به گزارش پارس ، فارس به نقل از روزنامه « الاخبار» ، روز گذشته « شیخ حمد بن خلیفه» رسما قدرت را به « شیخ تمیم بن حمد» ولیعهد ۳۳ ساله اش واگذار کرد.

با وجود اینکه تاریخ انتقال قدرت به صورت دقیق اعلام نشده بود اما بیش از چند ماه است که شیخ تمیم قدرت را در دست داشته و روز گذشته این مسئله به صورت رسمی اعلام شده است.

هنوز مشخص نیست که شیخ تمیم چه تغییراتی ایجاد خواهد کرد اما اغلب روسای کشورهای غربی و امرای کشورهای حاشیه خلیج فارس می دانند که امیر جوان از علاقه مندان به گروه اخوان المسلیمن است مسئله ای که برای اکثر آنها خطری واقعی به شمار می آید.

به نظر نمی رسد که شیخ تمیم بتواند تغییرات اساسی در زمینه دموکراسی و رفتارهای جدیدی در حیطه سیاست خارجه ایجاد کند زیرا رویکرد قطر در زمینه سیاست های عربی و بین المللی باید در چهارچوب ترسیم شده از سوی آمریکا باقی بماند.

امیر جدید با لبخند همیشگی و علاقه فراوانش به جمع آوری خودروهای مختلف دیدگاه های سیاسی پدرش را در زمینه داخلی و خارجی دنبال خواهد کرد و به تلاش برای پیشرفت و توسعه قطر از یک سو و رهبری و جهت دهی به جنبش های عربی از سوی دیگر ادامه خواهد داد.

وی همچنین مانند پدرش از مشورت با مقامات بلندپایه و ژنرال های آمریکایی دست نخواهد کشید و همیشه سعی خواهد کرد که با واشنگتن هماهنگ باشد.

شیخ تمیم در افکار و رفتارش همه تناقض های موجود در این امیر نشین کوچک را دارد زیرا او امیر جوانی با ظاهری مدرن است اما از سوی دیگر دوست نزدیک « یوسف القرضاوی» مفتی سلفی قطری است و همیشه با او دیدار و مشورت می کند.

از سوی دیگر دوست و مشاورش « عزمی بشاره» اندیشمند لیبرال دموکراتی است که از وقتی مشاور سیاسی او شده دیدگاه های انقلابی و عبارت های جذابی را به او آموزش داده که افکار عمومی را به سوی خود جذب می کند.

امیر جوان همچنین نقش بسزایی در تحقق رویای قطر در قرار گرفتن در کنار عربستان به عنوان قدرتی عربی در خاور میانه داشته، او نقش اساسی در حمایت از لبنان در جنگ جولای و حمله اسرائیل به غزه و افتتاح دفتر طالبان در دوحه داشته است.

تمیم بن حمد به « امیر سنی اخوانی» ملقب شده است و این لقب برازنده اوست زیرا او با وجود حمایت از تحرکات جوانان در کشورهایی مانند مصر و تونس و لیبی و دعوت از آنها برای گفت و گو با آنها اما تأکید می کند که باید از معتقدان به اسلام سیاسی باشند.

افتتاح دفتر طالبان در قطر نیز از اقدامات شیخ تمیم است که بسیاری را به تعجب وا داشته که چگونه توانسته است این گروه را متقاعد کند و اعتماد آنها را برای مذاکره جلب کند.

وی همچنین از حامیان اصلی گروه اخوان المسلمین و بخش های مختلف آن در کشورهای دیگر است او تلاش فراوانی برای به قدرت رساندن این گروه به کار بسته بود و برای حمایت از حزب « جریان النهضه» تونس اقدام به تأسیس صندوق حمایت از جوانان کرده بود و با « راشد الغنوشی» رهبر این حزب ارتباط نزدیکی دارد.

شیخ تمیم برای حمایت از اخوان المسلمین در مصر نیز تصمیم گرفت که ۵ محموله گاز مجانی را به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به مصر بفرستد تا مشکل قطع شدن مکرر برق در فصل تابستان را بر طرف کند.

نقش تمیم در حمایت نا محدود از حماس نیز آشکار است او تلاش کرد تا موضع این حزب را در قبال بحران سوریه تغییر دهد و با دادن تابعیت قطری به خالد مشعل او را از نظام سوریه که به این گروه در دمشق پناه داده بود جدا کند.

امیر جوان در دو سال گذشته تصمیمات مهمی گرفت تا حمایت مردم کشورش و جامعه جهانی را متوجه خود کند او بیشترین بودجه تاریخ قطر را تصویب کرده و حقوق شهروندان قطری را ۶۰درصد افزایش داده است و نیروهای نظامی و ارتش نیز ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش حقوق داشته اند.

این اقدام در واقع برای به دست آوردن تأیید مردم در پی تلاش دوحه برای حمایت و تأمین مالی انقلاب ها در دیگر کشورهای عربی بود.

شیخ تمیم همچنین تلاش کرد که رابطه افتان و خیزان دوحه و ریاض را بهبود ببخشد و رابطه خوب او با رئیس سازمان اطلاعات عربستان و ولیعهد این کشور موجب شد رقابت و نزاع پنهان میان این دو کشور به هماهنگی و ارتباط متقابل تبدیل شود.

با وجود اینکه بسیاری معتقدند که شیخ حمد هنوز توان جسمی برای اداره امور قطر را داشت اما شیخ تمیم « امیر بهارهای عربی» و فرزند ناز پرورده شیخه موزه با اصرار و مادرش به قدرت رسیده است تا سدی در برابر تلاشهای « حمد بن جاسم» نخست وزیر قدرتمند قطری از به قدرت رسیدن باشد.

با توجه به نقش قطر در بسیاری از تحولات منطقه این امیر نشین کوچک در چند روز اخیر نگاه ها را به خود جذب کرده است اما به نظر نمی رسد که به قدرت رسیدن امیر جوان تغییرات اساسی در سیاست های این کشور ایجاد کند.