به گزارش پارس نیوز، 

 حجت‌الاسلام صالحی معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در  نشست مسئولین واحد خواهران دفاتر نهاد استان تهران ضمن تبریک پیشاپیش ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)  و روز زن ‌و همچنین میلاد حضرت امام(ره) گفت: بخواهیم یا نخواهیم امروز به‌واسطه اقتضائات اجتماعی و زندگی جدیدی که در نظام اجتماعی ما حاکم شده است زن در جامعه، مرجعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و... پیدا کرده  است.

وی ادامه داد: امروز زنان در جامعه تأثیرگذار شده‌اند و این به‌معنای نفی جنسیت مردان نیست بلکه در کنار مردان، زنان هم  مرجعیت پیدا کرده‌اند. زنان  امروز هم مرجعیت علمی، هم مرجعیت سیاسی وهم مرجعیت اجتماعی دارند. با توجه به یک‌سری از علل و عوامل ضریب تأثیرگذاری آنان از مردان در جامعه نسبت به گذشته بیشتر شده است. در عرصه انقلاب  عالمان روشن‌بین معتقد بودند که زن باید رسالت اجتماعی خود را بیشتر از گذشته انجام بدهد، لذا سعی می‌کردند از این منظر زندگی فاطمه زهرا(س) را تفسیر بکنند تا زنان جامعه ما متأثر از آن نگاه سنتی که در گذشته وجود داشت کمی انگیزه بروز و ظهور مثبت در جامعه پیدا کنند.

صالحی ادامه داد: توجهی که حضرت امام(ره) به زنان داشتند  وآن نقشی که که زنان خیابان چهارمردان قم پیدا کرده بودند و انگیزه‌هایی که آنان به شوهران و فرزندان خود می‌دادند، در دفاع مقدس گویای اهمیت زنان در عرصه انقلاب است. امروز تقریباً لازم نیست با انگیزه‌بخشی به زنان بخواهیم از مرجعیت علمی آنها صحبت کنیم، بلکه باید به‌واسطه این که حضورشان پررنگ شده به ظرافت‌های این حضور و افزایش اثرگذاری مثبت و کاهش اثرگذاری‌های منفی آن توجه کنیم.

وی افزود: امروز در بعضی از دانشگاه‌های ما، بلکه شاید بتوان گفت در همه دانشگاه‌های ما بالای 50 درصد از دانشجویان ما خانم هستند. من خودم در کلاس‌هایی که داشته‌ام این امر را به‌صورت کامل درک کرده‌ام؛ البته این خودش به یک معنا آسیب است، زیرا  اگر بخواهد کفه سنگین یک گرایش علمی فقط به‌سمت یک جنسیت برود آن هم بدون آمایش علمی، در آینده حتماً  دچار مسائل و مشکلات جدی می‌شویم، کمااینکه الآن هم غرب دارد این کار را می‌کند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: به هرحال نمی‌توانیم از نقش و تأثیرگذاری زنان در دانشگاه غافل بشویم. شما بهتر از من می‌دانید برای تحقق و انسجام‌بخشی به انگیزه‌های سیاسی، بخش زیادی از این فعالیت‌های سیاسی با محوریت مباحث زنان در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود. ظاهر کار یک بحث فرهنگی یا حتی علمی است، اما عقبة کار یک بحث کاملاً سیاسی است.

وی افزود: به همین دلیل هم هست اگر ما امروز در اولویت‌های مسائل فرهنگی‌مان و به‌تبع آن مسائل سیاسی‌مان مسائلی مثل مسئله خانواده، سبک زندگی و آسیب‌های اجتماعی را مطرح می‌کنیم. یک علت عمده آن این است که محور این مسائل، زنان در دانشگاه‌ها هستند. حتی اگر با نگاه کمّی هم بخواهیم مباحث خودمان را در اولویت قرار بدهیم باید به همه موضوعات توجه کنیم. صرف‌نظر از این که چقدر این مسائل در بنیان‌سازی روحی و روانی و فکری دانشجویان ما اثرگذار هستند.

صالحی گفت: همانطور که مستحضرید و در رویکردهای جدید نهاد هم مشاهده کرده‌اید، مسائل آسیب‌های اجتماعی جزء اولویت‌های برنامه‌های ما قرار گرفته است. حالا اینکه در یک دفتر چگونه می‌شود به این آسیب‌ها توجه کرد و ما مانع پیشگیری بشویم و یا بعضی از این آسیب‌ها را کمک و هدایت بکنیم، بخش زیادی از آن به اقتضائات و توانمندی‌های دوستان در دفاتر بر می‌گردد و ستاد نمی‌تواند تصمیمات جزئی برای دفاتر بگیرد.

وی گفت: یک بخشی هم برمی‌گردد به ستاد و تعاملاتی که در اینجا دارد اتفاق می‌افتد و ارزیابی‌هایی که نسبت به عملکرد دفاتر از این منظر می‌تواند داشته باشد. اما به هرحال، اگر صحبت از آسیب‌های اجتماعی می‌شود به نظر بنده، اگر بخواهیم نگاه جنسیتی داشته باشیم زنان در دانشگاه اولویت دارند، چون  با توجه به رشد یک درصدی آسیب‌های اجتماعی زنان در دانشگاه، حتماً اثرگذاری آن به‌مراتب چند برابر همین آسیب‌ها در آقایان است. ضمن این که سرعت رشد این آسیب‌ها در زنان از مردان بیشتر شده است.

