به گزارش پارس ، فارس به نقل از پایگاه صهیونیستی دبکا، نزدیک به منابع اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد: روز چهارشنبه گذشته، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در تماس تلفنی با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که در برلین به سر می برد، به وی اطلاع داد که ترکیه کریدور انتقال تسلیحات ناتو و آمریکا به شورشیان سوریه را می بندد.

این در حالی است که رئیس جمهور ایالات متحده به کنگره این کشور خبر داده است که ۷۰۰ نیروی نظامی آمریکا پس از پایان تمرینات مشترک نظامی با اردن، در این کشور باقی خواهند ماند. این نیروها شامل پرسنل دو سیستم ضدموشکی موسوم به پاتریوت و همچنین پرسنل لجستیکی، فرماندهی و ارتباطات مورد نیاز دو سامانه مزبور می شوند. ایالات متحده همچنین ۱۲ تا ۲۴ فروند از جنگنده های اف – ۱۶ خود را بنا بر درخواست دولت اردن در این کشور باقی گذاشته و در ضمن ۳۰۰ نفر از پرسنل آمریکایی نیز از سال گذشته در اردن به سر می برند.

این گزارش حاکی است که تصمیم آقای اردوغان شورشیان سوری را در شهر حلب در شرایط بدی رها خواهد کرد و این در حالی است که سقوط شهر القصیر نیز مسیر تدارکاتی آنان را از لبنان قطع کرده بود. از سوی دیگر، دست یابی به تدارکات از طریق مرز اردن نیز برای شورشیان مستقر در حلب کار سختی خواهد بود چرا که تدارکات باید از مرز اردن به سوری شمال سوریه حرکت داده شوند، جایی که نیروهای شورشی سخت با نیروهای جنبش حزب الله لبنان درگیر هستند.

اردوغان در تماس تلفنی مزبور به اوباما گفته است که وی در صورت ادامه تجهیز شورشیان سوری با تسلیحات آمریکا و ناتو از طریق مرزهای ترکیه، « نگران مجازات روسیه» است. پس از برگزاری اجلاس جی۸ در ایرلند شمالی، مسکو تقریبا هر روز ارسال سلاح برای تروریست های سوریه را محکوم کرده است.

از سوی دیگر، سخنگوی شورشیان سوریه در شهر حلب روز جمعه مدعی شد که شورشیان در این شهر اکنون سلاح هایی در اختیار دارند که می تواند روند درگیری را تغییر دهد.

منابع نظامی دبکا نسبت به توانایی این شورشیان در مواجهه با ارتش سوریه حتی با وجود تسلیحاتی که جدیدا دریافت کرده اند، ابراز تردید کرده و تصریح کرده اند که این نیروها قادر به ایستادگی در برابر ارتش سوریه، حزب الله لبنان و نیروهای شیعه عراقی نیستند. برآوردهای اطلاعاتی دبکا حاکی از آن است که شکستی نظیر شکست القصیر در حلب نیز در انتظار شورشیان سوریه خواهد بود. جنگ در قصیر پس از ۱۶ روز به پایان رسید و پیش بینی می شود حلب نیز ظرف ۴۰ تا ۶۰ روز از دست شورشیان خارج شود.

این گزارش همچنین آورده است که تسلیحاتی که شورشیان سوریه از منابع غربی دریافت کرده اند عموما به خاطر صرفه جویی در هزینه از بازارهای بین المللی خریداری شده و غالبا نیز ساخت روسیه هستند. همین امر خشم بیشتر روسیه را برانگیخته است.

تاکنون دولت اردوغان به طور کامل از شورشیان حمایت کرده است و به آنها اجازه داده که مراکز حساس فرماندهی در خاک ترکیه داشته باشند و تدارکات خود را از طریق مرز ترکیه دریافت کنند. اکنون دولت اردوغان با این تصمیم زیر پای شورشیان را خالی کرده و منجر به یک زلزله استراتژیک شده است، نه تنها برای شورشیان سوریه بلکه برای ایالات متحده و در آینده اسرائیل.

  ده سال پیش نیز اردوغان با جلوگیری از عبور نیروهای آمریکایی از خاک ترکیه به سوی عراق، مانع بازگشایی جبهه ای جدید علیه صدام حسین شده بود. ظاهرا واکنش اوباما به این تصمیم اردوغان افزایش تعداد نظامیان خود در اردن از ۷۰۰ به ۱۰۰۰ نفر بوده است.

گفتنی است، اردوغان اخیرا با موج انتقادات غربی ها در خصوص سرکوب اعتراضات در ترکیه مواجه بوده است و بعید نیست با اعلام این مطلب به اوباما، قصد داشته باشد به وی یادآوری کند که همچنان به ترکیه نیازمند است. با این حال بعید است حمایت همه جانبه آنکارا از شورشیان سوریه که به نوعی یک سرمایه گذاری ۲ ساله محسوب می شود، به این راحتی پایان یابد.