شکل آغاز سال تحصیلی و چکش غیرحضوری رئیس جمهور بر زنگ نمادین و بازگشایی حضوری مدارس به یکی از بحث‌های داغ جامعه تبدیل شد. این اقدام رئیس جمهور با انتقاد رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز همراه شده است.

روزنامه اصلاح‌طلب همدلی نوشت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید صحبت‌های رئیس جمهوری درباره بازگشایی مدارس خبرساز شده است. حسن روحانی ضمن تاکید بر بازگشایی حضوری مدارس، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از صداو سیما خواست برای اطمینان مردم، دوربین را به مدارس ببرد و واقعیت را نشان مردم بدهد. اما صحبت‌های او واکنش منفی افکار عمومی را به دنبال داشت.

اما صحبت‌های روحانی واکنش منفی افکار عمومی و برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. در این میان رئیس کمیسیون بهداشت در انتقاد به صحبت‌های روحانی گفت: «رئیس‌جمهور که اصرار به بازگشایی مدارس دارد، باید امروز در یکی از مدارس حاضر می‌شد. در ایرانشهر کلاس‌ها ۴۰ نفره برگزار می‌شوند. انتظار رعایت کامل پروتکل‌ها از سوی دانش‌آموزان شبیه شوخی است.»

حسینعلی شهریاری ادامه داد: «حالا که ایشان می‌گویند که بچه‌ها باید در مدرسه حضور پیدا کنند، ای کاش خودشان هم امروز از طریق فضای مجازی زنگ شروع سال تحصیلی جدید را نمی‌زدند و در یک مدرسه حاضر می‌شدند.»

این روزنامه از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز مطالبی را نقل کرده است: کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند نمی‌شود شب تا صبح از فاصله‌گذاری اجتماعی و خیال جمع پدر و مادرها از وضعیت مدارس حرف زد و بعد صبح روزی که باید اعتمادسازی اتفاق بیفتد، پرده‌ای نصب شود و رئیس جمهور به صورت مجازی با ‌دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها حرف بزند. امکان نداشت روحانی برای نیم ساعت با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و امنیتی راهی مدرسه مورد نظر شود و زنگ سال تحصیلی جدید را با رنگ کرونا بزند؟

کاربری پرسیده است: «واقعا اگر فضای مدرسه برای رئیس جمهور خطرناک است و امکان دارد ایشان با حضور در جمع عمومی، کرونا بگیرند، پس دادن این همه اطمینان به خانواده‌ها برای چیست؟»

زنگ مجازی برای مدارس حضوری

روزنامه ابتکار هم به انتقاد از این اقدام رئیس جمهور پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: حضور مجازی رئیس‌جمهوری در کنار سوابقی مثل عدم حضورش در مجلس، عدم بازگشایی مجلس خبرگان و ... باعث شد که بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به نگاه دوگانه نسبت به مردم و مسئولین انتقاد کنند.

تیغ این انتقادها در حالی برای دولت تیزتر است که حسن روحانی در سخنان گوناگون، پیاپی ادعاهایی درباره موفقیت‌های طرح‌های پیشگیری از کرونا، توجه کشورهای خارجی به شیوه مقابله ایران با این بیماری و علاقه‫مندی‌شان به استفاده از تجربیات ایران، چرخیدن چرخ معیشت، امور مذهبی و آموزش در عین مبارزه با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طرح‌های گوناگون ضدکرونایی مطرح می‌کند که چندان با مشاهدات عمومی همخوانی ندارد و در عین حال خود شخص رئیس‌جمهوری و سایر مقامات هم اغلب سطح بالایی از مراقبت‌ها در حد برگزاری جلسات و افتتاحیه‌های مجازی را رعایت می‌کنند. این در حالی است که روحانی اخیر با تعبیری عام، منتقدان عملکرد دولت در مقابله با کرونا را به طور کلی «ضد انقلاب» نامیده است و معتقد است که «همه موافق بازگشایی مدارس هستند».

این روزنامه با طرحی از محمد بطحایی نیز به این مسئله انتقاد کرده است.

روزنامه مردم‌سالاری هم با تیتر شروع سال تحصیلی زیر سایه نگرانی نوشته است: آقای رئیس جمهور زنگ آغاز سال تحصیلی را از دفتر کارش برای دانش آموزانی که در حیاط مدارس صف بسته بودند، نواخت! روحانی در پاستور ماند تا پروتکل‌های بهداشتی نقض نشود و خطری او را تهدید نکند، اما پدر و مادرهای زیادی با نگاهی نگران کودکانشان را راهی مدارس کردند و همانجا پشت دیوار مدرسه منتظر ماندند. مدارسی که پیش از آن که کرونا پایش اینطرف‌ها باز شود هم نقایص بهداشتی کم نداشتند!

از فاصله‌گذاری اجتماعی تا فاصله‌گذاری اعتمادی!

روزنامه آفتاب یزد هم نوشت: رئیس جمهور صبح روز گذشته به صورت غیر حضوری چکش شروع سال تحصیلی را برای دانش‌آموزانی که در مدارس حاضر شده بودند، به صدا در آورد و این مسئله با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. مراسم نواختن زنگ مهر با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس و وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی و همچنین انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، به صورت حضوری در مدرسه نوجوانان منطقه ۴ شهر تهران برگزار شد، خیلی‌ها این موضوع را به مدیریت نا درست مسئولان نسبت داده و امتناع رئیس جمهور از حضور در مدارس را مورد شماتت قرار دادند. کمترین توقع این بود که رئیس جمهور خودش در مدارس حضور پیدا کند و این اطمینان را به خانواده‌ها بدهد که پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود اما عدم حضور او بیش از هر زمان این باور را به مردم داد که هیچ پروتکل بهداشتی در مدارس رعایت نمی‌شود و دانش‌آموزان هر لحظه در خطر ابتلا قرار دارند و همین امر فاصله‌ای که بین اعتماد مردم به مسئولین به وجود آمده است را بیشتر کرد.

غائبان روز اول مدارس

روزنامه آرمان ملی هم نوشت:  شروع سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ و آغاز آموزش حضوری در مدارس در کنار آغاز آموزش مجازی و تلویزیونی باعث انتقادهای فراوانی شده است. برخی از والدین دانش‌آموزان گفته‌اند که از بیم ابتلا به بیماری، تمایلی به حضور فرزندانشان در مدرسه ندارند و آموزش را به‌صورت غیرحضوری در خانه پیگیری خواهند کرد. اما غایبان روز اول مدارس فقط دانش‌آموزان نبودند و رئیس‌جمهور که هرساله با حضور در یکی از مدارس زنگ شروع سال را به‌صورت نمادین می‌نواخت، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت ویدئویی در این مراسم شرکت کرد.

زنگ آنلاین و ناراحتی مردم

روزنامه شرق هم با این تک جمله نقدی به افتتاح مجازی سال تحصیلی کرد؛ روز گذشته، دانش‌آموزان و دانشجویان به‌صورت حضوری در مراکز ‌آموزشی برای برپایی آیین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها حاضر شدند تا مسئولان، به‌صورت آنلاین زنگ مدرسه‌ها را بزنند. اتفاقی که خشم بیشتر مردم و آنهایی را که دستی بر آتش دارند، برانگیخت و هرکسی که توانست، متلکی نثار مسئولان آموزشی کشور کرد.