به گزارش پارس نیوز، 

برای نخستین بار منتشر شد؛

/ استعفای منتظری رأی‌گیری شد

 مستند «روایت رهبری» ساخته نقویان شب گذشته از شبکه یک صدا و سیما پخش شد. در این مستند روایت، صدا و فیلم‌های دست اولی از دوران امام خمینی(ره) و مجلس خبرگان رهبری در سال ۶۸ پخش شد.

در ساعت ۱۰ و ۲۳ دقیقه شبانگاه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی چشم از جهان فرو بسته است و به ملکوت اعلی پیوست اما در اردیبهشت همان سال امام خمینی(ره) به رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و سران کشور دستور دادند برخی مفاد قانون اساسی مورد بازنگری واقع شوند که از آن جمله می‌توان به حذف شرط مرجعیت برای رهبری اشاره کرد.

روز بعد از فوت امام خمینی، ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی، به محل برگزاری یکی از سرنوشت‌سازترین جلسات تاریخ انقلاب بدل شد، جلسه صبح تنها به خواندن وصیت‌نامه امام گذشت اما از ساعت ۳ بعداز ظهر روز ۱۴ خرداد تعیین رهبری نظام در دستور کار مجلس خبرگان قرار گرفت.

مرحوم آیت‌الله مشکینی رئیس وقت مجلس خبرگان رهبری می‌گوید باید برای رهبری بعدی تصمیم‌گیری شود. وی به موضوع انتخاب آیت‌الله منتظری به قائم‌مقامی رهبری اشاره می‌کند و این را برای نمایندگان عنوان می‌کند که اگر بخواهیم رهبری آقای منتظری از دستور کار مجلس خارج شود باید استعفای وی را به رأی بگذاریم که با اکثریت و تنها دو رأی مخالف این مورد تصویب می‌شود.

در همین میان آیت‌الله محمدی‌گیلانی وقت صحبت می‌گیرد. وی خاطره‌ای از دیدار خودش با امام در سال ۶۲ عنوان کرد. وی گفته است در آن زمان بحث‌های درباره انتخاب منتظری به قائم‌مقامی رهبری از سوی مجلس خبرگان رهبری در دستور کار بوده است. گیلانی دلایل مخالفت خود را با منتظری اعلام و به امام می‌گوید. امام خمینی(ره) هم از انتخاب وی ابراز نگرانی کرد و ناراضی است، امام به گیلانی می‌گوید که به هاشمی خبر دهد تا برای جلسه به جماران برود، هاشمی هم در این جلسه موضوع را تأیید می‌کند.

در این مستند روایتی دیگری هم وجود دارد که برای مخاطبان جالب به نظر آمد. اینکه منتظری در سال ۶۴ طی نامه‌ای به امام و مجلس خبرگان خود را برای انتخاب مقام رهبری شایسته نمی‌دانسته و این موضوع برای بار سوم اتفاق می‌افتد. وی در گذشته نیز ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی را به شهید بهشتی واگذار کرده و از  امامت جمعه‌ تهران نیز به دلیل جامع‌الشرایط بودن آیت‌الله خامنه‌ای استعفا داده بود.

این مستند قسمت‌های جذاب دوم و سومی نیز دارد که پنج‌شنبه پخش خواهد شد.