به گزارش پارس ، به نقل ازکیهان، وفا قلی زاده مشاور حیدرعلی اف در گفت وگو با پایگاه خبری « م ر ن. آذ» اظهار داشت: کشورهای غربی درصددند ترکیه را هم مثل لیبی و سوریه به نابودی بکشانند، از این رو آنکارا باید ضمن خروج از پیمان ناتو، با ایران پیمان نظامی امضا کند.
وی افزود: ترکیه در لیست سیاه غرب قرار گرفته و این مسئله نیز با انگیزه غرب برای نابودی ایران در ارتباط است.
قلی زاده تصریح کرد: با دقت بیشتر به تظاهرات در ترکیه می توان دریافت که اکثریت تظاهرکنندگان از سوی غرب به عصیان تحریک شده اند.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی غرب، آغاز جنگ داخلی در ترکیه است، افزود: برای غرب ترکیه با ثبات اهمیتی ندارد. برعکس چنانچه ترکیه تجزیه شده و به مناطق کوچک تری تقسیم شود بهتر است و همه آنها را می توان علیه ایران به حرکت درآورد.
قلی زاده با بیان اینکه اردوغان باید دشمن ترکیه را به مردم نشان دهد، افزود: این یک واقعیت انکارناپذیر است که غرب به هیچ وجه تحمل حضور و بروز کانونهای دیگر قدرت در جهان را ندارد. غرب درصدد است ترکیه را نیز دستخوش حوادثی نظیر لیبی و سوریه کرده و این کشور را از بین ببرد.
قلی زاده گفت: ترکیه برای خروج از این وضعیت باید در وهله نخست از پیمان ناتو خارج شده و با ایران قرارداد همکاری نظامی منعقد کند و به این شیوه از کمک های ایران بهره مند شود. ترکیه باید از طریق هم پیمانی با ایران خود را از جنگ داخلی نجات دهد و چاره دیگری ندارد. در غیر این صورت اردوغان نیز به پایان خود خواهد رسید.
این کارشناس آذری همچنین با اشاره به اینکه سرنوشت ترکیه برای آذربایجان اهمیت حیاتی دارد، تجزیه ترکیه را خطری بسیار بزرگ برای جمهوری آذربایجان تعبیر کرد. به گفته وی، ممکن است با در هم ریختن اوضاع ترکیه، شرایط برای ادعاهای ارضی ارامنه بیش از گذشته فراهم شود، در این صورت جمهوری آذربایجان همه شانس خود را از دست خواهد داد.