به گزارش پارس به نقل از ایسنا، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با خبرگزاری شینهوا در حاشیه یک کنفرانس هسته یی در سن پیترزبورگ از صنعت هسته یی در حال رشد چین و استانداردهای ایمنی بالای این کشور تعریف کرد و گفت که در حال حاضر ۴۳۴ راکتور هسته یی فعال و ۶۹ راکتور در دست ساخت در جهان وجود دارند که دو سوم این واحدهای جدید در آسیاست.

آمانو با بیان این که چین در کنار سایر کشورهای اقتصادی در حال رشد یکی از کاربران کارآمد انرژی هسته یی است و برنامه های قابل توجهی برای توسعه آن دارد گفت که در جریان سفرهای قبلی اش به چین این برداشت را داشت که مقامات عالی رتبه چین و مهندسین این کشور نسبت به ایمنی هسته یی جدی هستند و چین که همکاری نزدیکی با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد یکی از شریکان مهم آژانس است.

وی گفت: من به همکاری به چین در زمینه ایمنی هسته یی و استفاده خوب از انرژی هسته یی متعهد هستم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نگرانی ها پیرامون ایمنی انرژی هسته یی و تاثیر این بخش در رشد پایدار گفت که نمی توان تنها یک جنبه قضیه را دید.

آمانو افزود که انرژی برای تضمین توسعه پایدار لازم است و ایمنی انرژی هنگامی که اقتصاد بیش تر پیشرفت می کند، مهم تر می شود.

او در گفت وگو با شینهوا گفت: ما باید تامین پایدار انرژی به ویژه برق را تضمین کنیم. در همان حال ایمنی نیز باید مد نظر قرار گیرد، در غیر این صورت نمی توانیم تامین انرژی هسته یی پایدار را ادامه دهیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان این که انرژی هسته یی آزمون خود را پس داده است گفت که این منبع انرژی با هزینه ثابت برق تولید می کند و نسبت به منابع برگشت پذیر مزایای بسیاری دارد.

آمانو گفت: انرژی هسته یی مانند انرژی برگشت پذیر گازهای گلخانه یی کم تری تولید می کند. انرژی هسته یی برخلاف انرژی برگشت پذیر می تواند برقی را که یک اقتصاد مدرن به آن احتیاج دارد به صورت پایدار تامین کند.

اگرچه برخی بر این باورند که هزینه های بالای ساخت یک نیروگاه هسته یی ممکن است توسعه آن را دچار اختلال کند، آمانو گفت که هزینه های راه اندازی با توجه به عمر ۳۰ تا ۴۰ ساله یک نیروگاه نسبتا پایین است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که انرژی هسته یی به طور کلی می تواند امنیت انرژی را بهبود بخشد، تاثیر قیمت های متزلزل سوخت های فسیلی را کاهش دهد، تاثیرات تغییرات آب و هوایی را پایین بیاورد و اقتصادها را رقابتی تر کند.

آمانو گفت که با وجود نگرانی های گسترده ناشی از حادثه هسته یی نیروگاه فوکوشیما دایچی ژاپن، انرژی هسته یی از سابقه امنیتی نسبتا خوبی برخوردار است و شایسته است که بهتر درک شود.

وی افزود که اکنون زمان آن فرا رسیده است که با خوش بینی و اطمینان به توسعه بخش هسته یی در آینده نگاه کنیم.