به گزارش پارس ، کیهان به نقل ازروزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت: حسن روحانی یک خودی برای جمهوری اسلامی است و او نه یک اصلاح طلب بلکه چهره ای محتاط است. پیروزی او شگفتی ساز شد. او خود را حافظ حقوق ملت ایران معرفی کرده است.
این روزنامه افزود: سابقه زندگی سیاسی روحانی که در گذشته صاحب مناصب مهم در مراکز حساس و مهم ایران بوده و ۲۰ سال هم سابقه نمایندگی مجلس را دارد و سرپرست تیم مذاکرات هسته ای بوده، همه خبر از یک واقعیت می دهد؛ اینکه روحانی هم یک خودی برای نظام است. بلافاصله بعد از پیروز شدن روحانی در انتخابات، آیت الله « علی خامنه ای» رهبر عالی ایران که کلام آخر را در حاکمیت می زند در دیدار با روحانی، رهنمودهای لازم را ارائه کرد.
روزنامه فرانسوی لوفیگارو نیز با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات در ایران نشانگر تناوب و دست به دست شدن قدرت در میان گروه های سیاسی است، افزود: این علامت دموکراسی است.
فیگارو می افزاید: روحانی شکاف در نظام انقلابی را نمی خواهد و به خاطر زندانیان در مقابل حاکمیت قرار نخواهد گرفت و منطبق با حاکمیت است.
وبسایت شبکه فاکس نیوز در عین حال مدعی شد انتخاب روحانی بخشی از راهبرد هسته ای پیچیده ایران است. هر چند ممکن است انتخاب حسن روحانی خوش بینی هایی را در غرب برانگیخته باشد، اما نگاهی دقیق تر به سابقه کاری حسن روحانی، نشان می دهد وی همواره در راستای پیشبرد اهداف حاکمیت حرکت کرده است.
« مارک والاس» ، مدیر اجرایی گروه متحد علیه ایران هسته ای، معتقد است: آنچه ما از روحانی از این به بعد خواهیم دید این است که وی در انظار دم از سخنان آشتی جویانه می زند در حالی که برنامه هسته ای را ادامه خواهد داد.
مارک فیتز پاتریک از تحلیل گران مؤسسه مطالعات راهبردی لندن نیز معتقد است: روحانی یکی از افراد درون رژیم است و بطور کامل از برنامه هسته ای حمایت می کند. او مانند همه سیاستمداران ایرانی، برنامه هسته ای را جلوه ای از دستاوردهای فنی و حاکمیت ملی ایران می داند. دیپلمات های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی که در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ درباره مسأله هسته ای با او مذاکره کردند دریافتند که او محکم و غیرقابل دستیابی است. تنها زمانی که بعداً در برابر جلیلی سازش ناپذیر نشستند دریافتند که اوضاع در زمان روحانی چقدر خوب بوده است. (! )
علیرضا نادر تحلیلگر اندیشکده آمریکایی رند نیز گفته است: انتخاب روحانی می تواند دلیلی برای خوش بینی باشد اما نه امیدواری زیاد. او عملگراست. اما در عین حال دلایلی برای احتیاط وجود دارد. او در برخی از عالی ترین منصب ها در ایران از جمله در نیروهای نظامی و تشکیلات امنیت ملی بوده است. حسن روحانی اصلاح طلب نیست و رژیم مایل به پذیرش او در انتخابات بود.