به گزارش پارس به نقل از فارس، شبکه اجتماعی « فیس بوک» اعلام کرد که در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ حدود ۹ تا ۱۰ درصد درخواست اطلاعاتی از نهادهای دولتی آمریکا دریافت کرده است که این درخواست ها شامل مواردی از جرایم کوچک گرفته تا امنیت ملی بوده است.

فیس بوک در حالی اقدام به افشای چنین درخواست های اطلاعاتی نهادهای آمریکایی کرده است که چندی پیش از برنامه جاسوسی دولت آمریکا پرده برداشته شد.

پیشتر در ماه جاری « ادوارد اسنودن» جزئیات یک برنامه به نام « پریسم» را فاش کرد که توسط سازمان امنیت ملی آمریکا موسوم به « ان اس ای» اجرا می شود.

وی تا چند روز پیش از افشای این اطلاعات در استخدام یک شرکت پیمان کاری سازمان امنیت ملی آمریکا بود.

روزنامه های « گاردین» و « واشنگتن پست» اسنادی را چاپ کردند که گفته می شود که « ان اس ای» می تواند به طور مستقیم به سرورهای شرکت هایی از جمله فیس بوک، مایکروسافت، اپل و گوگل دسترسی داشته باشند.

این شرکت ها این اتهامات را رد کردند و گفتند که اجازه چنین دسترسی را نداده اند اما گفتند که با درخواست های قانونی موافقت کرده اند.

آمریکا معتقد است که برنامه پریسم به جلوگیری از حملات تروریستی کمک می کند اما منتقدان تأکید دارند که این برنامه نقض حقوق حریم خصوصی افراد است.

« تد اولیوت» از مسوولان فیس بوک در پیامی در یکی از صفحات این شبکه اجتماعی اعلام کرد که درخواست ها مربوط به مسائل مختلف از جمله کودکان مفقود، فراری ها، جرایم سبک و تهدیدهای تروریستی بوده است.

وی نگفت که شرکت او تا چه اندازه به این درخواست ها پاسخ داده است اما گفت که فیس بوک به شدت از داده های کاربران محافظت می کند.

اسنودن، مأمور ۲۹ ساله سابق « سیا» که چنین افشاگری را کرده است، از آمریکا به « هنگ کنگ» گریخت و بعد اسنادش را در اختیار روزنامه ها گذاشت.

محل اقامت کنونی او مشخص نیست اما گفته است که با حکم استرداد به آمریکا خواهد جنگید و مقامات دولت آمریکا اعلام کرده اند که درحال تحقیق درباره او هستند.