به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدتقی صرفی پور امروز در نماز جمعه این شهر ارزش خوش اخلاقی را مورد بحث قرار داد و اظهار کرد: مهم ترین زینت انسان صفات نیک اخلاقی است.

وی، احترام به دیگران را شخصیت دادن به مردم و کسانی که با آنها رفت و آمد اجتماعی داریم دانست و افزود: احترام به نونهالان و نوجوانان از صفاتی محسوب می شود که در اسلام مورد تأکید و تمجید قرار گرفته است.

خطیب جمعه لاهیجان با ذکر روایتی از پیامبر (ص) گفت: به پیامبر گفتند فلانی روزها روزه و شب ها نماز می خواند اما اخلاق بدی دارد که همسایگانش را با زبان اذیت می کند حضرت فرمود در او خیری نیست و او از اهل جهنم است.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) فرمود پنج خصلت است که تا مردن ترک نخواهم کرد، روی زمین طعام خوردن با غلامان، سوار شدن دراز گوش با جل، دوشیدن بز به دست خود، پوشیدن پشم و سلام کردن بر اطفال، تا اینها سنت شود پس از من مردم به اینها عمل کنند.

صرفی پور با اشاره به روایتی از امام جعفر صادق (ع) درباره خوش اخلاقی، اذعان کرد: از امام صادق (ع) سئوال شد تعریف اخلاق خوب چیست و فرمود فروتنی کن، خوش سخن باش و با برادرت با خوشرویی ملاقات کن.

وی فحاشی را از جمله اعمالی دانست که اخلاق حسنه را به اخلاق بد تبدیل می کند و افزود: فحاشی از جمله اعمالی است که فرد عادت داشته باشد در هنگام خشم و عصبانیت به دیگران فحاشی کند.

امام جمعه لاهیجان درباره تمسخر کردن گفت: با القاب بد دیگران را صدا زدن و تندخویی کردن از آفات اخلاق حسنه است.

وی در باره میلاد امام سجاد (ع) ، اذعان کرد: امام سجاد (ع) در سن ۲۲ سالگی به امامت رسید و در سن ۵۷ سالگی سال ۹۵ هجری به دست عبدالملک مروان به شهادت رسید و مرقد مطهرش در بقیع است.

صرفی پور با بیان اینکه امام سجاد (ع) در فاجعه عاشورا حضور داشت، تصریح کرد: برنامه های خاص امام سجاد (ع) در دوران امامتش، زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا بود.

وی اضافه کرد: براى آنکه فاجعه کربلا فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگهداشتن خاطره آنها مبارزه منفى را به صورت گریه ادامه مى‏ داد.

خطیب جمعه لاهیجان صحیفه سجادیه را مجموعه دعاهای امام سجاد (ع) ذکر کرد و یادآور شد: از آنجا که در زمان امام چهارم شرایط اختناق‏ آمیزى حکمفرما بود، امام بسیارى از اهداف و مقاصد خود را در قالب دعا و مناجات بیان مى‏ کرد.

وی افزود: مجموع دعاهاى امام سجاد به نام « صحیفه سجادیه» معروف است که پس از قرآن مجید و نهج البلاغه، بزرگ ترین و مهم ترین گنجینه گرانبهاى حقایق و معارف الهى به شمار مى‏ رود.

صرفی پور با تبریک ولادت علی اکبر و روز جوان، خاطرنشان کرد: جوانى نعمت بزرگى است که یک بار به هر انسانى داده مى‏ شود و دوره معینى دارد.

وی ادامه داد: از سن ۲۰ سالگی تا ۴۰ سالگی دوره جوانی است و خداوند به جوانان امتیازاتی داده است از جمله اینکه توبه اش زودتر پذیرفته می شود.

امام جمعه لاهیجان به انتخابات امروز ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و متذکر شد: امروز ملت بزرگ ایران رئیس جمهور جدید خود را انتخاب می کنند.

وی با بیان اینکه هر کسی که انتخاب شود باید بتواند به مطالبات مردم خوب ایران اسلامی پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: مردم از رئیس جمهور جدید انتظاراتی دارند.

صرفی پور نخستین خواسته مردم را برطرف شدن مشکلات مربوط به تورم و گرانی سرسام آور دانست.

وی اذعان کرد: دومین خواسته مردم برطرف شدن مشکلات بیکاری جوانان و نیز در زمینه عمران و آبادانی کشور است.

خطیب جمعه لاهیجان برطرف شدن مشکلاتی مانند آب شرب و کشاورزی و جاده و حمایت از کشاورزان و دامداران و کارخانه داران را از دیگر انتظارات مردم از رئیس جمهور جدید برشمرد.

وی تصریح کرد: مسائل فرهنگی جزو مطالبات مردم لاهیجان در ساخت مصلی، مساجد، کتابخانه و حوزه های علمیه و مراکز علمی دیگر است.

صرفی پور به مسئله شرعی اشاره کرد و یادآور شد: در چند مورد سلام کردن نه تنها مستحب نیست بلکه مکروه است.

وی اظهار کرد: زمانی که کسی وارد مسجد می شود در حالی که مردم مشغول نماز هستند سلام کردن مکروه است و نیز سلام کردن مرد به زن جوان که حتی حضرت امیر (ع) به زن های جوان سلام نمی کرد مکروه است.

امام جمعه لاهیجان، سلام کردن به فرد بی نماز، شرابخوار و… را نیز مکروه دانست.