حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: از مردم ایران تشکر می‌کنم چون از 23 فروردین کسب‌وکارهای کم‌ریسک شروع به فعالیت کردند و البته تهران از دیروز این فعالیت را شروع کرد و برای ما مهم بود که مردم همکاری کامل دارند یا نه که در مجموع گزارشی که دیروز و امروز ارائه شد، مردم بسیار کمک و همکاری کردند.

وی افزود: دلیلش این است که ما هجومی در بحث ابتلا و بیمارستان نداشتیم و این معنا به این نیست که کرونا تمام شده بلکه موفقیت ما به‌خاطر مراعات مردم است.

ابلاغ یک مصوبه آموزش عالی از سوی روحانی

روحانی گفت: از کادر درمانی بسیار تشکر می‌کنیم که به‌صورت شبانه‌روز در بیمارستان‌های مختلف و در غربالگری‌ها و برنامه‌هایی که دارند تلاش می‌کنند و آمار آنها در این روزهای اخیر هر روز خوشحال کننده‌تر بوده است. بستری‌ها کمتر شدند و بستری‌هایی که حالشان خطرناک است نسبت به قبل کمتر شده و آنهایی هم که جزو فوتی‌ها بودند مقداری کاهش یافته که همه اینها برای ما بسیار مغتنم است که هم مردم مراعات کردند و هم کادر درمانی با تمام توان تلاش کرد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اپلیکیشنی با همکاری دانشگاه شریف طراحی شده که ما با داده‌هایی که وزارت بهداشت به آن می‌دهد به تدریج می‌توانیم در جمعی که همه‌شان این برنامه را نصب کرده و برخط باشند، از این طریق متوجه می‌شویم چه فردی شرایط مبتلا، مشکوک به بیماری و یا وضعیت بیمار شده را دارند و این تقسیم‌بندی دنبال خواهد شد و امیدواریم برای مراکز تجمعات، ادارات و مراکز تولیدی مفید باشد.

روحانی گفت: شرایط این روزها شرایط سختی برای همه مردم در سراسر دنیاست و کشوری نیست که با این ویروس درگیر نباشد. این ویروس در زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصاد جهانی تاثیرگذار بوده ولی برای مردم ما سخت‌تر بوده و هست؛ یکی به‌خاطر تحریم که بقیه کشورها این شرایط تحریمی را ندارند و مسئله بعدی که سختی داشت این بود که ما این روزها ایام عید نوروز را داشتیم که مردم ما به دید و بازدیدها و رفت و آمد‌ها عادت داشته و دارند و به نوعی نیز مراسم ملی بوده را تعطیل کردیم.

وی ادامه داد: سبک زندگی ما به‌گونه ای است که این شرایط برای ما سخت‌تر بوده یعنی ما در عزا و شادی تجمع داریم و همه اینها در این ایام دچار مشکل شد و باید از طریق تلفن و فضای مجازی انجام شوند. نکته دیگر اینکه این شرایط را برای ما سخت تر کرده، این است که ما ماه مبارک رمضان را در پیش داریم؛ در این‌باره فکر شد که برای ماه مبارک چه کنیم زیرا همیشه در این ماه در مساجد و اماکن مقدس تجمعات را داشتیم و برای مردم سخت است که بگوییم شرایط قبلی را تا نیمه اردیبهشت ادامه دهید. تا آن موقع برنامه‌ریزی می‌کنیم و تصمیمات جدید را اعلام خواهیم کرد. از مردم می‌خواهیم در روزهای پایانی ماه شعبان راز و نیاز فردی را بیش از پیش ادامه دهند و دلها سوخته است که دعا و راز و نیاز تجمعی نداریم.

رئیس‌جمهو خاطر نشان کرد: چون در ماه مبارک رمضان مراسمات افطاری و تجمعی نداریم، همه مردم به یاری افراد نیازمند بشتابند و می‌توانند از طریق کمک مالی و اقلامی که مورد نیاز است را هدیه بدهند تا از مشکلات اقشار آسیب‌پذیر کاسته شود و مردم کمک‌های بسیار خوبی را شروع کردند و دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی و مردم خیّر بار سنگینی در این زمینه بر دوش دارند که اگر همه در کنار هم باشیم می‌توانیم بهتر از این مشکلات عبور کنیم. از دستگاه‌هایی که ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اسفند و فروردین به فعالیت عمرانی خود ادامه دادند و ما در این روزها به افتتاح‌های بزرگ دست یافتیم و در هفته گذشته 4 افتتاح بزرگ در آب و برق داشتیم و در هفته‌های آینده نیز خواهیم داشتیم و این یعنی که نباید بگذاریم اشتغال غیر فعال شود.

روحانی تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی شود که سرمایه‌گذار و کارآفرین بیاید و کار را در این شرایط آغاز کند و ما هم برخی امکانات را به او بدهیم تا شغل ایجاد شود چون در این شرایط خیلی از مردم بیکار شدند. از وزارت کار تشکر می‌کنیم که سهام زیادی را در بازار بورس عرضه کرد و نشاطی را پدید آورد. از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و نیروهای مسلح و آنها که می‌توانند در این زمینه حضور داشته باشند، می‌خواهیم وارد این عرصه شوند.

