حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز(سه‌شنبه) در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: برای جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار است که در طول ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی به طور متوسط هر سال، ۶ ماه بر امید زندگی مردم افزوده شده است. به گونه ای که در طول این ۴۰ سال امید به زندگی مردم از ۵۶ سال به ۷۶ سال ارتقاء پیدا کرده است.

رئیس جمهور افزود: از خدمات مهم پزشکان و تلاشگران برای ملت بزرگ ما این است که صحت و سلامت در این کشور استقرار یافته است.

وی بیان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم در طول این ۶ سال فعالیت خود تمام تلاش و افتخارش بر این بوده که به عنوان دولت سلامت و محیط زیست باشد و کاری که این دولت برای سلامت و محیط زیست در این مدت انجام داده، قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه یکی از اقدامات این دولت، نجات ۱۴ میلیون انسان ایرانی از طوفان نمک بوده است، گفت: احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولین تصمیم دولت در روز اول تشکیل دولت یازدهم بود و امروز می توانیم بابت احیای دریاچه ارومیه مطمئن باشیم.

روحانی ادامه داد: اگر این قدم برداشته نمی‌شد امروز شهری به نام تبریز وجود نداشت و ۱۴ میلیون نفر در غرب ایران مهاجرت کرده بودند و تمام باغات و مزارع در این منطقه از بین رفته بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر تلاش دولت یازدهم و دوازدهم برای هوای پاک و سلامت مردم ایران نبود، بنزین های تولید شده از پتروشیمی، میلیون‌ها بیمار را راهی بیمارستان ها کرده بود.

در همه شهرهای ایران از بنزین و گازوئیل یورو۵ استفاده می شود

وی تأکید کرد: امروز در تمام شهرهای بزرگ ایران از بنزین و گازوئیل یورو ۵ استفاده می‌شود که این به معنای جلوگیری از آلودگی هوا و تضمین سلامت مردم ما بوده است.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: به علت تلاشی که در این مدت انجام گرفته، هزینه بیمار کاهش یافته و پول پرداختی بیمار در بیمارستان‌ها حداکثر ۱۰ درصد در شهر و ۵ درصد در روستاها شده است و این کار در تاریخ ایران چه پیش و چه پس از انقلاب بی نظیر است.

روحانی با اشاره به طرح تحول سلامت متذکر شد: سال‌ها در کشور ما افرادی بودند که از بیماری رنج می‌بردند اما چون پول درمان نداشتند به پزشک و بیمارستان مراجعه نمی کردند و پس از اعلام طرح تحول سلامت، بنده بازدیدی از چند بیمارستان داشتم واز افراد بستری شده پرسیدم که بیماری شما مربوط به چند سال پیش است که آنها گفتند، چندین سال است که درد داریم اما پول نداشتیم و به همین دلیل با درد خود ساختیم.

رئیس جمهور ادامه داد: این آرامش و کاهش درد مردم به عنوان افتخار برای وزارت بهداشت، پزشکان، پرستاران و همه کادر درمانی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه هر حادثه ای که در کشور ما رخ داده است، پزشکان و پرستاران در خط مقدم حضور پیدا کرده اند، اظهار داشت: بنده برخی از پزشکان جراح را در سال ۶۳ و در عملیات بدر در بیمارستان هایی در هشت کیلومتری خط مقدم جنگ دیدم و پزشکان و جراحان ما با خط مقدم جنگ فقط چند کیلومتر فاصله داشتند و حتی برد خمپاره جنگ به آنان اصابت می کرد.

رئیس قوه مجریه  گفت: همچنین به محض وقوع زلزله، سیل و دیگر بلایای طبیعی، مخلصان کادر درمانی ما در اولین هواپیما و هلی کوپترها برای سلامتی مردم به محل حادثه می روند که در زلزله بم، منجیل و رودبار و کرمانشاه شاهد این قضیه بودیم.

روحانی یادآور شد: بنده پس از ۴۸ ساعت از وقوع زلزله کرمانشاه به بیمارستان های این استان مراجعه کردم و دیدم در این مدت کوتاه، ۳۰۰ عمل جراحی انجام شده بود و برخی از پزشکان به دلیل بی خوابی طولانی، قدرت ایستادن روی پای خود را نداشتند که این افتخار ماست.

ایثار و فداکاری پزشکان ایرانی باعث افتخارمان است

رئیس جمهور گفت: افتخار ما دانش پزشکی، داروسازی، تشخیص بیماری ها و تحصیلات سطح بالای پزشکان ما نیست بلکه افتخار ما ایثار، فداکاری و اخلاق پزشکانمان است که این اخلاق پزشکی بر علم آنان پیشگام است و این فداکاری و ایثار است که به مردم ما آرامش می دهد.

