به گزارش پارس به نقل از مهر، در جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان مجلس با اصلاح ماده ای از این قانون مقرر کردند مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه ها از تاریخ انتخاب ۴ سال تمام است، اعضای هیات مدیره با رای مخفی و مستقیم اعضای اتحادیه انتخاب می شوند و اعضای مذکور نمی توانند بیش از دو دوره متوالی و یا ۴ دوره متناوب در هیات مدیره اتحادیه عضویت داشته باشند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی این ماده پیشنهادات مختلفی را برای حذف آن ارایه دادند.

برخی از نمایندگان معتقد بودند نباید در کار اصناف دخالت کرد و باید اجازه داد افراد در دوره های متوالی بتوانند عضو هیات مدیره اتحادیه ها باشند اما مخالفان این پیشنهاد معتقد بودند عضویت مادام العمر و طولانی مدت افراد در اتحادیه اصناف موجب شکل گیری مافیا و مشکلاتی از این قبیل خواهد شد و علیرغم پیشنهادات متعدد نمایندگان برای حذف این ماده با مخالفت مجلس این ماده به تصویب رسید.

همچنین بر اساس تبصره دیگری از این ماده انتخابات اتحادیه ها در دور اول با حضور حداقل یک سوم افراد و در صورت عدم دستیابی به حد نصاب مذکور، در دور دوم با حضور حدلقل یک چهارم اعضا رسمیت می یابد.

وکلای ملت علاوه بر این با الحاق متنی به تبصره ای از این ماده مقرر کردند اعضای مستعفی هیات مدیره در صورتی که به تشخیص کمیسیون نظارت، به منظور اخلال در انتخابات استعفا داده باشند و اعضای معزول از آن هیات، نمی توانند برای اولین انتخابات بعدی هیات مدیره اتحادیه داوطلب شوند.

نمایندگان مجلس همچنین از تصویب تبصره دیگری مقرر کردند داوطلب شدن کارکنان اتحادیه ها، اتاق اصناف شهرستان و ایران و دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری در انتخابات هیات مدیره اتحادیه های صنفی منوط به استعفای آنان از شغل قبلی خود پیش از ثبت نام در انتخابات است.