به گزارش پارس نیوز، «عارف تهدید به رفتن کرد»، این تیتر گزارشی از نشریه صدا وابسته به جریان اصلاح‌طلبان در شماره اخیر آن است که از چالش جدی در تعیین راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس آتی پرده بر می‌دارد.

تهدیدی که حاکی که از گلایه عارف نسبت به عدم کارآمد بودن شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است و این نشریه  در همین راستا نوشته است: « یک ماه از سال جدید می‌گذرد، اما هنوز شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان جلسه ای نداشته است. ظاهرا وضعیت در کمیته‌ها و کارگروه‌های شورای عالی هم به همین صورت است. به طوری که جلسه کمیته «سیاست‌ها و راهبردها» که نقش اصلی را در تدوین راهبرد سیاسی شورای عالی به ویژه در قبال انتخابات آتی مجلس دارد، با اقبال کمی مواجه شده و هفته گذشته با تعداد اندکی از اعضا تشکیل شده است.»

چالش جدی اصلاح‌طلبان در سیاست‌های راهبردی انتخابات مجلس آتی

در بخشی از گزارش نشریه صدا آمده است: «این در حالی است که در قبال موضوع انتخابات، دو موضع متفاوت در شورایعالی شکل گرفته است. اختلاف نظری که محمدرضا عارف، رئیس شورایعالی و طیف همسو با او معتقدند که در هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کرد و حتی از اظهارات رئیس دولت اصلاحات مبنی بر اینکه این بار مردم با دعوت و تکرار ما هم بعید است پای صندوق رای بیایند، ابراز نارضایتی کرده و خواستار ادامه خط مشی انتخاباتی اصلاح‌طلبان طی سال‌های ۹۲ تاکنون شده است، اما در مقابل طیف دیگری از احزاب و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب معتقدند که مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی موفقیت آمیز نخواهد بود و مردم را بیش از پیش به این جریان ناامید خواهد کرد. این مسئله باعث شده که در ابتدای سال منتهی به انتخابات مجلس، شورایعالی اصلاح‌طلبان دچار چالش جدی شود.

نارضایتی عارف از فعالیت احزاب در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

عارف همچنین از فعالیت احزاب اصلاح طلب در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ناراضی است و اعتقاد دارد این احزاب تصمیمات خود را در قالب شورای هماهنگی اتخاذ می‌کند و عملا شورای عالی به تبعیت از آن، عمل می‌کند. در این زمینه، یکی از اعضای ارشد فراکسیون امید از عارف نقل کرده که شورای عالی اصلاح طلبان در شرایط فعلی کارکرد سابق را ندارد و به همین خاطر، وی تصمیم دارد در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان حضور نیابد و سازوکار دیگری را برای حضور در انتخابات تعریف کند، این در حالی است که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم، نارضایتی از وضعیت مدیریتی اصلاح طلبان از سوی شورایعالی به اوج رسیده و تعدادی از احزاب عضو، بر تشکیل سریع پارلمان اصلاحات و جایگزین شدن آن با شورای عالی تأکید دارند.

این احزاب در این زمینه به اظهارات رئیس دولت اصلاحات در زمان تأسیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در سال ۱۳۹۴ استناد می‌کند که این شورا را نهاد موقت خوانده بود که با تشکیل نهاد بالادستی جبهه اصلاحات (پارلمان اصلاحات) منحل خواهد شد، این در حالی است که با گذشت حدود ۴ سال، شورای عالی به فعالیت خود ادامه داده و روند تشکیل پارلمان همچنان در گیر و دار تصمیم گیری و اختلافات اساسی باقی مانده است.»

برهمین اساس خبرنگاری برای بررسی ماجرا به سراغ برخی از اعضای شورایعالی سیاستگزاری و چهره‌های شاخص اصلاح طلب رفت که در زیر می‌توانید ماحصل آن را ملاحظه کنید:

واکنش مرعشی به خروج عارف از شورایعالی: هر احتمالی در سیاست همیشه مطرح است

حسین مرعشی فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با خبرنگاران  در واکنش به ادعای نشریه اصلاح طلب صدا مبنی بر احتمال استعفای عارف از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: این یکی از چندین خصوصیت اصلاح طلبان است که می‌توانند متناسب با هر شرایطی راه‌حل های ورود به همان شرایط را طراحی کرده و روی میز قرار دهند؛ بنابراین اظهارات عارف می‌تواند این مفهوم را در پی داشته باشد که اصلاح طلبان به دنبال راهکارهای جدیدی بوده تا با استناد بر آن بتوانند فضای سیاسی ایران را تحت تأثیر قرار دهند.