وی با بیان اینکه بیمارستان و پزشک برای درمان بیمار نیست و پیش از آن برای دادن اطمینان به مردم است، افزود: زمانی که یک بیمارستان مجهز در چند متری خانه شما وجود دارد، حتی اگر بیمار نباشید، راحت می خوابید چرا که می دانید اگر بیمار شدید پزشک و تجهیزات پزشکی آماده وجود دارد و اولین اثر بیمارستان و پزشک، دادن اطمینان و اعتماد به مردم است.

در کشور ما سوء تغذیه وجود ندارد

رئیس قوه مجریه با تأکید بر اینکه بهداشت از تغذیه سالم آغاز می شود، تصریح کرد: پیش از انقلاب به طور متوسط مردم ایران که حدود ۳۰ میلیون نفر بودند، مقدار کالری مصرفی آنان به طور متوسط دو هزار و ۱۰۰ کیلو بود و امروز مقدار مصرفی کالری مردم ما با ۸۳ میلیون نفر جمعیت، دو هزار و ۵۰۰ کیلو کالری است که به معنای آن است که ۴۰۰ کیلو کالری اضافه شده است و بر این اساس در کشور ما سوء تغذیه وجود ندارد.

روحانی ادامه داد: هر روز در ایران ۱۰ روستا در پوشش لوله‌کشی گاز قرار می‌گیرند و این به معنای بهداشت جامعه و آن است که بوته های بیابان کنده نمی‌شود و شاخه درختان بی جهت بریده نمی‌شود و بر این اساس سوخت آلوده کننده مصرف نمی‌شود.

هر روز ۱۰ روستا به شبکه گاز اضافه می‌شود

رئیس جمهور تأکید کرد: هر روز ۱۰ روستای جدید در کشورمان به شبکه گاز اضافه می‌شود و اگر سیستم گازکشی ایران در دنیا نمونه‌ای دارد، به بنده بگویید.

وی افزود: در هر هفته ۳۰ و چند روستا به آب آشامیدنی سالم دسترسی می یابند که به معنای بهداشت است و هر هفته که می گذرد ۳۰ روستای کشور دارای آب آشامیدنی سالم می شود.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: اینکه می‌بینیم مردم ما امروز از نعمت آب سالم، غذا به اندازه کافی، سوخت پاک، هوای سالم به طور نسبی و اعتماد به پزشکان حاذق برخوردار هستند، به معنای آرامش مردم است و بهداشت از آرامش آغاز می شود و اگر ملتی دارای آرامش بود یعنی اولین قدم مهم برای سلامت انجام شده است و این اعتماد امروز در کشور ما به حول و قوه الهی وجود دارد.

روحانی اظهار داشت: فروردین ماه امسال بخش زیادی از کشور ما را سیل فرا گرفت، اولین گروهی که در کنار مردم قرار گرفتند، هلال احمر، پزشکان و اورژانس بودند. در حادثه سیل شاهد یک بیماری اپیدمی در سراسر کشور نبودیم. بیماری‌هایی مثل وبا یا ناراحتی های گوارشی در کشور شیوع پیدا نکرد، این بدان معناست که در ساعت اولیه آب بهداشتی به مردم رسیده است و پزشکان و خادمان سلامت در کنار مردم بودند.

843 هزار اشتغال خالص طی یکسال اخیر ایجاد کردیم

رئیس جمهور با بیان اینکه سلامت ما از بهداشت آغاز می‌شود گفت: بهداشت ما از اعتماد مردم، غذای سالم و آب سالم آغاز می شود. بهداشت و سلامت مردم ما از اشتغال شروع می شود. یک فرد بیکار که هر لحظه به فکر آب و نانی است و به سختی در دسترسش قرار می‌گیرد، نمی تواند دارای سلامت باشد.

وی ادامه داد: علیرغم همه مشکلات و تحریم نسبت به تابستان پارسال، 843 هزار اشتغال خالص داشتیم، که افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

آمریکا با تحریم دارو مرتکب یک جنایت بشری شده است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: جنایت آمریکا نسبت به ملت بزرگ ایران ظلم بزرگی است، آمریکا بدون دلیل و بهانه و صرفاً به خاطر فشار افراطیون داخل آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان، سر تسلیم فرود آورد و از برجام خارج شد. یک مقام سعودی اعلام کرد که ما به آمریکا فشار آوردیم، سردمداران رژیم اشغالگر قدس و افراطیون آمریکا نیز این موضوع را اعلام کردند. این تحلیل نیست این یک خبر است.

