ویچسلاو والودین رئیس دومای دولتی روسیه طی تماسی تلفنی با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت وگو و رایزنی کرد.

رئیس دومای دولتی روسیه در ابتدای این تماس بر توسعه همکاری پارلمانی ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: امیدواریم با فراهم شدن شرایط بهداشتی، شاهد تبادل هیات های پارلمانی میان مجالس دو کشور باشیم.

وی در ادامه، همکاری های متنوع ایران و روسیه را بخش مهمی از روابط فیمابین دانست و افزود: پارلمان روسیه آمادگی لازم برای کمک به تسهیل روابط در تمامی زمینه ها را با جمهوری اسلامی ایران دارد.

والودین در پایان با اشاره به تشدید درگیری های ارمنستان و آذربایجان بر سر موضوع قره باغ گفت: همچون شما معتقد هستیم که باید این درگیری به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت وگو و مذاکره حل و فصل شود.

قالیباف نیز در این تماس تلفنی با اشاره به گذشت چند ماه از فعالیت مجلس یازدهم گفت: دوره پیشِ رو فرصت مغتنمی برای ایران و روسیه است که روابط پارلمانی خود را توسعه ببخشند و همکاری های فیمابین را شتاب دهند.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: تداوم گفتگوی تهران ـ مسکو، هم در حوزه منطقه ای و هم در حوزه بین المللی تأثیرگذار خواهد بود و ما از استمرار گفت وگوهای سازنده دو کشور استقبال می کنیم.

قالیباف با اشاره به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: همه گیری کرونا برخی همکاری های دو طرف را تحت تأثیر قرار داده است اما در شرایط حاضر انتظار داریم با رعایت پروتکل های بهداشتی این همکاری ها با سرعت بیشتری ادامه یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان تشدید تنش های ارمنستان و آذربایجان را نگران کننده خواند و گفت: باید تلاش کنیم که درگیری ها متوقف شود و طرفین با گفت وگو به مناقشات موجود پایان دهند.

طرفین در این تماس تلفنی بر اهمیت ساز و کار کمیسیون عالی مشترک پارلمانی دو کشور تأکید کردند.