پارس به نقل از کیهان: خبرگزاری الشرق الجدید ضمن انتشار این تحلیل ذیل عنوان « دشمنان دموکراسی ایران» نوشت: از هنگام پیروزی انقلاب ایران به رهبری آیت الله خمینی، جمهوری اسلامی نمونه خاص خود را در تکثر سیاسی نشان داده و سلطه بین جریان های مختلف رقیب براساس برنامه ها و طرح های آن ها دست به دست شده است. در این دست به دست شدن اما همواره صندوق های رای حاکم بوده، به طوری که موسسات دولتی نظام ایران در چارچوب یک سیستم جمهوری پیشرفت کرده اند. بدنه این نظام از نظر قانونی از طریق انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و همچنین انتخابات مجلس خبرگان (که مسئولیت انتخاب رهبر را برعهده دارند) مستحکم شده است.
این خبرگزاری لبنانی می افزاید: نوع آزادی که در ایران وجود دارد از بسیاری از نمونه های غربی نیز پیشرفته تر است و مسئله اینجاست که مصداق های این پیشرفت به اندازه کافی برای خارج ایران شناخته شده نیست.
الشرق الجدید خاطرنشان کرد: دموکراسی ایرانی یکی از منابع نگرانی و احساس خطر در برخی کشورهای خلیج فارس است. آنها نگران هستند که نمونه ایران مانند ویروسی به کشورهایشان سرایت کند و این امر در واقع یکی از عوامل مهم حملات سرشار از نفرتی است که کشورهای اتوکرات واپس گرا و استبدادی خلیج فارس علیه ایران صورت می دهند. این کشورها به شاه سابق ایران به عنوان یک هم پیمان نگاه می کردند که روابط خوبی با اسرائیل و غرب و تخصصی ویژه در سرکوب داشت و به شکل مستقیم این تجربه ها را در اختیار نظام هایی مانند اردن و مغرب قرار داد.
در ادامه این تحلیل آمده است: نظام شاه از طرف گروه های حاکم در بریتانیا و ایالات متحده به ژاندارم خلیج فارس ملقب شده بود تا بدین ترتیب چرخه نفت متوقف نشده و امنیت اسرائیل حفظ شود. می توان به خواهرخواندگی ساواک و موساد به عنوان نمونه بارزی از این نزدیکی اشاره کرد که هنوز اسناد کمی در مورد آن منتشر شده است.
غالب قندیل نویسنده این تحلیل خاطرنشان می کند: ایران به عنوان یک نمونه دموکراتیک که در آن گردش قدرت وجود دارد همواره چالشی برای برخی رژیم های خلیج فارس بوده و موضع گیری آن در حمایت از آرمان فلسطین و جنبش های مختلف در منطقه، نقطه مقابل دست داشتن حکومت های عربی در برنامه های اسرائیل و توطئه علیه مقاومت و تلاش برای از بین بردن آرمان فلسطین است.
الشرق الجدید می نویسد: جمهوری اسلامی ایران هنگامی که تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کرد، نمونه ای ویژه در گزینه توسعه و استقلال شد. ایران از این فرصت استفاده کرد تا صنعت و فن آوری پیشرفته ای را در سایه محاصره و تحریم و فشارهای مادی و معنوی ایجاد کند و تلاش کرد تا در زمره کشورهایی قرار گیرد که فضا را نیز فتح کرده اند. این نمونه پیشرفته حتما برای حکومت هایی که در اسارت غرب بوده و منابع غنی خود را در مصرف گرایی هدر می دهند، یک تهدید بزرگ است.
براساس این دلایل سه گانه؛ دموکراسی، فلسطین و توسعه اقتصادی پیشرفته؛ حملات زیادی علیه ایران می شود. این در حالی است که غرب به سمت اعتراف به شکست خود در جلوگیری از پیشرفت ایران حرکت می کند.