/یادداشت سیاسی خبرنگار پارس/ یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم با تمامی فراز وفرودها، متن ها و حواشی آن گذشت و در نهایت ملت بزرگ و شریف ایران اسلامی با تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری حماسه سیاسی را که ایشان در ابتدای سال عنوان فرموده بودند به منصه ظهور رساند که نتیجه آن چیزی نبود جز بر هم زدن تحلیل های رسانه های بیگانه و نقش بر آب کردن توطئه های دشمنان. اما از آنجا که نگاه و بررسی مسیر طی شده جهت آسیب شناسی و تحلیل اشتباهات گذشته از ضروریات عقلی و آموزه های دینی به شمار می رود این نوشتار سعی بر آن دارد تا در حد مقدور به آن بپردازد.

متاسفانه یکی از آسیب ها و نقاط انحراف در مبارزات انتخاباتی استفاده ابزاری از ارزشهای دینی و انقلابی بوده است. برای مثال وقتی فردی کاندیدای رقیب خود را به حرکت میان حق و باطل متهم می کند این معنی به اذهان مخاطبین متبادر می شود که اینجا آوردگاهی جهت کسب اطمینان و رای اعتماد ملت نیست بلکه میدان مبارزه حق و باطل است که البته ایشان به طور ضمنی و مستتر خود را حق و رقیب یا رقیبان را باطل می خواند و صد البته که این لحن می تواند به گونه ای استفاده ناصواب از گفتمان جهاد و مبارزه علیه باطل در آموزه های مذهب شریف اهل بیت باشد که در سیره و فرمایشات ایشان به صراحت طرح گردیده است.

همچنین استفاده از تعابیری نظیر رسیدن تا خیمه های دشمن و گام آخر تا فتح آن و یا عناوینی نظیر جبهه تردید که می تواند دوران جنگ صفین و خیانت خوارج را یادآور شود نیز به شکلی دیگرهمین مسیر را پیش روی افکار عمومی قرار می دهد. علاوه بر آن طرح خود و جبهه سیاسی حامی خود به عنوان یگانه ترجمان اصیل گفتمان انقلاب اسلامی و ولایت پذیری، معرفی کاندیدای مورد حمایت به عنوان یگانه اصلح در آسمان و زمین، استفاده از مناسک مذهبی نظیر شور عزاداری در مراسم تبلیغات انتخاباتی ویا برجسته کردن تصاویر شهدای سرافراز هسته ای بر روی پوسترهای تبلیغاتی را می توان به عنوان نمونه هایی دیگر یاد کرد.

این نوع نگاه و بهره گیری از ارزشها وگفتمان ناب انقلاب اسلامی وفرهنگ ولایت و شهادت می تواند به نحوی خرج کردن از کیسه ارزشها تلقی گردد که پس از عدم اقبال مردم به این چهره ها و جبهه های سیاسی حامی ایشان به گونه ای شاهد شائبه عدم اثربخشی این ارزشها و گفتمان انقلاب اسلامی دربرخی رسانه ها هستیم. (نگاهی به صفحات شخصی افراد در سایت های اربتاطات جمعی نشان می دهد که علیه گفتمان انقلاب اسلامی فضا سازی شده است) در صورتی که تاثیر گذاری و پایگاه اجتماعی و مردمی این گفتمان در داخل با خلق حماسه سیاسی و در فضای بین المللی در محور مقاومت ضد صهیونیستی و امواج برخاسته از بیداری اسلامی به صورت آشکارا قابل لمس ومشاهده است.

لذا همه ما باید بدانیم که ارزشها و گفتمان انقلاب و ولایت در جای جای میهن عزیز اسلامی ساری و جاری است و هیچ فرد، جبهه و یا جناح سیاسی نباید برای کسب توفیق در انتخابات از آن ها هزینه کند زیرا اینگونه اقدامات علاوه بر اینکه غیر اخلاقی است وجهه شرعی نیز ندارد.

 

/مسعود عزیزی/