به گزارش پارس نیوز، 

محمد صادق خرازی کارشناس مسائل سیاسی و نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد در برنامه « رو در رو» که از شبکه چهار سیما پخش شد، با اشاره به انتشار بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اظهار کرد: دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بسیار ستودنی است. رهبری تحولات تاریخی را مبنا دانستند که مسائل مهمی را برای آینده طرح کنند، در واقع ایشان یک پل از گذشته به آینده ساختند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: طرح مطالب فارغ از واژه ها و ترمینولوژی هایی که در ادبیات سیاسی هر کشور و یا هر انقلابی وجود دارد، ایشان به مسائل پرداختند و آسیب‌شناسی کردند. آنچه که در این آسیب شناسی مهم است بر تحولات ۴۰ سال گذشته است توصیه هایی است که می‌تواند چراغ راه آینده مردم باشد.

وی افزود: در این آسیب شناسی ها شما می‌بینید که صحبت از ریزش ها و رویش ها میکنند و در بحث رویش های انقلاب رویش ها را ایستا نمی‌دانند. ایشان رویش ها را متحول می دانند و معتقدند در زمانی این رویش ها بیشتر می شود.

خرازی یادآور شد: در بحث عدالت خواهی ایشان عدالت و انصاف را در کنار هم قرار دادند و در بحث نقدهایی که به عدالت اجتماعی توسعه و پیشرفت کشور می‌شود سخاوتمندانه از پیشرفت ها و توفیق های بزرگ در دولتهای مختلف سخن گفتند.

وی گفت: همانگونه که دیدیم مقام معظم رهبری همانطور که به بحث های مهم اقتصادی پرداختند به عدالت اجتماعی هم پرداختند، به همان اندازه به عدم تحقق بعضی از وعده هایی که در انقلاب داده شده بود هم پرداختند. رهبر انقلاب به بیان واقعیت ها پرداختند.

خرازی با تاکید بر اینکه رهبری در بیانیه دقیق به مفاهیم پرداختند، افزود: در واقع رهبر معظم انقلاب اسلامی در برخی از موارد مفهوم سازی کردند و در بعضی از جنبه ها به ویژه وجوه انقلاب کبیر اسلامی در ایران و پیشرفت های مردم همچنین دستاوردهای بزرگی انقلاب داشته مفاهیمی را آوردند که این مفاهیم در ادبیات سیاسی ایران به تدریج جا پیدا کرده است.

وی بیان کرد: وقتی که انقلاب شد در بعد داخلی یک پیام داشت استقلال آزادی و در نهایت جمهوری اسلامی و برای اینکه این شعار جا بیفتد می‌شود گفت که بحث‌های بسیار کلانی در اتاق‌های فکر جمهوری اسلامی صورت گرفت. در اتاق‌های فکر جمهوری اسلامی برخی استقلال را مقدم می‌دانستند و بعضی آزادی را، ولی  ایشان استقلال و آزادی را مکمل هم می دانستند. برای تکامل اصول انقلاب استقلال بدون آزادی را بی معنا می دانستند و آزادی بدون پشتوانه استقلال را هم نفی می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: در حقیقت ایشان وارد مرحله‌ای از گفتمان سازی هستند که انقلاب زمانی فراتر از گذشته خود و به تمدن سازی می پردازد.در دوران معاصر تحولاتی که این تمدن اسلامی جدید ایجاد کرده را ببینید که در قامت منطقه‌ای خود تبدیل به فرهنگ مقاومت شده است.

خرازی ادامه داد: این تمدن اسلامی در مسائل داخلی تبدیل به مبانی و اصول و ترمینولوژی هایی شده که اینها در شعارهای نخست روزهای انقلاب نبود بلکه اینها زایش های تدریجی است که در مسیر شکل گیری انقلاب محقق شد.

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل در رابطه مرزبندی در روابط خارجی و عزت ملی با توجه به تکرار واژه قدرت، امنیت و اقتدار که ۱۸ بار در بیانیه استفاده شده،  عنوان کرد: آن زمان که انقلاب شد شعاع پیام انقلاب از مرزها عبور کرد و تاثیرات بسیار شگرفی را انقلاب در میان ملل و نحل گذاشت.

خرازی ادامه داد: پشتوانه فکری این موج فکری عظیم برخوردار از مفاهیم نبود انقلاب بیشتر جنبه داخلی داشت و پیام داخلی آن نفی استبداد بود همچنین استقرار جمهوری اسلامی پیام انقلاب بود.

