به گزارش پارس ؛ ایسنا به نقل از سایت شبکه العربیه، این منابع دیپلماتیک به این شبکه خبری گفتند، آکی سلستروم، رئیس تیم بازرسان بین المللی در زمینه سلاح های شیمیایی در سوریه ظرف چند روز آینده به منظور انجام تحقیقات بیشتر در استفاده از سلاح های شیمیایی طی بحران روز افزون سوریه به ترکیه سفر خواهد کرد.

به گفته این منابع، وی در درجه اول با پزشکان سوری در اردوگاه آوارگان مذاکره خواهد کرد.

رئیس تیم بازرسان بین المللی اخیرا با انتقادات زیادی از سوی کشورهای غربی به منظور اکتفایش به یافته های سازمان های اطلاعات این کشورها روبه رو شد.

برخی دیپلمات ها معتقدند سفر این بازپرس سوئدی به ترکیه و مذاکره وی با پزشکان سوری به عنوان شاهدان حملات شیمیایی در جریان فعالیت شان در بیمارستان ها به مثابه نخستین تحقیق واقعی به عنوان رئیس تیم بازرسان است.

به گزارش العربیه، سلستروم بعد از ترکیه به لبنان و اردن سفر خواهد کرد تا با پزشکان سوری بیشتر ملاقات داشته باشد.

این در حالی است که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرده است که دولت سوریه به این بازپرس سوئدی در زمان حضورش در منطقه اجازه ورود به این کشور را بدهد تا وی بتواند بهتر در این زمینه تحقیق کند.

بان کی مون تاکید کرد: من اعتماد زیادی به اعتبار و حرفه ای بودن سلستروم و تیمش دارم و استفاده از سلاح شیمیایی از سوی هر گروهی جنایت ضدبشری است چرا که عواقب بسیار خطرناکی دارد.

دبیرکل سازمان ملل از دولت سوریه خواست به سلستروم اجازه دهد وارد خاک این کشور شود.

منابع العربیه اعلام کردند: واشنگتن دلایلی در زمینه استفاده حکومت سوریه درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در اختیار دارد.

سوزان رایس، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد: مذاکراتی با روس ها در این زمینه انجام دادیم و آنها از اطلاعات ما آگاهند و ما به مدارکی که در اختیار داریم و نشان می دهد سوریه چندین بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده اعتماد زیادی داریم و اطلاعات بیشتری که در اختیار داریم به تیم تحقیقات بین المللی کمک خواهد کرد.