به گزارش پارس نیوز، 

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آیین دومین سالگرد بزرگداشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که در سالن اجلاس سران برگزار شد افزود: جلسه باشکوه امروز برای تعظیم و احترام و به مناسبت دومین سالگرد در برابر شخصیت بلندی است که بر گردن همه ما ملت ایران، انقلاب ایران، عزت ایران و نواندیشی اسلامی حق بزرگی دارد.

وی ادامه داد: هاشمی در طول زندگی همواره برتر و بالاتر از آن منصب و جایگاهی بود که در آن قرار گرفته بود. آن روز که در قم قبل از نهضت اسلامی یک طلبه جوان پرشور بود، او به فکر آن بود که از قلم بزرگان حوزه استفاده شود و مجله ای را به نام مکتب تشیع منتشر کند.

روحانی یادآور شد: شاید برای ما انتشار یک مجله در حوزه الان امری معمولی به نظر بیاید اما برگردید به دهه 30 آن دورانی که اگر کسی مقاله ای می نوشت این به عنوان آن نبود که نقطه قوت او باشد، نویسنده کتاب و مقاله را می گفتند روزنامه نویس و اگر کسی سخن می گفت و سخنرانی می کرد این مایه عزت و عظمت آن نبود می گفتند این هم منبری و روضه خوان است.

وی با بیان این که حوزه آن زمان و نواندیشی آن طلبه جوان با استعداد را در نظر بگیرید گفت: در نهضت اسلامی و حرکت اسلامی که او از آغاز از یاران نزدیک امام و از شاگردان امام بود و همواره بالاتر از یکی از فضلا و نخبگان حوزه تلاش می کرد.

رییس جمهوری ادامه داد: در محرم سال 42 که قبلش او و تعدادی را به بهانه سربازی دستگیر کرده بودند و به پادگان ها برده بودند او با همان لباس سربازی به منزل امام (ره) آمد. شاید این هم سنت شکنی بود که یک فاضل، عالم پرشور آن زمان، آن هم در خدمت امام (ره) و اجتماعی که آن جا بود با همان لباس حاضر شود.

روحانی یادآور شد: دوران انقلاب و نهضت اسلامی که هرآن کس کتابی راجب مسایل دینی و اسلامی و جهادی می نوشت و مطلبی منتشر می کرد، او (مرحوم هاشمی) راجب سردار سازندگی دوران قاجار امیرکبیر بزرگ کتاب نوشت.

وی اضافه کرد: آن روز که کمتر کسی به فکر خاورمیانه و فشارها بر ملت های منطقه بود، او راجب فلسطین کتاب نوشت. مرحوم هاشمی اموالش را در راه خدا داد. بسیاری از طلبه های فقیر را صاحب خانه و منزل کرد. او شجاعی بود که هیچ شلاقی نتوانست او را به زانو درآورد. نه شلاق ساواک و زندان های دوران ستم شاهی، حتی شلاق بر آبروی هاشمی هم نتوانست او را به زانو درآورد.

رییس جمهوری گفت: همه ما می دانیم که شلاق برجسم چقدر دردناک است اما شلاق بر روح و حیثیت و آبرو تا کسی در این موقف قرار نگرفته باشد نمی تواند آن را بفهمد و احساس کند.

وی افزود: امروز اینجا جمع شدیم تا بگوییم هاشمی هست و زنده است و هاشمی می ماند، فکر، اندیشه، صبر، مدار، استقامت ، فداکاری، تحمل هاشمی می ماند؛ آنچه آرزوی هاشمی بود یعنی نظام سربلند اسلامی و ایران باشکوه، این هدف بلند را امت ما و ملت ما دنبال خواهد کرد. تا این هدف ادامه دارد هاشمی هست، تا ایران هست هاشمی هست، تا نظام اسلامی هست هاشمی هست.

روحانی ادامه داد: آخرین بار ملت ما هاشمی را در خیابان انقلاب بدرقه کردند، تا جاده انقلاب هست، خیابان انقلاب هست هاشمی هست. هاشمی نمرده است و نمی میرد. او جایگاه رفیع در میان مردمان قدرشناس این سرزمین دارد.

وی با بیان این که فکر بلند و هوشیاری ملت ایران در دو صحنه آشکار شد گفت: بعد از آن همه تهمت ها و سخنان ناروا و شلاق هایی که بر روح هاشمی زدند اما در آخرین انتخاباتی که هاشمی شرکت کرد و رای بالای مردم استان تهران و بعد بدرقه باشکوه در کنار جنازه هاشمی، این دو صحنه به همه دشمنان و معاندان و سرکوبگران اعلام کرد با تهمت و دروغ نمی توان یک فرهیخته و محبوب ملت را از صحنه دور کرد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هاشمی همان شخصیت والا و بلندی است که روزی که او مورد حمله سبوعانه گروهک ضدانقلاب و مورد اصابت گلوله قرار گرفت امام (ره) عزیز و بزرگوار گفت هاشمی زنده است. این شاید به معنای همان باشد که مدرس پیغام داد گفت مدرس زنده است. امام (ره) شاید از آن مقطع تاریخی این واژه را به عاریت گرفته بود، گفت هاشمی زنده است چون نهضت زنده است پس هاشمی با نهضت، انقلاب و با ایران و عزت ایران پیوند خورده است.

رئیس جمهوری در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند هیچ کس برای من هاشمی نخواهد شد، این نشانگر جایگاه بلند هاشمی رفسنجانی است. بعد از رحلت آقای هاشمی تا چند هفته که من طبق روال هفتگی خدمت رهبری می رفتم، در هر جلسه ای ایشان با آه و افسوس و ناراحتی از مرگ غم بار هاشمی سخن می گفت و می گفت من شب و روز یادم نمی رود که تمام ساعات روزم به فکر هاشمی هستم.

خبر در حال تکمیل است...