وی گفت: پیام انقلاب در داخل استقرار خوبی‌ها و فضیلت‌ها و همچنین نفع رذیلت ها و استقرار یک آزادی و استقلال کشور که آسیب دیده بود در پیام انقلاب بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه انقلاب در خارج از کشور آن پیام گسترده و وسیع خود را نداشت ادامه داد:  یک بار متوجه می شویم که انقلاب پایگاه و جایگاه عظیمی در بین ملت ها پیدا می کند شعاع نورانی آن روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

خرازی گفت: اگر به دوردست ها سفر کنید می بینید که در ابعاد مختلف انقلاب مخاطب خودش را دارد لذا لازم و ضروری بود که برای بیرون از مرزها هم پیامی و آن ترمینولوژی و آن در واقع اعتقاد دینی و ملی ما وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: یک بعد از این پیام مخاطب بیرون مرزها را دارد می‌بینید که ما در اول انقلاب در شعارهای خود هیچگاه گفتیم که می رویم و به داد ملت ها می رسیم از فلسطین نام می بردیم ولی آن مفاهیمی که در ادبیات سیاسی خود استفاده می‌کردیم این چیزها نبود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به یکباره دیدیم که در هر جایی که یک مقاومتی بوده و یک امت اسلامی وجود داشت و مشکلی داشت انقلاب اسلامی کنار آن ملت قرار گرفت و در نهایت شما ببینید امروز دغدغه نظام سلطه مفهوم مقاومت است.

خرازی تاکید کرد: شما هم این مفهوم مقاومت را در نظر بگیرید، مقاومتی که در خاورمیانه شکل می گیرد دست استعمار و دست استکبار و نظام سلطه را هم با هم و پشت سر هم قطع میکند و این چیزی نیست که خواسته نظام سلطه باشد.

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل تاکید کرد: مفهوم مقاومت آن چیزی است که برای آن هزینه بسیار داده شده است ما در حقیقت فرای مرزهایمان آمده ایم و کار کردیم یک روز می گفتند تحقق امنیت را در مرزهای خودمان جستجو کنیم.

خرازی گفت: ماهیت فاشیزم و تروریسم در دنیای معاصر به گونه ای شده است که برای تحقق امنیت چاره ای ندارید و باید بیرون از مرزها فعال باشید.

وی اظهار کرد: نُرم های جهانی به هم ریخته است یکی از این آرم ها ۱۱ سپتامبر بود چه کسی باور میکرد چهار دهه پیش نظام جهانی به قدری آسیب‌پذیر می‌شود که تروریزم ای که خودشان ساخته بودند می تواند به خودشان آسیب بزند در ساختمان‌های تجارت جهانی را پایین بیاورد.

خرازی افزود: چه کسی فکر می‌کرد که تروریسم بتوانند در خانه آنها به خودشان آسیب بزند؟ ما چاره‌ای نداشتیم که در ساختار سازی برای امنیت به مفهوم سازی که رهبری برای امنیت داشتند به این مفاهیم گسترده برسیم که برای تحقق آن باید در مدیترانه حضور داشته باشیم به برای امنیت باید در باب المندب حضور داشت برای امنیت باید در شبه‌قاره حضور داشت.

خرازی تصریح کرد: این واقعیت است که امروز تحقق امنیت برای مردم ما در مرزهای ما به وجود نمی‌آید لذا خون میدهیم و شهید می‌دهیم و استقبال می‌کنیم از اینکه بتوانیم امنیت مردم خودمان را با ساختار جدید و نوین پیوند بزنیم.

وی گفت: این ها تجربه های به دست آمده است و درس‌های یک انقلاب است که اگر بخواهیم در حقیقت یک مقدار فارغ از جدول بندی های سیاسی یک مقدار اعتقادی به اینها نگاه کنیم می‌بینیم که اینها درس های انقلاب است.

خرازی تاکید کرد: انقلاب درس های خود را به فرزندان خود می دهد فرزندان انقلاب می‌توانند روزبه‌روز ابعاد جذاب‌تری را برای خودشان دریافت کنند و کار کنند.

وی تصریح کرد: انقلاب در پیام خودش استقلال و آزادی را داشت پیشرفت توسعه را آرزو می کرد اما مفهوم سازی نکرده بود شما در بعد اقتصادی می بینید که دسترسی کلان اقتصادی پیوندهای عمیق بین اقتصاد صنعتی و اقتصاد تکنولوژی دسترسی به اهداف بلند مدتی که دولت ها آن را جستجو می کنند، اینها همه امروز در متن همین تجربه تاریخی است که انقلاب به وجود آورده است.

خرازی بیان کرد: انقلاب می‌خواهد از امنیت بگوید و ابتدا ساختار قدرت را می‌سازد از آن سو مقاومت را مفهوم‌سازی می‌کند و پیشرفت اقتصاد را تعیین می‌کند. انقلاب یک مجموعه ای است مانند کشکولی از همه تجارب به همه آرمان ها و ایده ها که در یک جا مطرح شده است.

خرازی همچنین درباره تحقق عدالت گفت: پیام رهبری پیام جامع است و ایشان در بخش عدالت و انصاف گفتند که به بسیاری از اهداف خود نرسیده ایم و عملکرد دولت ها و اشخاص را به چالش می کشند.