وی همچنین با اشاراه به برخی اظهارنظرها مبنی بر احتمال مشارکت مشروط اصلاح طلبان در انتخابات و اتخاذ راهبردهای سال ۹۲ ادامه داد: هیچکدام از این راهبردها نهایی نشده اما به هر حال اصلاح طلبان نیمی از سیاست‌های ایران را در اختیار دارند و هم منعطف هستند و هم به راه حل‌های جدید می‌اندیشند.

این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا این اظهارات نشان دهنده وجود اختلاف در جبهه اصلاحات نیست؟ گفت: اینها نشان دهنده تنوع است نه اختلاف چرا که یک مجموعه بسته تحت امر یک شخص و یا یک حزب نیستیم که سیاست‌ها به ما دیکته شوند و همه ما انسان‌های آزاد و آزاده هستیم و در اظهار نظر آزاد هستیم تا زمانی که جمع بندی نهایی هم صورت گیرد همه به آن جمع بندی نهایی که نشان دهنده یک خرد جمعی هم است از آن تبعیت می‌کنیم.

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال خروج عارف از شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: به هر حال هر احتمالی در سیاست همیشه مطرح است اما آقای عارف چه در شورای عالی سیاست‌های گذاری اطلاح باشد، چه نباشد از شخصیت‌های تأثیر گذار سیاست ایران هستند.

گرامی مقدم: در ابتدا باید با آقای عارف صحبت کنم 

علاوه بر این اسماعیل گرامی مقدم، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگاران،  در واکنش به ادعای نشریه اصلاح طلب صدا مبنی بر احتمال استعفای عارف از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: من در ابتدا باید با آقای عارف صحبت کنم و بعد از آن مصاحبه کنم چرا که در این باره نمی‌توانم اظهار نظر کنم!

کمالی: درباره خروج عارف از شورایعالی نمی‌خواهم اظهارنظری داشته باشم

حسین کمالی رئیس دفتر سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران، در این باره گفت: در باره شورا اظهار نظری ندارم اما درباره پارلمان اصلاحات باید بگویم که مواد پارلمان اصلاحات در شورای هماهنگی اصلاحات به تصویب رسیده ،چند ماده از آن باقی مانده است که پس از تصویب این مواد جدید پارلمان اصلاحات شکل خواهد گرفت و در این پارلمان تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی حضور خواهند یافت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال خروج عارف از شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان وجود دارد؟ گفت: درباره این موضوع نمی‌خواهم اظهارنظری داشته باشم.

شریف: خروج عارف از شورایعالی سیاستگذاری صحت ندارد

در این میان اما احمد شریف، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان  موضع متفاوتی نسبت به این مسئله گرفت و  در گفت‌وگو با خبرنگاران در این باره گفت: واقعیت این است که متأسفانه این روزها اخبار کذب و غیرواقعی از تصمیمات و عملکردهای شورای عالی سیاست گذاری از زبان افراد مختلف و حتی گاها ناشناس در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود که به نظر من همگی عاری از صحت هستند.

وی ادامه داد: ما هنوز پس از عید هیچ جلسه‌ای برای شورایعالی سیاست گذاری نداشتیم و واقعیت این است که قسمت عمده عملکرد شورای عالی سیاست گذاری به کارکرد هیئت رئیسه آن بستگی دارد و با توجه به اینکه عارف اکنون مسئولیت یکی از مهم‌ترین نهادهای تصمیم‌ساز اطلاح طلبان را بر عهده دارد، خیلی بعید به نظر می‌رسد که ایشان حرف از عدم کارایی و یا عدم کارکرد مفید این مجموعه بزند ،در مجموع باید گفت که در هیچکدام از جلسات ، نشانه‌هایی از بروز چنین واکنشی مشاهده نشده و هیچ صحبتی در این خصوص نیزمطرح نشده است.

عضو شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در پاسخ به این سوال که آیا این اظهارات متفاوت نشان از نوعی اختلاف نظر درون طیف اصلاحات ندارد؟ گفت: هنوز شورای عالی سیاست گذاری و شورای هماهنگی به حوزه انتخابات ورود نکرده که ببینیم آیا اختلاف نظری وجود دارد و یا اینکه به کجا منتهی می‌شود بنابراین چطور می‌شود از الان درباره آن قضاوت کرد؟

سردرگمی اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مجلس

همه آنچه بیان شد نشان از آن دارد که اصلاح طلبان نه تنها برنامه مشخصی برای انتخابات مجلس ندارند بلکه در مراحلی هم که ادعای همگرایی دارند به اختلاف نظر رسیده‌اند. اینکه عارف می‌ماند یا می‌رود و اینکه بالاخره سرانجامِ پارلمان اصلاحات در فاصله ده مانده تا انتخابات مجلس به کجا خواهد رسید، همه و همه سوالاتی است که پاسخش برای فضای سیاسی کشور مبهم و ناخواناست.