به گزارش پارس به نقل از مهر، پس از هشدار جان کری در مورد احتمال بسته شدن دفتر قطر، « سهیل شاهین» سخنگوی طالبان در قطر مواضع نسبتاً نرمی را از خود نشان داد.

وی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته است که با وجود خشم برخی از سران طالبان به دلیل حذف تابلوی این دفتر، طالبان تمایل دارد تا روند مذاکره ادامه یابد.

شاهین گفت که در ۱۲ سال گذشته، افتتاح دفتر قطر نخستین طلیعه به سوی صلح در افغانستان است. کسانی که واقعا خواهان صلح در افغانستان هستند، باید از این حرکت حمایت کنند و این روزهای نخست است و نباید انتظار داشت همه چیز در روز اول حل شود.

وی در این مصاحبه تلفنی با (AP) برای نخستین بار گفت که طالبان تمایل دارد تا در مورد « آتش بس» ، « حضور نیروهای آمریکایی» برای آموزش نیروهای افغان و « حقوق زنان» مذاکره کند.

شاهین گفته است که باید آتش بس برقرار شود، اما باید درباره آن مذاکره شود که چگونه آتش بس برقرار شود. چطور ممکن است این کار یک روزه انجام شود؟ همچنین نیروهای خارجی می توانند بخشی از دستورالعمل مذاکرات باشد و همین طور بخشی از نگرانی مردم افغانستان یعنی حقوق زنان.

پس از افتتاح دفتر قطر و عکس العمل شدید دولت افغانستان، مذاکرات برنامه ریزی شده آمریکا که قرار بود از روز پنجشنبه آغاز شود، به تعویق افتاد.

تحریم کردن این مذاکرات توسط دولت افغانستان که احزاب سیاسی، پارلمان، سنا و نهادهای مدنی آن را همراهی کردند، سبب شد دولت آمریکا هم یک گام به عقب گذارد و برافراشتن پرچم و استفاده از عبارت « امارت اسلامی» را کاری خودسرانه از سوی طالبان بداند، حال آن که طالبان بعدا اذعان کردند که قطر و آمریکا این شرط طالبان را پذیرفته بودند.

در روزهای اخیر طالبان تهدید کردند که در عکس العمل به پایین آوردن پرچم و تابلوی این دفتر، طالبان در حال رایزنی هستند و ممکن است که مذاکرات را لغو کنند.

پس از آن جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در قطر به سر می برد، در کنفرانس خبری تهدید کرد، در صورتی که مذاکرات زودهنگام آغاز نشود، ممکن است دفتر طالبان در قطر بسته شود.

پس از این تهدید طالبان با اتخاذ مواضع نرم تری خواستار ادامه مذارکره با آمریکا شد.