردات خواهیم شد و ارز برای چیزهایی از کشور خارج خواهد شد که الان به سادگی در کشور تولید و عرضه می شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس یازدهم تصریح کرد: انباشت سالمندان در ترکیب جمعیتی کشور، تبعات جبران‌ناپذیری بر جای خواهد گذاشت، اگرچه سالمندی جمعیت تا حدی به عنوان موفقیت نظام بهداشت و درمان کشورها تلقی می‌شود، اما برنامه‌های سلامت عمومی باید نسبت به نیازهای جدید ناشی از سالمندی توان پاسخگویی داشته باشند. در یک جامعه پیر، بیماری‌ها افزایش و سلامت اجتماعی کاهش می‌یابد و این باعث ایجاد هزینه‌های هنگفت در حوزه بهداشت و درمان می‌شود اما جنبه اقتصادی این پدیده، به مرور سایر جنبه‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. پدیده سالخوردگی بر اندازه و ترکیب نیروی کار که نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد، اثر می‌گذارد از جمله در کاهش شاغلان که به معنی کاهش تولید است.  

این نماینده مجلس در خاتمه از پیگیری بحران کاهش جمعیت از سوی مجلس خبر داد و گفت:  جمعیت جوان و مولد در محاسبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مهم و تاثیرگذارند و اساسا جمعیت یکی از عناصر تشکیل دهنده کشور است و در خصوص اهمیت جمعیت موثر همانقدر باید گفت که اگر چنین جمعیتی وجود نداشته و یا ضعیف باشد، کشور مفهومی نخواهد داشت.