روحانی تاکید کرد: خارج شدن از یک توافق یک ننگ برای یک کشور است اما این ننگ زمانی بالاتر خواهد بود که این توافق به تایید سازمان ملل رسیده باشد لذا آمریکا مقررات بین‌المللی را نیز زیر پا گذاشته است.

وی ادامه داد: این ننگ زمانی بزرگتر می‌شود که مواد غذایی و دارویی نیز جزو موادی باشد که مورد تحریم قرار گرفته است، آمریکا مرتکب جنایت ضدبشری شده است. این اقدام آمریکا، تروریسم اقتصادی است.

کشورهای دوست منطقه ما را فراموش نکرده‌اند

 رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران به زانو در نیامده است گفت: دانشمندان ما و شرکت‌های دانش بنیان ایران تلاش خود را مضاعف کردند و ما امروز به سمت خودکفایی کامل در حرکت هستیم و بیش از ۹۵ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود، البته این بدان معنا نیست که کشورهای دوست منطقه ما را فراموش کرده باشند آنها به زبان به آمریکا احترام می‌گذارند اما در عمل با ما کار می کنند. ازدوستانمان در کشورهای همسایه که در این شرایط در کنار ما بودند تشکر می کنیم ولو اینکه با زبان گرم با کاخ سفید از ترس تحریم شرکت هایشان، صحبت کرده باشند.

  وی تأکید کرد: نه تنها نگذاشتند یک عمل جراحی تعطیل شود، بلکه نگذاشتند حتی یک صف برای دارو تشکیل شود و بیماری به خاطر مشکلات از بین برود.

روحانی تصریح کرد: این خیانت بزرگ آمریکا به بشریت و  ملت ایران بود، بدانید که ۸۳ میلیون ملت ایرانی این جنایت بزرگ را فراموش نخواهد کرد، آمریکا شکست خورده و ایران پیروزخواهد بود.

نرخ رشد تورم کاهش پیدا کرده است

رئیس جمهور بیان داشت:  در سازمان ملل و در میدان اخلاق و سیاست ایران پیروز و آمریکا شکست خورد ه است. گرچه فشار هایی به دولت و ملت وارد شده است اما پس از ۱۸ ماه فشار مداوم، در چند ماه اخیر شاهد کاهش نرخ رشد تورم و رشد مثبت اقتصادی هستیم. بازار سرمایه در بخش بورس حدود ۷۱ درصد در ۶ ماه اخیر رشد داشته است و در فرابورس ۷۲ درصد رشد داشته است.

پیام زائران اربعین به ترامپ

روحانی با تاکید بر اینکه مردم ایران نترسیده اند و روح بلند ملت ایران شکسته نشده است گفت: مردم مقاوم ما خم نشدند، ایستادند و با شهامت ایستادند و با نشاط در صحنه بودند. در شرایط تحریم ۳ و نیم میلیون نفر در دو هفته اخیر توریست زائر به کربلا داشتیم. این به معنای نشاط جسمی و روحی ملت ایران است.

وی ادامه داد: این زائران بسیاری با پای پیاده رفتند تا به آقای ترامپ اعلام کنند که زانوی تو شکسته شده است و پاهای آنها قدرتمندانه به سمت عشق در حرکت است. ملت ما در این شرایط تاریخی در کنار هم قرار دارد، که نشان می‌دهد این ملت در صحنه اقتصاد و سلامت پیروز خواهند بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: می‌خواهم از همسایگان ایران یاد کنم که در ماه های اخیر دوستانه به سمت ایران حرکت کردند این بدان معناست که صهیونیسم و آمریکا شکست خوردند و ملت‌های منطقه فهمیدند که راه و مسیر، راه دوستی و برادری با یکدیگر است.

روحانی ادامه داد: در ۸ سال گذشته منطقه ما با تروریسم وحشی روبرو بود، شرورترین تروریست‌ها مناطقی از غرب آسیا را به اشغال درآورده بودند. در سوریه آدمکشی می کردند در عراق تخریب  می‌کردند و مردم را سر می بُریدند، در افغانستان و پاکستان به مردم ظلم می کردند و یمن عزیز را ویران کردند و مردم یمن را در بیماری و بمباران تنها گذاشتند.

