به گزارش پارس نیوز، 

 کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه این هفته و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، دو مصوبه مهم درباره عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس و تهاتر بدهی های دولت با نفت داشت که متن کامل این مصوبات در ادامه آمده است:

*عرضه روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی

بند الحاقی به تبصره ۱ لایحه بودجه ۹۸: «وزارت نفت مکلف است به صورت ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را به صورت منظم و مستمر با امکان تسویه صددرصد ریالی یا ارزی در رینگ بین الملل (صادراتی) بورس انرژی در چارچوب قوانین و مقررات سازمن بورس عرضه و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یکبار به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید».

 در صورت تصویب نهایی این مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان، سال آینده حداقل ۷۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی عرضه خواهد شد. به عبارت دیگر، در سال ۹۸ روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی عرضه می شود که اقدام بزرگی در راستای استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی برای بی اثر کردن تحریم های نفتی آمریکا محسوب می گردد.

گفتنی است در سال جاری و براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، تاکنون دو مرتبه نفت خام در بورس انرژی عرضه شده و مجموعا حدود یک میلیون بشکه نفت خام به فروش رسیده است. قرار استس سومین عرضه نفت خام در بورس انرژی با حجم یک میلیون بشکه نفت خام، دوشنبه اول بهمن ماه انجام شود.

*امکان تسویه ۲۰۰ هزار میلیارد ریال از بدهی های دولت با تحویل نفت خام 

بند الحاقی به تبصره ۵ لایحه بودجه ۹۸: «به دولت اجازه داده می شود تا مبلغ دویست هزار میلیارد ریال از خالص بدهیهای قطعی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی که در چارچوب مقررات مربوط تا پایانه سال ۱۳۹۷ ایجاد شده را از محل تحویل نفت خام به این اشخاص براساس قیمت بورس انرژی تسویه نماید.

مقدار نفت خام تحویلی مازاد بر سقف تعیین شده در بند (ب) تبصره (۱) این قانون است».

 در صورت تصویب نهایی این مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان، زمینه لازم برای کاهش بخشی از بدهی های دولت همزمان با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی برای بی اثر کردن تحریم های نفتی آمریکا فراهم می گردد.