به گزارش پارس نیوز،  حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مردم در سال ۹۷ مشکلاتی داشتند و حماسه‌هایی را آفریدند، گفت: دشمنان همه توان خود را علیه ملت ایران در سال ۹۷ به کار بردند و علاوه بر این نامهربانی طبیعت را نیز شاهد بودیم و در تابستان امسال، که در پایان آن قرار داریم، مردم از لحاظ آب و برق در ساعاتی در مضیقه بودند.

رئیس جمهور ادامه داد: وزارت نیرو در زمینه رفع این مشکل تلاش‌های خوبی انجام داد و خداوند رحمت خود را بر ما نازل کرد و امیدواریم در سال آینده این مشکلات وجود نداشته باشد.

در سال ۹۷ چهار هزار مگاوات برق خود را از دست دادیم

وی افزود: در سال گذشته به خاطر شرایط دریاچه‌ها، ۴ هزار مگاوات برق خود را از دست دادیم، اما در عین حال ۸ نیروگاه به مدار آمد که بیش از هزار و ۲۰۰ مگاوات برق تولید خواهد کرد. از سوی دیگر در زمینه آب نیز ۱.۱ میلیارد متر مکعب آب مهار شد.

روحانی افزود: خدماتی نیز برای روستاییان در سال ۹۷ انجام گرفت و بیش از ۱۵۰۰ روستا آبرسانی شد. در سال جاری به سه هزار روستا آبرسانی شد و تقریباً همه روستاهای بالای جمعیت ۱۰ خانوار دارای برق شدند.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر مشکلی در سال ۹۷ وجود داشت دولت به فکر بود، اینکه برخی اتهام می‌زنند که مشکلاتی وجود دارد اما دولت برنامه ریزی و توجه نمی‌کند اشتباه است.

وی ادامه داد: دولت می‌داند که مردم در تابستان مشکل داشتند به خاطر همین ۸ نیروگاه ایجاد و آب‌ها نیز مهار شد و طرح‌های فاضلاب شهری توسعه داده شد. بیش از ۳۰ طرح فاضلاب و بخش پالایش و تصفیه آب به ثمر رسیده است. دولت با همه توان و تلاش به دنبال این کار است و انشاالله این اقدامات در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

آمریکایی‌ها می‌خواستند دوباره به تهران بازگردند

روحانی گفت: دشمنان قسم خورده ایران با تمام توان وارد شدند تا جلوی پیشرفت کشور و زندگی عادی مردم را بگیرند. آمریکا بدون هیچ دلیلی همانطور که از بسیاری از تعهدات خود خارج شد از تعهد خود در برجام نیز خارج شد و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند اگر تحریم‌ها را ادامه و فشارها را افزایش دهند می‌توانند به ایران بازگردند، آمریکا یک هدف دارد و آن اینکه دوباره به تهران بازگردد و بر مردم مسلط شود اما به این هدف دست نخواهند یافت. ملت ایران در طول سال‌های انقلاب و مبارزات خود ایستادگی کرد و باز هم ایستادگی خواهد کرد.

وی افزود: آمریکا به این اهداف دست نخواهد یافت همانطور که در گذشته دست نیافته است اما در عین حال اقدامات آمریکا فشارهایی را به ما وارد کرد. کاروان تدبیر و امید مسیری را در سال ۹۲ آغاز کرده بود و پیش می‌رفت و هدف ما هم روشن بود و در این مسیر به قله‌هایی هم دست یافتیم اما راهزنان به ما حمله کردند و موجب شد در این مسیر مقداری متوقف شویم و کار برای ما سخت شود.

هدف آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه به زانو درآوردن ملت ایران است

روحانی گفت: قدرت بزرگ آمریکا و صهیونیسم و ارتجاع منطقه دست به دست هم دادند تا ملت ایران را به زانو در بیاورند و انتقام چهل ساله خود را بگیرند، بنابراین در زمینه ارز و کالا مشکلاتی را ایجاد کردند اما دولت نه نا امید شد و نه خسته شد و نه دست روی دست گذاشت.

وی ادامه داد: پس از آنکه مشکلات ارزی ایجاد شد به طور مداوم به فکر این بودیم که چگونه این نابسامانی‌ها و تنش‌ها را کنترل و مداوا کنیم. نسبت به فشارها و تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شد بخش‌های مختلف دولت مخصوصاً بانک مرکزی توانست تا حد زیادی قیمت ارز را کنترل کند و نگذاشتیم قیمت ارز به حرکت خود ادامه دهد و توانستیم آن را مهار کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: دشمن قصد داشت نرخ تورم را به صورت روزانه افزایش دهد. در شهریور ماه و مهر ماه مشکلات زیادی داشتیم و تورم ماهانه ما ۷ واحد درصد بود اما این تورم را مهار کردیم و به ۱.۶ دهم درصد رساندیم اما فشار و سختی در تهیه برخی اقلام بر مردم وارد شد و مردم سال را با سختی، فشار و مشکلات گذراندند.

