به گزارش پارس ، به نقل از فارس « بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در گفت وگو با روزنامه آلمانی « فرانکفورترآلگماینه» درباره انتقال سلاح برای معارضان، استفاده از سلاح های شیمیایی و نقش کشورهای خارجی در کنفرانس ژنو موضع کشورش را تبیین کرد.

خبرنگار این روزنامه نخست درباره از دست رفتن کنترل ارتش بر بخش هایی از سوریه و امکان هرج و مرج در این کشور از وی پرسید. اسد در پاسخ گفت: « ما خود را درگیر جنگی نمی دانیم که در آن کنترل بر بخش هایی از کشور را از دست بدهیم. به عبارتی این جنگ یک ارتش در برابر ارتشی دیگر نیست. ارتش ما علیه چند باند عمل می کند. درست این است که ارتش ما فقط در محلی نفوذ می کند که آنها وارد شوند. به این ترتیب ما در هر محلی که وارد می شویم، کنترل را هم در دست می گیریم. دستگیری تروریست ها بهای بالایی دارد. ما درباره اینکه تروریست ها را از خاک خود بیرون برانیم، تردید نداریم و مسئله ویرانی هایی است که برجای می ماند. »

اسد درباره اینکه آیا هر مخالفی را تروریست می داند گفت: « آیا در کشور شما مجاز است که (افراد) اسلحه حمل کنند و افراد بی گناه را بکشند، شهروندان را ترور کنند و خرابی به بار آورند؟ در هر کشوری آنهایی که سلاح حمل می کنند منهای ارتش و پلیس تا دیگران را بترسانند و بکشند، تروریست هستند و در سوریه نیز آنهایی که سلاح حمل می کنند، همین وضعیت را دارند و اینکه انگیزه افراط گرایانه و یا جنایی داشته باشند به آنها تروریست گفته می شود. ما بین تروریست ها و مخالفانی که برنامه ای سیاسی دارند، فرق می گذاریم. »

اینکه تا چه زمانی جنگ در سوریه ادامه خواهد داشت، دیگر پرسش خبرنگار روزنامه آلمانی بود. رئیس جمهور سوریه گفت: « از روزهای آغازین این پرسش از من پرسیده می شد که جنگ تا کی ادامه خواهد داشت و من پاسخ می دادم که بحران می تواند تا مدت زمانی طولانی ادامه داشته باشد. البته عامل خارجی در این مورد آشکار است. یک بحران داخلی در نهایت یا حل و فصل می شود و یا به جنگی داخلی منجر می شود که وضعیت کنونی هیچکدام نیست. دلیل این {وضعیت} عامل خارجی است که تلاش می کند این بحران هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ نظامی طولانی شود. »

اسد درباره اقداماتی که دولتش در راستای اصلاحات انجام داده است نیز گفت: « از آغاز بحران و حتی از چندین سال پیش از ناآرامی ها ما اصلاحات را آغاز کرده بودیم. ما بسیاری از قوانین را که مربوط به وضعیت اظطراری می شوند را لغو کردیم. قانون اساسی را تغییر دادیم و در این زمینه اصلاحات انجام دادیم. شاید غرب بداند و شاید هم از این موضوع اطلاعی نداشته باشد. آنچه غرب نمی خواهد ببیند این است که در اولین هفته های تظاهرات، پلیس کشته داد {و نیروها} شهید شدند. چطور در پی برگزاری تظاهراتی آرام پلیس کشته می شود. در میان تظاهرات کنندگان افراد مسلحی بودند که به نیروهای پلیس شلیک کردند. در برخی موارد آنها در میادین در میان تظاهرات کنندگان به مردم و پلیس شلیک می کردند. »

ادامه دارد…