به گزارش پارس نیوز، 
 
تحولات میدانی سوریه در ابتدای هفته دوم دی ماه امسال با درگیری های سنگین میان گروه های تروریستی در مناطق اشغالی شمال غرب ( غرب استان حلب) وارد مرحله ای جدید شد.
 
 گروه تروریستی هیات تحریرالشام ( جبهه النصره، شاخه رسمی القاعده در سوریه) که در ماه های گذشته به دنبال افزایش نفوذ در مناطق اشغالی بود به بهانه کشته شدن شماری از نیروهایش توسط گروهک تروریستی نورالدین زنکی ( عضو گروه تروریستی جبهه الوطنیه) درگیری ها را آغاز کرد.
 
عناصر تروریستی هیأت تحریرالشام در گام نخست درگیری‌ها با عقب راندن تروریست های نورالدین زنکی توانستند شهرک ها و روستاهای «السعدیه، عاجل، الهباطه، تقاد، خان العسل و داره العزه» را به همراه ارتفاعات راهبردی « برکات» در غرب استان حلب به اشغال دربیاورند.
 
تروریست های هیات تحریر الشام در مرحله دوم درگیری‌ها در غرب استان حلب به پیشروی های میدانی ادامه دادند و روستاهای «الدیرونه، شولین، قره جرن، شهرنار، شیرمغار، بلنته، مکلبس و کفربسین» را از اشغال عناصر تروریستی نورالدین زنکی خارج و به تصرف درآوردند.
 
با قدرت نمایی گروه تروریستی هیات تحریرالشام در غرب استان حلب، سایر گروه های تروریستی ترجیح داده اند وارد درگیری ها نشوند و اعلان بی طرفی کنند و منتظر روزهای آینده بمانند تا ببینند تحولات میدانی به کدام سمت حرکت پیش می رود.
 
گروه تروریستی هیات تحریرالشام در جریان 7 روز درگیری سنگین توانست حدود ۲۰ شهرک و روستا را در غرب استان حلب از تصرف تروریست های نورالدین زنکی خارج کند و به اشغال درآورد.
 
براساس اطلاعات به دست آمده از منابع میدانی، در هفته نخست درگیری ها در غرب استان حلب، حداقل ۲۵۸ تن از عناصر تروریستی هیات تحریرالشام و نورالدین زنکی کشته و زخمی شدند.
 
اگرچه برخی علت پیشروی های گروه تروریستی هیات تحریرالشام را به انتقال سایر گروه های تروریستی به شمال شرق استان حلب ( حومه شهر منبج) برای انجام عملیات مشترک با ارتش ترکیه علیه شبه نظامیان کُرد ارتباط دادند و از خلاء قدرت در مناطق اشغالی سخن به میان آوردند اما گروهی دیگر از تحلیل گران سکوت دولت ترکیه را هم در این خصوص معنادار دانستند چرا که گروهک تروریستی نورالدین زنکی به صورت مستقیم توسط آنکارا حمایت می شد.
 
هفته دوم درگیری ها در مناطق اشغالی شمال غرب سوریه 
 
گروه تروریستی هیات تحریرالشام در ادامه به روند تهاجمی ادامه داد و در روز دهم درگیری ها توانست غرب استان حلب را به طور کامل به تصرف دربیاورد که یک تغییر میدانی مهم در مناطق اشغالی شمال غرب سوریه به شمار می آمد.
 
به گفته منابع میدانی، گروه تروریستی هیأت تحریرالشام  در ۱۰ روز نخست درگیری ها توانست حدود ۴۰ شهرک و روستا را در مناطق اشغالی شمال غرب سوریه به اشغال دربیاورد و در مجموع تلفات تروریست ها در این بازه زمانی به حدود 460 تن افزایش یافت.
 
عناصر تروریستی هیات تحریرالشام که در مناطق اشغالی میدان داری می کردند و رقیب سرسختی را در مقابل خود نمی دیدند، پیشروی ها را فقط به غرب استان حلب خلاصه نکردند و درگیری ها را به استان های ادلب و حماه کشاندند.
 
تروریست های هیات تحریرالشام در فاصله زمانی هجدهم تا بیست و یکم دی ماه هم به پیشروی ها در مناطق اشغال شمال غرب سوریه ادامه دادند و ضربات مهلکی را به سایر گروه های تروریستی وارد آوردند.
 
براساس اطلاعات به دست آمده، گروه تروریستی هیات تحریرالشام توانست بیش از ۲۰ منطقه را در مرکز، جنوب و جنوب غرب استان ادلب، شمال و شمال غرب استان حماه به اشغال خود دربیاورد.
 
شهرهای راهبردی «سراقب و معره النعمان» در شمال شرق و مرکز استان ادلب جزء مهم ترین مناطقی به شمار می آمدند که در جریان درگیری ها به اشغال تروریست های هیات تحریرالشام درآمدند.
 
گروه تروریستی هیأت تحریرالشام در شمال غرب استان حماه توانست مناطق مهمی از «العنکاوی، الدقماق، الزقوم، قلیدین و القاهره، قرقور، قسطون و…» را به تصرف دربیاورد و آخرین تیر را به پیکره سایر گروه های تروریستی از جمله احرارالشام وارد آورد.
 
در نهایت سیطره گروه تروریستی هیأت تحریرالشام بر منطقه راهبردی دشت الغاب باعث شد گروه تروریستی احرارالشام تسلیم شود و مناطق تحت کنترل در شمال غرب و شمال استان حماه را به طور کامل واگذار کند.
 
به گفته منابع میدانی، در آخرین مرحله درگیری ها حدود 115 تن از تروریست ها کشته و زخمی شدند و در مجموع تعداد تلفات و مجروحان گروه تروریستی در مناطق اشغالی شمال غرب سوریه به حدود 600 تن رسید.
 
 گروه تروریستی هیات تحریرالشام  پس از دو هفته درگیری در مناطق اشغالی توانست بخش غربی استان حلب، شمال و شمال غرب استان حماه، جنوب غرب و جنوب استان ادلب را به تصرف دربیاورد و حدود 70 درصد از مناطق اشغالی شمال غرب سوریه را به سیطره درآورد.