نقشه آمریکا در اعمال تحریم‌های بیشتر به ایران خنثی شد

وی تصریح کرد: بدانید که دولت تمام توان و قدرت خود را به کار گرفته و باز هم به کار خواهد گرفت و ما نسبت به آینده نه تنها ناامید نیستیم بلکه کاملاً امیدوار هستیم. در این زمینه رسانه‌های ما وظیفه دارند در جامعه اتحاد و امید ایجاد کنند البته مشکلات هست اما می‌توان از آن عبور کرد.

روحانی اظهار داشت: آمریکا در تحقق اهدافی که مدنظر داشت ناموفق بود و انتظار داشت بعد از خروج از برجام بلافاصله ایران نیز از برجام خارج شود و سپس اروپا نیز از آمریکا حمایت کرده و از برجام خارج شود اما به هیچکدام از اهداف خود دست نیافت. جمهوری اسلامی ایران به صورت حساب شده عمل کرد و مورد احترام جامعه بین المللقرار گرفت. ما نقشه آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی جامعه بین المللی را خنثی کردیم. اروپا هم زیر بار آمریکا نرفت. امروز جز چند کشور کوچک، همه کشورها هم‌پیمان ایران هستند.

دستور رئیس‌جمهور برای تهیه لایحه شکوائیه علیه بانیان تحریم‌های آمریکا

رئیس جمهور گفت: بخش حقوقی دولت شامل معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزیر دادگستری و وزیر خارجه مسئول هستند لایحه شکوائیه علیه همه آنهایی که در آمریکا در تبانی و اجرای تحریم دخالت دارند به عنوان جنایت علیه بشریت تهیه کرده و این لایحه را در دادگاه صالحه در داخل کشور مطرح کنند. اگر دادگاه به نفع این لایحه حکم دهد آن را دنبال خواهیم کرد.

روحانی اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا در واقع علیه حکومت ایران و فناوری هسته‌ای نبوده است بلکه علیه زندگی عادی ملت سلامت بوده است.

روحانی همچنین گفت: نکته دیگر این است که ما نیاز به ابزار جدیدی داشتیم برای اینکه بتوانیم از این مرحله عبور کنیم. من در سخنرانی قبلی خود این موضوع را اعلام کردم و حتی یک بار به صورت خصوصی خدمت مقام معظم رهبری رسیدم که در آن چندین نفر از مسئولان رده بالای نظام هم حضور داشتند. به ایشان گفتم که ما امروز در شرایط جنگ روانی و اقتصادی هستیم، آیا شما قبول دارید در این شرایط هستیم؟ رهبری هم فرمودند بله قبول دارم. در ادامه به ایشان گفتم آیا قبول دارید در چنین شرایطی نیاز است یک نفر مبارزه در این جنگ را اداره کند همانند جنگ تحمیلی؟ در زمان جنگ تحمیلی امام (ره) فرماندهی جنگ را بر عهده داشتند و مقداری از آن را با مقام معظم رهبری و بخش دیگر آن را با آقای هاشمی رفسنجانی اداره می‌کردند و همه کشور از آنها حرف‌شنوی داشتند.

رئیس‌جمهور افزود: من به مقام معظم رهبری گفتم شما نیز فرماندهی این جنگ اقتصادی را قبول کنید و دولت با تمام توان کنار شماست تا فرامین شما را اجرا کند. ایشان به بنده گفتند که حرف شما صحیح است ولی فرمانده جنگ اقتصادی باید رئیس جمهور کشور باشد. حال قصد من از بیان این موضوع آن است که می‌خواهم بگویم ما مسیر را از لحاظ ساختاری به پیش رفته ایم. در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه به همراه عده‌ای دیگر تصمیمات کلان را اتخاذ می‌کنند و تصمیمات این جلسه برای همگی لازم الاجراست. همین شورا در موضوع ارز دست ما را باز کرد و توانستیم از آن مشکل عبور کنیم.

لحظه‌ای از توطئه‌های دشمن غفلت نمی‌کنیم

وی خاطرنشان کرد: من امروز می‌خواهم به ملت بزرگ ایران بگویم که مطمئن باشند ما لحظه‌ای از توطئه‌های دشمن و مشکلات مردم غفلت نمی‌کنیم و با تمام توان تلاش می‌کنیم تا این مشکلات را حل کنیم. امروز ما برای آنهایی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند و طبیعتاً در سختی بیشتری هم هستند در حد توان‌مان افزایش حقوق اعمال کرده ایم. امروز در بخش پزشکی هم تصمیمات لازم را اتخاذ کردیم بنابراین این راه را ادامه می‌دهیم. ما امروز به تمام اقشار کم برخوردار همانند آنهایی که تحت پوشش کمیته امداد هستند در حد توان کمک می‌کنیم. پرداختی ما نسبت به چند سال پیش بیش از چهار برابر شده است ولی در عین حال نیازمندی مردم خیلی بیشتر از آن چیزی است که امروز به آنها می‌پردازیم.