وی افزود: وقتی سخن از عدالت می کنیم باید نقش جوان‌ها، زنان و اقلیت ها را مطرح کنید و در نظر بگیریم و وقتی سخن از عدالت اقتصادی می کنیم مفهوم عدالت اقتصادی توسعه فقر نیست اما باید آن مفهومی که در قرآن آمده نسبت به تجلی اقتصاد شایسته که در آن تولید ملاک است مورد توجه قرار دهیم.

کارشناس مسائل سیاسی در بخشی از سخنانش گفت: توزیع عدالت اسلامی بر اساس ویژگی های افراد است و مرحوم مطهری به طور مستقیم اقتصاد اسلامی اشاره دارد و می گوید که به هیچ وجه نمی توانید سخن از پیشرفت اقتصادی کنید و به عدالت اقتصادی توجه نکنید.

خرازی ادامه داد: یکی از پیام های متغیر رهبری مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسی است که متاسفانه دولت های پیشین و همین دولت ها آن را جدی نگرفتند به‌جای آن‌که خصوصی‌سازی به معنای واقعی باشد در بعضی مواقع می‌بینیم که کارسازی شده است.

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: دولت تاجر دولت خوبی نیست و نمی تواند تولید را به جلو پیش ببرد اما می‌بینید که بخش خصوصی یک ساختمان را در استانداردهای جهانی می سازد در حالی که دولت گاهی در ساختن یک ساختمان هم ناتوان است.

خرازی ادامه داد: یکی از معضلات بزرگی که در مصاف جدید رو در رویی با عدالت اجتماعی است نحوه توجه ما نسبت به بخش خصوصی است و بخش خصوصی ما و کارفرمایان امروز آسیب های بسیاری دیده اند.

وی گفت: بیایید واقع بینانه تر فکر کنیم چرا در کشور ما که اینقدر منابع وجود دارد و یک درصد جمعیت جهان را داریم در دهه ۱۹۴۰ میلادی به لحاظ کشاورزی خودکفا بودیم حتی یک عظیمی را صادر می‌کردیم.

خرازی ادامه داد: بعد از تحولاتی که با اصلاحات ارضی دوران شاه اتفاق افتاد کمربند اقتصاد ملی ایران پاره شد همانند همان اتفاقی افتاد که در اصلاحات فرهنگی رخ داد و ضربه به دین زد و کمربند دینی مردم ایران را شل و پاره و دریده کرد.

وی افزود: امروز ما کشوری هستیم که محتاج قوت خود هستیم اما در مورد ایجاد اشتغال نتوانستیم به عدالت نسبی برسیم رهبری خیلی سریع به این مسائل اشاره کردند و جزوه آرمانهای آینده انقلاب اسلامی برای چهل سال آینده رفع این مساله را مطرح کردند و نمی‌توان این ها را پنهان کاری کرد.

خرازی کارشناس ارشد مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: من معتقدم تمام کسانی که مدعی طلب فکر هستند و تمام کسانی که مدعی حرف جدید هستند بیانیه رهبری را با دقت بخوانند و ببینند که آیا حرف جدیدی دست آنها می آید یا نه و برداشت من این است که این بیانیه سه عنصر اساسی در آن نهفته است و تجربه چهل سال رهبری مدیریت و حضور رهبری در سطح های مختلف را در خود دارد.

خرازی افزود: ایشان تجربه ۸ سال ریاست جمهوری را دارند و ۲۹ سال رهبری را دارند و از همان ابتدای پیروزی انقلاب هم جزء سران انقلاب بودند و مسائل را خیلی خوب درک شجاعت هم داشتند و این یک عنصر بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: بیانیه رهبری نشان می‌دهد که ایشان روحیه انقلابی که داشتند بلاتشبیه امیرمومنان هر روز انقلابی تر از دیروز بوده اند.

کارشناس ارشد مسائل سیاسی در همین رابطه گفت: آنچه مهم تاریخی را به ما نشان می دهد درس هایی است که نشان می دهد که امیر مومنان در تمام مدتی که مسئولیت تاریخی داشتند اهل مدارا بودند و از روزی که حضرت به مسئولیت رسید انقلاب عملکرد و سازش ناپذیر بود رهبری هم گویی الگوی آن بزرگوار را در برابر خود قرار دادند.

خرازی تاکید کرد: رهبری یک جا هم از ۳۰ سال رهبری خود اسم نبرده است خداوند از خواسته خود ساخته ای مانند ایشان بینشی می‌دهد که می‌توانند بسیاری از چیزها را تمیز قرار دهند و نظر دهند.

وی افزود: اقتدار، قدرت عظمت پیشرفت واژه‌هایی است که به صورت حماسی و مثبت در کنه ذات مردم ایران مورد توجه رهبری در بیانیه اخیر شان بوده است.

خرازی گفت: اگر شاهنامه فردوسی را بخوانید می بینید که در این اثر ادبی حتی از ضعف هم با بیان قدرت سخن گفته میشود فردوسی هیچگاه نمی گوید که من نمی توانم راه بروم او می گوید ضعف در بازوهایم نیرو گرفت رهبری هم مفهوم سازی کردند.