به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، اندیشکده « مرکز امنیت آمریکای جدید» در تحلیلی درباره تصمیم کاخ سفید برای مسلح کردن مخالفان بشار اسد نوشت: بعد از اینکه کاخ سفید اعلام کرد که بشار اسد از سلاح شیمیایی علیه مخالفان استفاده کرده و خط قرمز باراک اوباما را نقض کرده است، واشنگتن روز جمعه اعلام کرد که کمک های تسلیحاتی و مالی بیشتری برای مخالفان سوریه ارسال می کند.

اینکه آیا معارضان سوری برای براندازی رژیم سوریه به اندازه کافی قدرتمند می شوند یا اینکه آیا با سقوط بشار اسد آنها می توانند در سوریه حکومت کنند پرسش هایی هستند که جواب آنها هنوز مشخص نیست.

از تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳، مدت ۲ سال است که دولت باراک اوباما تلاش می کند در میان گروه های مخالف بشار اسد شرکای قابل اعتماد پیدا کند و با آنها برای انتقال قدرت و سرنگونی دولت حاکم سوریه همکاری می کند.

اما آنچه که بعد از ۲ سال پدید آمده است گروه های رادیکال وابسته به القاعده است که از هیچ مرکز فرماندهی دستور نمی گیرند و ستاد فرماندهی مشخصی ندارند.

در حوزه سیاسی نیز مخالفان خارج نشین در اجماع بر روی یک رهبر سیاسی عاجز هستند و نمی توانند بر روی یک نفر که دارای حداقل اندکی مشروعیت در سوریه است توافق کنند.

تحلیلگران معتقدند که نگرانی اصلی این است که آمریکا آشکارا از یک طرف جنگ داخلی سوریه حمایت می کند و سطح حمایت آن هر روز افزایش می یابد؛ از سلاح های سبک تا تسلیحات ضد تانک و اعمال منطقه پرواز ممنوع.

این گزارش در ادامه نوشت؛ این درحالیست که هیچ تضمینی وجود ندارد شورشیانی که مورد حمایت آمریکا هستند به آمریکا وفادار بمانند و تسلیحات سنگین آمریکایی به دست جبهه النصره که وابسته به القاعده هستند نرسد.

شاون بریملی مشاور سابق امنیت ملی دولت اوباما می گوید؛ سوریه به طرز نامحدودی به یک قلمروی خطرناک تبدیل شده است و اکنون امیدی برای بازگشت اعتدال به آن وجود ندارد.

وی گفت: در واقع همکاری آمریکا با مخالفان سوری شبیه به همکاری با شورشیان لیبی است که اکنون به معضلی برای صلح و ثبات لیبی تبدیل شده اند.