روحانی همچنین ضمن اشاره به موضوع اشتغال گفت: تمام توان خود را برای ادامه تولید در کشور و در کنار آن ایجاد اشتغال به کار خواهیم بست. در تلاش هستیم تا کالاهای اساسی به آسانی در دسترس مردم قرار گیرد. ما تا به امروز چیزی بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار کالای اساسی در اختیار مردم قرار داده ایم. البته نسبت به شیوه تخصیص کالاهای اساسی به مردم انتقاداتی وجود دارد که در سال آینده ممکن است برخی از آنها را تغییر دهیم. امروزه در تلاش هستیم تا مردم برای تأمین کالاهای اساسی خود در زحمت نباشند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما کمک‌های خود را در سال آینده همانند امسال ادامه خواهیم داد ولی از تعزیرات و سازمان حمایت خواهش دارم تا بیش از گذشته در صحنه باشند. دولت با سختی ارز را تهیه می‌کند و گوشت می‌خرد و به سختی به کشور می‌رساند تا در اختیار مردم قرار گیرد ولی برخی نمی‌گذارند این کالاها به دست مصرف کننده واقعی برسد، این انصاف نیست. البته قبول دارم که اکثریت واردکنندگان و صادرکنندگان ما انسان‌های خوبی هستند ولی متأسفانه بین آنها کسانی حقوق مردم را رعایت نمی‌کنند و به فکر منافع زودگذر خود هستند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در این شرایط ستاد حمایت، تعزیرات و قوه قضائیه همچنان که در این چند ماه کمک کرده‌اند باید در این حوزه بیشتر ما را یاری کنند. امروز ما در شرایطی هستیم که اگر با هم متحد باشیم می‌توانیم از این مشکلات گذر کنیم و دولت تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را حل کند.

روحانی خاطرنشان کرد: ان شاءالله با هماهنگی و تلاش بیشتر در سال آینده بتوانیم شرایط بهتری داشته باشیم و دشمن را از مسیر و اقداماتش مأیوس کنیم. در پایان می‌خواهم بگویم مردم در تعطیلات عید و در ایام شادی به سر می‌برند. در این شرایط باید همگی کمک کنیم تا سفرهای سالمی داشته باشیم. همه مامورینی که در سفرهای نوروزی مسئولیت‌های مختلفی دارند برای کمک به مردم ان شاءالله بتوانند بیش از پیش ادای وظیفه کنند. از همه دستگاه‌ها خواستارم که در ایام عید حضور و نظارت شان را بیشتر کنند.

رسانه‌ها مردم را ناامید نکنند

وی گفت: امروز می‌خواهم از تمام اهالی رسانه خواهش کنم همچنان که در طول سال در کنار مردم بودید، مسائل و مشکلات را بیان کردید و حتی از دولت نقد کردید، همه اینها برای ما می‌تواند مهم و ارزشمند باشد. ما از نقد سالم به خودمان استقبال می‌کنم ولی باید توجه داشته باشید که نباید مردم را مأیوس کنید.

روحانی گفت: نباید شکاف در بین مردم ایجاد شود. نباید مسئولین متهم شوند. من شهادت می‌دهم تمام بخش‌های دستگاه‌های اجرایی در حال تلاش هستند. حال در این مسیر ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد که اصحاب رسانه باید به ما تذکر دهند.

هرچه لعنت دارید بر سر آمریکا و صهیونیسم بزنید

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: دشمن و توطئه‌گر اصلی را نباید از یاد ببریم. هر چه لعنت دارید بر آن کسی بفرستید که این شرایط را برای کشور به وجود آورد. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها این شرایط را برای ما به وجود آوردند. ارتجاع منطقه باعث ایجاد این شرایط در کشور شده است.

وی افزود: عده‌ای مشکلات مدیریتی را در این موضوعات دخیل می‌دانند که باید بگویم همین مدیریت ما بود که توانستیم چهار فاز مهم پارس جنوبی را افتتاح کنیم. ۱۱ میلیارد دلار پروژه در پارس جنوبی افتتاح شد. چهار استان ما به راه آهن سراسری متصل شد که اینها همگی نشان از مدیریت دارد. دولت امروز وظایف خود را در این حوزه انجام می‌دهد.

روحانی در پایان گفت: ان شاءالله سال آینده سال بسیار مبارکی برای ملت ایران، اصحاب رسانه و همه ما باشد. سال آینده سال مولا امیرالمومنین (ع) است چراکه سال جدید را با ولادت ایشان آغاز می‌کنیم. ان شاءالله سال علی بن ابی طالب برای همه ما مبارک باشد.