پنجاه و پنجمین نشست خبری علی ربیعی سخنگوی دولت با حضور خبرنگاران آغاز شد.

سخنگوی دولت بیان داشت: رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور به 85/61 درصد کاهش یافته است. 

وی گفت: استفاده از ماسک در کشور نیز به 58 درصد کاهش یافته و میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در صنوف  مراکز عمومی کامل اجرا نمی شود.بنابراین جلسه ستاد ملی کرونا اختیارات وسیع‌تری به استانها برای اعمال محدود داد و بررسی قضایی با افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند در دستور کار خود قرار داد.

ربیعی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات همپوشانی انفولانزا و کرونا بود. بررسی کشورهای در نیم کره جنوبی که فصل سرد را سپری کرده اند نشان می داد که در مقایسه با سال گذشته ابتلا به آنفولانزا خیلی کمتر بوده است. 

وی اظهار داشت: تعطیلی های مراکز به علت و فاصله گذاری فیزیکی و رعایت پروتکل ها عامل کاهش آنفولانزا نسبت به سال قبل خواهد بود به رغم این تاکنون 5/1 میلیون دوز واکسن آنفولانزا وارد کشور شده است. این تعداد برای گروههای در معرض خطر با ریسک بالا و خانم های باردار به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی تحویل داده شده که براساس پرونده های موجود به طور رایگان توزیع خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: تا اواخر مهرماه یک میلیون دوز دیگر به مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد. در مجموع 5/2 میلیون دوز به طور رایگان برای گروه یاد شده در نظر گرفته شده است. لاز م به یادآوری است سال گذشته 250 هزار دوز برای این امر واردات داشته ایم.

ربیعی خاطر نشان کرد: به علاوه 14 میلیون دوز دیگر وارد کشور خواهد شد که با محاسبه نرخ با ارز 4200 هزار تومانی تحویل داروخانه ها برای جمعیت بالای 65 سال و گروههای هدف دیگر داده خواهد شد که براساس کد برچسب روی دارو و کد ملی توزیع خواهد شد. در مورد این گروه نیز سال گذشته 1 میلیون و 600 هزار دوز واکسن خریداری شده بود. 

وی در خصوص درگیری پیش آمده ما بین جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان گفت: ما با دقت و نگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می کنیم. منطقه قفقاز در طول قرن های متمادی در زیر چتر وحدت بخشِ حوزه تمدنِ اسلامی-ایرانی، جغرافیای همزیستی وآشتی ادیان، زبان ها وهویت های فرهنگی و دینی گوناگون بوده اما از هنگامی که برجسته سازی استعماریِ اختلاف های هویتی عرصه را بر مشترکات قرونِ تمدنی تنگ کرد شاهد عملیاتی از قبیل مهندسی ترکیب جمعیتی و پاکسازی های قومیتی و تبعیدهای دسته جمعی بوده ایم. ما بر این باوریم که جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان با الهام وانرژی گرفتن از تاریخ واز عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشا-استعماری،وبا تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می توانند راهی صلح آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند و جمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است.

ربیعی تاکید کرد: مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایتِ وبه رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها بر این حق مشروع درچارچوب حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل تاکید کرده است. ما همچنین براین باوریم که اختلاف دوکشور همسایه جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان راه حلِ صلح آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می توانند در جهت اجرایی سازی قطع نامه های سازمان ملل ،آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

وی در مورد مصوبات دولت در هفته جاری بیان داشت: یک تصمیم در جلسه دولت از مصوبات قابل توجه هست که به آن اشاره می کنیم موضوع بحث کالاهای باقی مانده در گمرک است. این موضوع در چند جلسه ستاد اقتصادی و دولت مطرح شده بود. 

وی تاکید کرد: وزیر اقتصاد تدابیری اندیشیدن و تعداد زیادی از این کالاها از گمرک ترخیص شدند در ارتباط با کالاهایی که وارد گمرک شده ولی مجوز لازم از بانک مرکزی را دریافت ننموده بودند براساس تصمیم معاون اول محترم در سفر استان هرمزگان مقرر شد بیش از 5/3 میلیون کالایی که تا 5 مهرماه به طور اعتباری خریداری شده اند بانک مرکزی اقدام به تامین ارز نموده و این کالاها از گمرک ترخیص شوند برخی از این کالاها نهاده های کشاورزی است و بخشی دیگر مواد اولیه کارخانجات و یا ماشین آلات خطوط تولیدی است.

ربیعی تصریح کرد: به تولیدگران وارد کننده و تجار توصیه می کنیم از این فرصت که باهماهنگی وزارت خانه های صمت و اقتصاد  و بانک مرکز به وجود آمده است استفاده و نسبت به تخلیه بار خود اقدام نمایند.

وی ادامه‌ داد: دیروز روز آتش نشانی بود که ضمن تبریک به همه آتش نشانان و آرزی سلامت و موفقیت برای آنان داریم.

روز پجشنبه روز جهانی سالمندان است. تلاش در سالهای گذشته دوران ورود به سالمندی همراه با سلامت افراد بوده بنابراین جبران خدمت کافی نبوده اما در مورد حقوق بازنشستگان و گسترش خدمات بیمه ای بخشی از تلاش ما در این دوران بوده است.امروز روز جهانی ناشنوانیان است.