به گزارش پارس ، « عالیه نصیف» ، نماینده پارلمان عراق از « جناح ملی آزاد» در گفت وگو با فارس در بغداد افزود: « شیخ تمیم بن حمد» ، امیر جدید قطر تفاوت چندانی با پدر خود در مواضع سیاسی به ویژه در عرصه سیاست خارجی و به خصوص کشورهای همجوار و منطقه ندارد و بهترین دلیل این مدعا سخنان روز گذشته شیخ تمیم یک روز پس از به دست گرفتن قدرت در قطر است.

نصیف در ادامه افزود: سخنان روز گذشته شیخ تمیم را باید ارسال پیام دشمنی و خصومت به کشورهای عربی و اسلامی به شمار آورد، چون امیر جدید در سخنان خود بر ادامه حمایت نظامی از گروه های افراطی و تندرو مسلح در سوریه به بهانه حمایت از معارضان علیه نظام حاکم بر سوریه اشاره کرده بود.

این نماینده پارلمان عراق گفت: قطر با این رفتارهای خود به ستیزه جویی و چالش کشیدن خواست و اراده جامعه بین المللی می پردازد که در این اواخر به سمت حل مسالمت آمیز بحران سوریه سوق پیدا کرده است.

نصیف با توصیف قطر با عنوان « ریز دولت» تاکید کرد که این ریز دولت تلاش دارد در منطقه نقشی فراتر از حجم و اندازه واقعی خود بازی کند و در این راه بر حمایت های غرب متکی است.

وی تاکید کرد که حکام قطر به خوبی می دانند که میان گروه های تروریستی فعال در سوریه و عراق روابط سازمانی و ارگانیک بر قرار است و دوحه با حمایت از این گروه های تندرو در واقع تلاش بر ریختن بیش از پیش خون مردم بی گناه عراق و سوریه دارد.

نصیف افزود: عراق از سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب خواسته است تا موضعی قاطع در برابر سیاست های قطر اتخاذ کند که موجب جاری شدن جوی های خون در کشورهای منطقه شده است.

این نماینده پارلمان عراق گفت: به نظر من اقدام شیخ حمد در کناره گیری از قدرت پس از ۱۸ سال حاکمیت بر قطر به معنای تثبیت بیش از پیش قدرت موروثی در این کشور است و شیخ حمد به این طریق تلاش داشته تا در زمان حیاتش قدرت را در خانواده خود تثبیت و تحکیم کند و فرصت های لازم برای حمایت از امیر جدید کشور و تثبیت جایگاه وی در این موقعیت را فراهم کند تا با تحکیم حکومت خود و به دست گرفتن قبضه تمام امور تمام رقبای خود را از صحنه خارج کند، افزون بر اینکه در این راه نمی توان تمایلات و خواسته های « شیخه موزه» ، همسر با نفوذ امیر قطر و مادر امیر جدید در سپردن قدرت به پسرش در قطر را نادیده گرفت، به ویژه آنکه شیخه موزه از مهمترین و اصلی ترین بازیگران عرصه سیاسی قطر به شمار می آید.

این نماینده پارلمان عراق از حکومت جدید قطر خواست تا کمتر به ستیزه جویی و دشمنی با کشورهای منطقه برخیزد و بیش از این به اداتی در دست کشورهای غربی برای تحقق اهداف آنها در میان کشورهای عربی و اسلامی تبدیل نشود و در این راه به نظر می رسد که بهتر است، دوحه روابط حسنه و دوستانه با جهان عربی و اسلامی برقرار کند.