به گزارش پارس به نقل از ایسنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری در نشست خبری خود پیش از اعزام هیات نظامی به منظور بازدید از نمایشگاه دفاعی به کشور روسیه، درباره رزمایش مشترک دریایی ایران و روسیه گفت: در حال حاضر صحبت های مقدماتی انجام شده است که اگر در آینده به تایید و تصویب سلسله مراتب جمهوری اسلامی برسد، برنامه ریزی و اجرای آن انجام خواهد شد.

وی در این نشست خبری با بیان اینکه" اهمیت حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب های آزاد در شمال و جنوب، مورد نظر فرمانده کل قوا بوده است" ، تصریح کرد: نیروی دریایی مامور است با حضور خود در دریای آزاد اقتدار نظامی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به معرض نمایش گذارد و با حضور در بنادر تمام کشورها باعث توسعه روابط دریایی و تحکیم روابط صلح و دوستی بین کشورهای منطقه و فرامنطقه شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه" نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران فروردین ماه در سریلانکا، چین، اقیانوس آرام و بندر ژانگ ژانگ حضور داشته است" ، افزود: ناوگروه بیست و شش ماه ظرف سه روز آینده در بندر سلاله عمان و سپس در جیوتی پهلو خواهد گرفت. همچنین برای اولین بار ناوگروه موشک اندز نیروی دریایی متشکل از ناوهای پیکان و جوشن، منطقه چهارم دریایی انزلی را به مقصد روسیه ترک کردند و با طی مسافت ۷۰۰ مایل دریایی و ۱۰۰ مایل در رودخانه وولگاگراد به بندر آستاراخان رسیدند.

سیاری با بیان اینکه" ناوگان ما چهار روز در بندر آستاراخان استقرار داشته است" ، گفت: در این چهار روز برنامه های بازدید متفاوت کارکنان نیروی دریایی کشور روسیه و ایران از ناوگان های دو کشور انجام شده است. همچنین مسابقات ورزشی دوستانه و بازدید از مراکز آموزشی نیز جزو برنامه ها بوده است و ناوگان امشب بندر آستاراخان را ترک می کند و صبح پنجشنبه در منطقه انزلی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه" به برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد کشتیرانی نظامی دریایی در دریای خزر هستیم" ، اظهار کرد: در گذشته حق کشتیرانی نظامی در دریای خزر نداشتیم و امروز اقتدار داریم که در آب های آزاد و دریای خزر حاضر باشیم در جهت توسعه روابط دریایی و تحکیم روابط دوستی با همه کشورهای حاشیه دریای خزر و حضور ما در بندر روسیه اخیرا نشان دهنده روابط دوستانه بین دو کشور است و اینکه در کنار تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال امنیت و تقابل با هرگونه ناامنی در منطقه هستیم تا دریای خزر همچنان برای برقراری روابط دوستانه باقی بماند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه افزود: قرار است امشب در رأس هیاتی نظامی به قرارگاه سن پترزبورگ روسیه برای بازدید از نمایشگاه محصولات دریایی برویم و هدف از این سفر، ملاقات با مسئولان و فرماندهان نیروی دریایی است که در این نمایشگاه شرکت می کنند و البته به منظور توسعه تعاملات دریایی با کشورهای منطقه، شمال، جنوب و فرامنطقه ای، اقیانوس آرام و اطلس.

سیاری با بیان اینکه" حضور در دریاهای آزاد، به تجهیزات خاص و پیشرفته متناسب با فناوری روز نیازمند است" ، خاطرنشان کرد: هر نیروی دریایی که دارای تجهیزات مناسب باشد می تواند در دریای آزاد حضور داشته باشد و اینکه امروز بلندترین ماموریت انجام شده در سال ۹۲ توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران حضور در اقیانوس آرام بوده است، نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران از تجهیزات متناسب و مدرن برخوردار است.

وی با بیان اینکه" حضور در دریا، حضوری علمی و صنعتی است" ، گفت: اگر نمایشگاهی در رابطه با محصولات دریایی در کشورهای دنیا برپا شود خوب است کارشناسان نیروی دریایی ما برای آشنایی با محصولات به روز حوزه دریایی در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و با بومی سازی محصولات به روز تلاش کنیم تا به لحاظ سطح فناوری با کشورهای دنیا رقابت کنیم و بتوانیم به سطح مطلوب تر دست یابیم و وسعتمان را در دریای آزاد گسترش دهیم. البته لازم به ذکر است که حضور جمهوری اسلامی ایران در آب های آزاد مطابق تاکید مقام معظم رهبری به قصد تعدی و تجاوز به منابع و منافع هیچ کشوری نیست چون آب های آزاد متعلق به همه کشورهای دنیاست و جمهوری اسلامی ایران هم خواهان حضور در آب های آزاد است.

به گزارش ایسنا، فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد رزمایش مشترک ایران و روسیه اظهار کرد: امیدواریم با تعاملات لازم بتوانیم برنامه ریزی های این کار را انجام دهیم چون در حال حاضر صحبت های مقدماتی انجام شده است که اگر در آینده به تایید و تصویب سلسله مراتب جمهوری اسلامی برسد، برنامه ریزی و اجرای آن انجام خواهد شد.

سیاری در برابر پرسش دیگری در مورد حضور ناوگان نظامی نیروی دریایی ارتش در دریای خزر تاکید کرد: ما کشتی نظامی در خزر نداشتیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین در رابطه با برنامه های سال ۹۲ گفت: در سال ۹۲ ناوگروه موشک انداز کلاس کمان، ناوشکن جماران ۲ و زیردریایی کلاس متوسط فاتح به بهره برداری خواهند رسید.

وی اضافه کرد: زیردریایی کلاس فاتح نشان از توانمندی ما در ساخت این نوع زیردریایی است و همچنین استفاده از دو ناوگروه موشک انداز کلاسیک پیکان و جوشن نیز در ماموریت اخیر نشان می دهد که ناوهای دریایی ما متناسب با فناوری روز دنیا هستند و توانمندی تجهیزاتی خوبی داریم.