وی گفت: در جلسه امروز درباره اماکن مقدسه و مساجد تصویب کردیم که فعلا تا نیمه اردیبهشت‌ماه شرایط قبلی ادامه دارد تا باز هم جلساتی بگذاریم و امیدواریم راهی ایجاد شود و تا نیمه اردیبهشت بتوانیم کاری کنیم که مردم از این اماکن متبرکه استفاده کنند.

رئیس‌جمهور همچنین در ادامه گفت: مشاغل ریسک متوسط از اول اردیبهشت فعالیت خود را آغاز می‌کنند که این مشاغل به مواردی مثل مغازه‌دارانی که در جایی مثل بازار یا پاساژ مشغول فعالیت هستند، برمی‌گردد که قرار شد این افراد هم کارشان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اول اردیبهشت شروع کنند ولی در عین حال اگر در پاساژ یا بازار، یک شغل پرریسک مثل رستوران یا قهوه‌خانه وجود دارد آن شغل باید همچنان تعطیل بماند، مگر اینکه مثلاً آن رستوران غذا درست کند و به بیرون بدهد، نه اینکه مردم برای صرف غذا آنجا تجمع کنند و کنار هم بنشینند. مشاغل پرریسک همچنان بسته و تعطیل می‌مانند تا شرایط آینده را ببینیم و برنامه ریزی کنیم. درباره ساعت کاری پاساژها هم تصمیم گرفته شد که از صبح تا شش بعدازظهر فعالیت‌ها ادامه داشته باشد.

روحانی درباره دریافت وام یک میلیون تومانی اظهار داشت: معمولا شرایط خاصی در بانک‌ها برای گرفتن وام وجود دارد مانند اینکه شخص دریافت‌کننده وام نباید چک برگشتی داشته باشد یا مواردی از این دست ولی ما اعلام کردیم که شرایط معمول بانک‌ها برای دریافت این وام نباید مورد توجه قرار بگیرد یعنی همه کسانی که یارانه می‌گیرند باید بتوانند در صورت نیاز از وام قرض‌الحسنه استفاده کنند.

وی با اشاره به اعطای مرخصی به زندانیان توسط قوه قضائیه، تصریح کرد: قوه قضائیه در این زمینه تصمیمات قابل توجهی گرفته و ما هم در این جلسه تصمیمی درباره چگونگی تمدید مرخصی زندانیان گرفتیم که البته تصمیمات خود قوه قضائیه در این زمینه جایگاه بالاتری دارد. پیش از این قرار بود مرخصی زندانیان تا پایان فروردین ادامه یابد ولی با همان شرط قبلی ما مبنی بر اینکه زندانیانی که آزادی‌شان خطری ایجاد نکند از مرخصی استفاده کنند، این آزادی تا پایان اردیبهشت نیز ادامه پیدا می‌کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما برای دانشگاه‌ها و مدارس تصمیم جدیدی اتخاذ نکرده‌ایم؛ پیش از این هم اعلام کردیم که دانشجویان در سطح دکتری می‌توانند به صورت حضوری تحصیلات خود را ادامه دهند و مابقی مقاطع تحصیلی و آموزشی همان رویه سابق در آموزش مجازی را دنبال می‌کنند.

روحانی درباره بازگشت برخی دانشجویان خارج از کشور خاطر نشان کرد: درباره دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند هم پروتکلی که توسط وزارت بهداشت اعلام شده حتما باید رعایت شود. این دانشجویان قبل از بازگشت به کشور مورد انجام تست‌های پزشکی و بهداشتی قرار می‌گیرند که اگر در میانشان مبتلایی وجود نداشت تحت نظارت و کنترل به کشور باز می‌گردند ولی در صورتی که فردی مبتلا بود باید مقررات و پروتکل‌های بهداشتی درباره وی و سایر همراهانش انجام شود و در قرنطینه قرار بگیرند و بعد از اطمینان از وجود سلامتی برای بازگشتشان تصمیم لازم اتخاذ شود.

وی در ادامه اظهار داشت: حمل و نقل در شهرهای بزرگ و از جمله تهران ما را دچار تضادهایی کرده است، از طرفی اگر بگوییم مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخت می‌شود و از سوی دیگر اگر بگوییم از خودروهای شخصی استفاده کنید که بار ترافیکی افزایش می‌یابد ولی در هر صورت ما از میان این دو، مردم را به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب کردیم که همین موضوع سبب افزایش بار ترافیکی شده است. البته تعداد اتوبوس‌های ما هم در تهران کم است که قرار شد خریداری اتوبوس‌ها با کمک دولت انجام شود. همچنین قرار است اتوبوس‌هایی که در درست تعمیر هستند با کمک دولت تعمیرات خود را انجام دهند و به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شوند تا با وجود وسایل نقلیه عمومی بیشتر، تجمع مردمی هم کمتر شود و مقررات بهداشتی و پروتکل‌های وزارت بهداشت دقیق‌تر رعایت بشوند.