حجت‌الاسلام صالحی ادامه داد: مقدار آسیب‌ها در زنان نسبت به آقایان به دلایلی خیلی کمتر است، اما سرعت رشد به مراتب بیشتر است. اگر صحبت از آسیب‌های اجتماعی می‌کنیم حتماً به این مسئله خانواده محوری باید توجه کنیم. در آمار پایش دانشگاه که وزارت علوم هر ساله بررسی می‌کند، در سال 94 تعداد دانشجویانی که  ابراز کرده‌اند از جانب خانواده‌ احساس حمایت نمی‌کنند قابل توجه بود، در سال 95 و 96   این آمار بیشتر و بیشتر شد. حتماً این در افزایش رشد آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه اثرگذار است، چون طبق پایش‌هایی که ما داریم خانواده اولین مرجع اصلی اثرگذار در دانشجو، دانش‌آموز و... است. خانواده کماکان تأثیرگذار بوده و این مزیت جوامع شرقی است، به‌خصوص جوامع دینی که در آنها خانواده محوریت کار را برعهده می‌گیرد.

وی افزود: وقتی دانشجویان می‌گویند احساس حمایت نمی‌کنند، این باید ما را حساس کند. خب محوریت خانواده با کیست؟ حتماً با مادر است. مرد تسهیل‌گر است، اگر گفته شده مردی که برای معیشت خانواده خودش زحمت بکشد مثل کسی است که در راه خدا دارد شمشیر می‌زند، این نقش تسهیل‌گری است و نقش تربیتی مستقیم نیست. حتماً  یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در تربیت مادر است. مادران جامعه کجا تربیت می‌شوند؟ در همین دانشگاه تربیت می‌شوند. لذا دفاتر ما به اندازه وسعشان نباید از این مسائل غفلت بکنند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: من در همایش مسئولین دفاتر عرض کردم دو سه قرن است که در جوامع غربی  سعی می‌کند جامعه را  از رابطه تک شریکی به تعدد روابط در این حوزه ببرند و بعد بروز و ظهورش در نحوه پوشش‌، تمایل به برهنگی‌ و دفاع از حقوق همجنس‌گرایان، سقط جنین و... می‌باشد، که در غرب نمادهای متعدد داشته است که  این موضوع چالش بین دین و حقوق را در آنجا ایجادکرده است.

وی ادامه داد: الآن همین موج در جامعه ما هم بروز و ظهور خودش را متناسب با فضای فرهنگی پیدا کرده و دارد. ما نمی‌توانیم نسبت به این مسئله غفلت بکنیم. اگر ما مسئله پوشش را مطرح می‌کنیم مسئله ما  مسئله دو تار مو نیست یا مسئله لباس نیست، مسئله این است که گاهی اوقات این رفتارها، بروز و ظهورش، ترویج‌گر و تسهیل‌گر یک مسئله اجتماعی است که در دنیا اتفاق افتاده است.

وی گفت: اگر ما به ادبیات علمی  مجهز شدیم، فردا در مواجهه با رئیس دانشگاه، او  نگاه ما را نازل نمی‌بیند و فکر نمی کند فقط  ما گیر دوتا تار مو هستیم. وقتی به او بفهمانیم که در پشت این مسئله یک جریان بنیان‌ برافکن اجتماعی دارد تحقق پیدا می‌کند که اگر تحقق پیدا کرد و ایجاد شد، که ما بعضی از آثار آن را داریم می‌بینیم، این کل جامعه را با همه بنیان‌های اجتماعی‌اش از بین خواهد برد. آن وقت شما نمونه‌هایش را می‌بینید.

صالحی در ادامه به کانال‌های کراش‌یابی اشاره کرد و گفت: در دانشگاه حتماً با کانال کراش‌یابی مواجه شده‌اید و دیده‌اید که در آنجا گاهی  اظهارات همجنس‌گرایانه  اتفاق می‌افتد. این یکی از موضوعاتی است که باید با نگاه علمی به آن توجه کرد. حتی ما یک جاهایی باید در این زمینه  تغییر ادبیات هم بدهیم. هیچ اشکالی ندارد که ما با ادبیات پراگماتیستی بیاییم و به این مسائل توجه کنیم، چون الآن مخاطب ما لزوماً آدمی نیست که بخواهد بر اساس باورها تصمیم‌گیری کند.

وی تشریح کرد: یکی رویکردهای دیگری که باید بدان  اشاره کرد، بحث پژوهش‌محوری است. اگر پژوهش‌ها به‌صورت مناسبی گردآوری بشود دست ما پر می‌شود. ما در ده‌ها مجمع علمی می‌توانیم مبانی مکتب اهل‌بیت(ع) را به‌راحتی ترویج کنیم. شما خواهران محترم به اندازه عِده و عُده‌ای که در دفاتر دارید می‌توانید در بعضی از این موضوعات هم، پژوهش محورانه کار کنید. به هرحال مخاطب شما اساتید دانشگاه هستند و این دست شما را پر می‌کند.