پارس به نقل از کیهان: رایان کروکر سفیر سابق آمریکا در افغانستان که سالها در کشورهای مختلف خاورمیانه، فعالیت کرده، در گفت و گو با رادیو فردا تصریح کرد: تنها چیزی که از تحریم ها به چشم می آید، نشانه دشمنی غرب است. کشورها در مقابل چنین مسئله ای مقاومت می کنند و سیاست خود را تغییر نمی دهند که به باور من امری قابل پیش بینی است.
وی درباره این سؤال که آیا تحریم ها سیاست ایران را تغییر نخواهد داد؟ گفت: خیر اینطور فکر نمی کنم. ایران یک کشور قوی است، ملت مقاومی دارد. جنگ هشت ساله با عراق ایران را به کشوری شکست خورده تبدیل نکرد، و هیچ کدام از این عوامل استفاده شده علیه ایران نیز چنین نتیجه ای را در برنخواهد داشت. آنچه من پیشنهاد می کنم حرکت به سمت دیپلماسی است.
اگر چه همانطور که گفتم و در گزارش « پروژه ایران» آمده، این همه در چارچوب رویکردی می گنجد که در آمریکا به « چماق و هویج» معروف است. در واقع از آن طرف آنها همیشه گفته اند که دنبال چنین چیزی هستند، اما ما نه تحریم ها را برداشتیم و نه گزینه نظامی را از روی میز حذف کردیم و هر دو را نگه داشتیم.
کروکر درباره سیاست فشار برای براندازی نیز گفته است: ما یک بار برای تغییر رژیم در ایران تلاش کردیم، می دانید، در زمان نخست وزیری محمد مصدق در ۱۹۵۳ (مرداد ۱۳۳۲) . آن برنامه سرنوشت خوبی پیدا نکرد و فکر می کنم بذر انقلاب ۱۹۷۹ (انقلاب ۵۷) در ۱۹۵۳ کاشته شد. پس قطعاً تغییر رژیم را به عنوان سیاستی برای ایالات متحده یا هر [کشور] دیگری توصیه نمی کنم.