به گزارش پارس ، کیهان به نقل ازروزنامه آمریکایی واشنگتن پست ضمن انتشار این مطلب نوشت: با کمکی که نیروهای حزب الله به ارتش سوریه کردند، ایران به عنوان حامی اصلی آنها، به عنوان بزرگ ترین پیروز این مناقشه منطقه ای در خاورمیانه ظهور کرده است.
این روزنامه نوشت: پس از آنکه ارتش سوریه به کمک حزب الله شهر راهبردی القصیر را از چنگ شورشیان خارج کرد، دوستان و هم دشمنان ایران به یک حقیقت جدید پی بردند و آن اینکه توازن قوا در منطقه به سمتی پیش می رود که مطلوب تهران است و نیز اینکه تحولات سوریه ثابت کرده که خاورمیانه هنوز با پیامدهای « بهار عربی» (بیداری اسلامی) دست و پنجه نرم می کند.
این روزنامه می افزاید: موفقیت ایران در سوریه می تواند در ابعاد دیگری نیز خود را نشان دهد بطور مثال این پیروزی بر برنامه هسته ای ایران، عراق و لبنان و حتی برخی موارد دیگر نیز موثر است. بدین ترتیب سیاست های منطقه ای ایران گسترش یافته و حتی موجب افزایش اعتبار آن نیز می شود.
واشنگتن پست معتقد است: اسد ثابت کرد به راحتی و به تنهایی نمی تواند در این بحران دست برتر داشته باشد، از این رو با ورود نیروهای حزب الله به سوریه موفقیت ارتش در جنگ با شورشیان قطعی شد. از آنجا که حزب الله بخشی از راهبرد ایران به شمار می آید وضعیت اخیر سوریه یک پیروزی برای بلوک ایران، سوریه، عراق و حزب الله در برابر بلوکی است که از سوی آمریکا حمایت می شوند. شورشیان در حالی شکست می خورند که از آغاز بحران سوریه تاکنون غرب با همراهی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ترکیه تلاش گسترده ای را برای ساقط کردن حکومت اسد انجام دادند.
همزمان روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیلی نوشت: جنگ القصیر و آزادسازی این منطقه استراتژیک اولین تمرین هجومی حزب الله بود. حزب الله تا پیش از نبرد القصیر که در آن به یاری ارتش سوریه شتافت و در آزادسازی این شهر نقش داشت، هیچگونه حمله تهاجمی نداشته و تنها به دفاع می پرداخت.
الاخبار درخصوص این مساله که لبنانی های زیادی در روستاهای مرزی با سوریه زندگی کرده و حزب الله به حمایت از آنها می پردازد، نوشت: آزادسازی القصیر نتایج زیادی داشت که از جمله آنها ممانعت از قاچاق سلاح و تردد عناصر مسلح بین دو کشور بود.
الاخبار درخصوص به راه افتادن جنگ سنگین در القصیر نوشت: القصیر، بخش جداناپذیر از معرکه دمشق و اطراف آن بود و علاوه بر آن یکی از شهرهای مهم استان حمص و از منظر راهبردی در منطقه ای بسیار مهم قرار دارد که برخی از شهرهای مهم سوریه را به یکدیگر مرتبط می کند.