به گزارش پارس نیوز؛ قسمت دیگری از برنامه گفت‌وگومحور عصر با موضوع «بررسی ابعاد شخصیت شهید سردار قاسم سلیمانی و اوضاع کنونی امریکا در رسانه‌های امریکایی» سه شنبه شب ۲۴ دی ماه سال ۱۳۹۸ روی آنتن این شبکه رفت.
برنامه عصر در دو بخش با دو موضوع ظاهراً مجزا پخش شد. بخش اول به بررسی ابعاد شخصیت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و بخش دوم به رصد اوضاع کنونی امریکا از نگاه رسانه‌های امریکایی پرداخت.
مهمانان برنامه حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده، ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فؤاد ایزدی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل بودند. طی برنامه ارتباط اینترنتی با دن کوهن مستندساز و فعال امریکایی ضد جنگ برقرار شد. مجری کارشناس برنامه نادر طالب‌زاده بود.
شیرازی در خصوص سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: ایشان فکر طراح و حرف نو داشت.
وی افزود: شهید سردار قاسم سلیمانی مسلط بر جغرافیای منطقه بود و بر منطقه اشراف اطلاعاتی و جغرافیایی داشت.
نماینده، ولی فقیه در نیروی قدس خاطرنشان کرد: ایشان از نظر نظامی و معنوی سرآمد دیگران بود، ولی هیچ‌گاه خودش را ندید.
وی مطرح ساخت: این شهید شبانه‌روز در جبهه‌های متعدد کار می‌کرد و وقت نمی‌شناخت. گاهی ده پانزده روز ده ساعت نمی‌خوابید.
شیرازی با بیان اینکه شهید سردار قاسم سلیمانی به تاریخ‌نگاری توجه ویژه‌ای داشت گفت: ایشان بعد از جنگ تحمیلی کنگره شهدای کرمان را تشکیل داد و به جمع‌آوری خاطرات و تدوین زندگینامه شهدا پرداخت. پس از شکست داعش افرادی را جمع کرد تا تاریخ جنگ سوریه و عراق با داعش را تدوین کنند.
وی افزود: نوشتن خاطرات روزانه از برنامه‌های همیشگی ایشان بود و خاطرات عملیات کربلای ۵ را در دست بازنویسی داشت.
شیرازی بیان کرد: طراحی لشکر فاطمیون در استفاده از ظرفیت نیرو‌های افغانستانی در ایران برای دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) با شهید سردار قاسم سلیمانی بود که توانست از کسانی که در ایران توجهی به آن‌ها نمی‌شد قهرمان و مبارز بسازد.
وی در پایان اظهار داشت: عزت شهید سردار قاسم سلیمانی به خاطر ارتباطش با خدا بود. او با خدا معامله کرد و اخلاص داشت.
کوهن در باره چرخش ۱۸۰ درجه خبری رسانه‌های امریکایی در خصوص شهید سردار قاسم سلیمانی در روز‌های اخیر توضیح داد: قبلاً رسانه‌ها از نقش ژنرال سلیمانی در مبارزه با داعش در منطقه صحبت می‌کردند، اما در روز‌های اخیر روایت دیگری از ایشان می‌گویند که ایشان تروریست بود و می‌خواهند چهره او را در حد ابوبکر بغدادی و فرماندهان داعش منفی نشان بدهند.
وی تأکید کرد: تمامی رسانه‌های جریان اصلی در امریکا و شبکه‌های مختلف با جریان‌های متفاوت روایت یکسانی علیه ژنرال سلیمانی مطرح می‌کنند. مردم امریکا هم متوجه اصل قضیه نمی‌شوند و گیج می‌شوند.
ایزدی در خصوص تحریم‌ها علیه ایران گفت: از نظر امریکا چه با آن مذاکره کنیم و چه مذاکره نکنیم تحریم‌ها علیه ایران باید وجود داشته باشند، چون مشکل امریکا با اصل جمهوری اسلامی ایران است و تا زمانی که جمهوری اسلامی هست باید آن را مدیریت، محدود و تحریم کرد.
وی پیرامون اجماع نظر جمهوری‌خواه‌ها و دموکرات‌ها در باره تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: آن‌ها علاقمند به سرنگونی حاکمیت ایران هستند و در این باره اجماع نظر دارند، اما اختلافشان در تاکتیک‌هاست.
کارشناس مسائل بین‌الملل علت پا بر جا ماندن تحریم‌ها علیه ایران از سوی امریکا را در دولت‌های مختلف امریکا چنین دانست که تحریم ضمانت اجرایی توافق، ابزاری برای تحت فشار قرار دادن ایران و تمکین ایران به امتیاز دادن به امریکا و ادامه‌دار شدن امتیاز دادن ایران به امریکاست.
وی پیرامون نظر جمهوری‌خواه‌ها در باره تحریم‌ها بیان کرد: آن‌ها معتقدند اگر ایران پای میز مذاکره بیاید یعنی تحریم‌ها جواب داده است. برای همین می‌گویند تحریم‌ها را بیشتر و کار را تمام کنید.
ایزدی در خصوص نظر دموکرات‌ها در باره تحریم‌ها علیه ایران توضیح داد: دموکرات‌ها هوشمندتر و زبان‌بازترند و عمیق‌تر با ایران برخورد می‌کنند و از ایران امتیاز می‌گیرند.
وی در ادامه اظهار کرد: دموکرات‌ها می‌گویند اگر ایران پای میز مذاکره آمد قول کاهش تحریم‌ها را به او بدهید، منتهی وقتی از ایران امتیاز گرفتید آنچه را که روی کاغذ نوشتید انجام ندهید.
استاد دانشگاه گفت: ایران با هدف لغو تحریم‌ها وارد مذاکره با امریکا شد. حالا با توجه به اینکه تحریم‌های امریکا علیه ایران همیشگی است چرا باید با امریکا مذاکره کنیم.
وی اضافه کرد: مذاکره لزوماً راه‌حل مشکلات کشور نیست.
کارشناس مسائل خارجی با اشاره به کلیپ پخش شده از ویرانی بخش‌هایی از پایگاه امریکا در عراق که هدف موشک‌های ایرانی قرار گرفت، تصریح کرد: اگر ایران پاسخ نمی‌داد قطعاً ترامپ احساس می‌کرد هزینه به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و حمله به ایران زیاد نیست، پس دفعه بعد خود ایران را هدف قرار می‌داد.
وی در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بیان کرد: این قطعنامه به طرف مقابل اجازه داد تحریم‌های قبلی را لغو کند، اما این امر به معنی از بین رفتن آن‌ها نبود، بلکه امریکا تحریم‌های قبلی را گلچین کرد و مواردی را که خواست در قطعنامه ۲۲۳۱ قرار داد.
ایزدی گفت: مکانیسم ماشه بر اساس بند ۳۶ برجام برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل طراحی شده است.
وی در ادامه اضافه کرد: ضمن اینکه متن برجام را به‌گونه‌ای نوشتند که هر کدام از کشور‌های طرف قرارداد با ایران در برجام در صورت تمایل بتوانند ایران را به تحریم‌های قبل از برجام برگردانند.
ایزدی با اشاره به اینکه پس از خروج امریکا از برجام عده‌ای در ایران منتظر برجام اروپایی بودند خاطرنشان ساخت: پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و تغییر زمین بازی و با کاهش تعهد ایران در برجام سه کشور اروپایی اعلام کرده‌اند از بند ۳۶ برجام و مکانیسم ماشه استفاده خواهند کرد. در واقع اروپایی‌ها بسیار جدی پشت امریکا رفته و شمشیر را از رو بسته‌اند.