همواره در کنار مردم یمن و فلسطین هستیم

وی اظهار داشت: جنگ، تجاوز و تروریسم عامل بزرگ بر هم زدن بهداشت و سلامت جامعه است. با بمباران، تامین سلامت یا ناممکن یا بسیار سخت است. مناطق اشغال شده با مشکلات فراوانی روبرو بودند، ایران در تمام صحنه ها همسایگانش را فراموش نکرد، اولین روزی که حکومت دمشق از ما درخواست کمک کرد پاسخ مثبت دادیم و با کمک ارتش و مردم سوریه، حلب را از چنگال تروریست‌ها خارج کردیم. در اولین ساعتی که دولت عراق و حتی اقلیم کردستان از ما درخواست کمک کرد ما وارد شدیم، آنهایی که می‌خواستند نجف و کربلا و سلیمانیه را با خاک یکسان کنند، تروریست بودند و ما مردم عراق را کمک کردیم و تروریست‌ها را بیرون راندیم و همواره برای بهداشت و درمان در کنار مردم بودیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما هر روز در کنار مردم فلسطین هستیم و مردم فلسطین، زیر بمباران و آتش رژیم صهیونیستی هستند، ما هر روز در کنار مردم یمن هستیم حداقل از نظر مواد دارویی و غذایی.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در شرق مدیترانه شاهد بهداشت و سلامت باشیم و شاهد امید زندگی باشیم، باید در برابر آتش افروزان با صدای بلند صحبت کنیم. باید به مردان زخم دیده یاری برسانیم و کمک کنیم و باید در علم دانش و فناوری در کنار یکدیگر قرار گیریم.

رئیس جمهور گفت: در سال‌های اولیه انقلاب به حج مشرف می شدم، البته الان سال‌هاست که توفیق ندارم. سال‌ها مردم مکه و مدینه منتظر حج بودند نه برای اینکه مغازه های آنها توسط زائران پر رونق شود و آنها دارای درآمد بیشتر باشند، بلکه منتظر پزشکان ایرانی بودند. اخیرا نمی‌دانم چگونه است، آنچه من می‌گویم مربوط به ۴۰ سال پیش است. مردم آن شهرها منتظر می ماندند که کاروان‌های ایرانی برسند و پزشکان ایرانی وارد شوند.

روحانی با اشاره به خدمات درمانگاه هلال احمر در شهر دبی ادامه داد: این افتخار ما است که مردم در دبی انتظار آن را می‌کشیدند که به بیمارستان هلال احمر مراجعه کرده و شفا بگیرند. البته شرایط امروز ممکن است تغییر کرده باشد ولی هنوز شیراز، تهران، تبریز و مشهد به‌عنوان مراکزی هستند که مردم از کشورهای همسایه به آنجا آمده و شفای خداوند را در آنجا طلب می‌کنند.

وی تصریح کرد: این به معنای آن است که ایران همیشه به‌عنوان مرجعی برای مردم منطقه از لحاظ سلامت و بهداشت بوده و این افتخار ماست که این راه را ادامه دهیم. این منطق قرآن است که اگر یک نفر را نجات بدهی، انسانیت را نجات دادی.

رئیس‌جمهور افزود: خدمت رسانی به مردم در حوزه بهداشت و فرهنگ روح مردم را زنده می‌کند و به آن نشاط می‌بخشد. همچنین در حوزه دارو و درمان نیز خدمت‌رسانی بهداشتی مصداق داشته، به این معنی که درد بیمار را می‌گیرد، به او انرژی و نشاط می‌بخشد و درنهایت او را سالم به خانواده‌اش باز می‌گرداند.

روحانی گفت: قرآن می‌گوید که هرکس عمل نیکو و شایسته‌ای بکند، نزد خداوند بزرگ ثبت می‌شود و بر همین اساس هیچکس نیست که عمل پسندیده‌ای در این دنیا انجام دهد و ارزش عمل او نزد خداوند فراموش شده و کار نیکویش در دفتر الهی ثبت نشود.

وی با اشاره به سفر ۲۲ وزیر بهداشت از کشورهای مختلف به ایران اضافه کرد: از تمامی پزشکانی که از کشورهای دوست و حوزه شرق مدیترانه میهمان ما در تهران هستند و همچنین همه پزشکان جهان و منطقه تشکر می‌کنم و می‌گویم همانطور که قرآن گفته کار خیر ثبت می‌شود، اقدامات نیکوی شما نیز فراموش نمی‌شود.

رئیس جمهور با آرزوی سفری خوش برای میهمانان خارجی در کشورمان خاطرنشان کرد: قرآن به ما می‌گوید عمل خیری که انجام می‌دهید را برای این جهان و آن جهان و برای کل تاریخ ثبت می‌کنیم و آنچه شما پزشکان در درمان بیماران انجام می‌دهید، مصداق همین کار خیر است.