فرمانده نیرو‌های تروریستی آمریکا در خاورمیانه ، سنتکام، اعلام کرد تعداد حملات به نیرو‌های این کشور از سوی گروه‌های شبه‌نظامی در عراق در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

کنت مکنزی در گفتگو با شبکه‌ای بی سی نیوز با بیان اینکه چنین حملاتی تلفاتی را در برنداشته، تاکید کرد که با این حال این حملات ادامه دار است. ژنرال آمریکایی سلاح‌های بدست آمده از گروه‌های شبه نظامی عراقی را بسیار خوب ارزیابی کرد با این حال مدعی شد این سلاح‌ها لزوما در برابر سربازان آمریکایی موثر نیست. مکنزی گفت: به هر دلیلی که ما نمی‌دانیم شاید به دلایل مربوط به طراحی، این سلاح‌ها در آسیب زدن به افراد موثر نیستند و این خود نعمتی است.

فرمانده سنتکام در حالی که از بردن نام یک گروه شبه نظامی به طور خاص خودداری کرد تلاش کرد در اظهاراتش حملات علیه نیرو‌های تروریستی آمریکا در عراق را به ایران ارتباط دهد. مکنزی مدعی شد هدف ایران این است که ایالات متحده را مجبور به ترک منطقه کند. جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا با تاثیرگذاری بر دولت عراق آمریکایی‌ها را مجبور به ترک منطقه کند. این فرمانده آمریکایی افزود: حداقل اکنون برای من روشن است که این راهکار برای آن‌ها عملی نمی‌شود، زیرا دولت عراق از مزایای حفظ یک رابطه امنیتی طولانی مدت با ایالات متحده، با ناتو و با شرکای ائتلاف ما آگاه است. ایالات متحده رابطه امنیتی خود را با عراق حفظ خواهد کرد.

فرمانده سنتکام پیشتر اذعان کرده بود که گروه‌های شبه نظامی حمله کننده به نیرو‌های آمریکایی در عراق را نمی‌توان مستقیما به ایران ارتباط داد. مکنزی با این حال ادعا کرد سلاح‌های مورد استفاده در حملات آنها، در برخی از مراحل از طرف ایران در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. حتی اگر این حملات به دستور مستقیم ایران نباشد، آن‌ها از سلاح‌هایی استفاده می‌کنند که معمولا در برخی مراحل از سوی ایران به دست آن‌ها رسیده است.

آمریکا در حال حاضر ۵۲۰۰ سرباز در عراق به منظور آنچه «جنگ با داعش» خوانده شده، مستقر کرده است.